پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2995
۰۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۰
اندازه متن
معاون پیشگیری، درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

مراکز توانمندسازی معتادان در 14 استان کشور فعال می شود

هم اکنون در استان تهران بیش از 100 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد وجود دارد و این رقم می تواند در استان البرز بیشتر باشد که این تعداد در استان ها متفاوت است اما آمار دقیقی از مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد در سطح کشور وجود ندارد.
فرید براتی سده

معاون پیشگیری، درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: توانمند سازی و جامعه پذیری معتادان بهبود یافته شامل ادامه درمان، اسکان و ایجاد اشتغال برای آنان امسال با راه اندازی این مراکز در 14 استان کشور انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا٬ فرید براتی سده در حاشیه افتتاح پروژه 30 واحدی مسکونی انتظار ثمین بهزیستی زنجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مراکز ترک اعتیاد مجوز لازم را صادر می کنند و در این میان مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت را کلینیک های سرپایی تشکل می دهند.
وی اظهار داشت: هم اکنون هفت هزار مرکز ترک اعتیاد مجوز دار در کشور فعال است که از این تعداد یک هزار و 200 واحد به بهزیستی و مابقی به وزارت بهداشت تعلق دارد.
براتی افزود: بر این اساس سه نوع مراکز اقامتی ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که یک هزار و 198 مورد، مراکز ترک اعتیاد میان مدت (کمپ ) هستند.
وی بیان کرد: مراکز اقامتی بلند مدت (اجتماع درمان مدار)، 34 مرکز را شامل می شود که معتادان طی مدت 6 ماه تحت نظر و بازسازی شخصیتی می شوند و کارشناسان مجربی اعم از روانشناس، مددکار و پزشک به آنان خدمات ارائه می دهند.
براتی بابیان اینکه برای این معتادان در این نوع مراکز مدت 6 ماه شبانه روزی درمان های جدی انجام می شود ادامه داد: از سال گذشته 17 مرکز مربوط به ماده 16 معتادان متجاهر و بی خانمان نیز طبق قانون برنامه ششم واگذار شده است که هم اکنون در سطح کشور فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: در استان هایی همانند زنجان که مرکز ماده 16 ندارند از مراکز موجود در قالب تبصره 2 ماده 16 استفاده می شود و قاضی می تواند معتاد را به مراکزی مانند کمپ ها ارجاع دهد.
به گفته این مسئول هم اکنون، نزدیک به 620 مرکز در زمینه درمان معتادان بی خانمان و معتادان متجاهر همکاری و فعالیت می کنند.
معاون پیشگیری، درمان و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هنوز مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد در سطح کشور وجود دارند اما تعداد آنها نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و با توجه به دستورالعمل دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، نیروی انتظامی باید با این مراکز برخورد کند و اگر مردم در این ارتباط شکایاتی دارند می توانند به دادگستری ها، نیروی انتظامی و یا سازمان بهزیستی مراجعه کنند.
وی ابراز کرد: در صورت وصول شکایت قاضی یا دادستان دستور برخورد می دهد و به این نوع مراکز توصیه می شود در مدت یاد شده نسبت به اصلاح امور اقدام کنند.
این مسئول ادامه داد: در هر استانی برای اجرای طرح برخورد با مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد فرصت یک ماهه داده شده که این مراکز ضمن معرفی خود موظفند با پروتکل ها و آئین نامه های ابلاغی تطبیق یابند و از مزایای آن استفاده کنند.
وی یادآوری کرد: هم اکنون در استان تهران بیش از 100 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد وجود دارد و این رقم می تواند در استان البرز بیشتر باشد که این تعداد در استان ها متفاوت است اما آمار دقیقی از مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد در سطح کشور وجود ندارد.
براتی افزود: اعتیاد بیماری و پدیده ای است که امکان بازگشت فرد معتاد پس از ترک آن نیز وجود دارد و گفته می شود بین 10 درصد تا 20 درصد در حوزه درمان می مانند و بقیه باز می گردند که باید حمایت های بعدی انجام گیرد.
این مسئول ادامه داد: سازمان بهزیستی طرحی دیگر با عنوان مدیریت موعد برای حمایت های لازم از معتادان رها نشده با هدف حمایت های لازم را اجرا می کند.
وی بیان کرد: این سازمان طرح دیگری با عنوان آماده سازی شغلی معتادان را دارد که این طرح با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و با ارایه مهارت ها و تسهیلات لازم جهت اشتغالزایی معتادان بهبود یافته اجرا می کند. 
وی خاطر نشان کرد: سهم اعتبار اشتغال بهزیستی کشور در سال جاری 600 میلیارد تومان است که بخشی از آن برای تسهیلات معتادان بهبود یافته در نظر گرفته شده است.
وی یادآوری کرد: یکی از اساسی ترین تکالیف سازمان بهزیستی بحث تامین مسکن مددجویان است و در این ارتباط با توجه به شرایط و امکاناتی که در کشور برای سازمان در نظر گرفته شده و به لحاظ اعتباری که از سوی سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وجود دارد، نسبت به اولویت بندی کارها در این بخش اقدام شده است.
این مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه در حوزه توانبخشی مددجوی چند معلولی در کشور وجود ندارد که مسکن برای آنان تامین نشده باشد. 
وی بیان کرد: هم اکنون در بهزیستی استانها برای خانوارهای 2 معلول و حتی بخشی از مددجویان حوزه اجتماعی، زنان سرپرست خانوار و حتی معتادان بهبود یافته برنامه ریزی لازم برای تامین مسکن مورد نیازشان انجام شده است. 
براتی خاطرنشان کرد: اعتبارات این حوزه محدود بوده و ورود خیرین در موضوع مسکن امری مهم قلمداد می شود و تحقق آن از بسیاری از آسیب ها پیشگیری می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر