پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2966
۲۴ امرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۱
اندازه متن

مصرف مواد مخدر در محیط کاری منجر به کاهش بهره‌وری و تولید می‌شود

یکی از کارهایی که می‌توان به صورت قانون نوشت و در محیط‌های کاری کشور پیاده کرد، موضوع "رندوم تست" است. ما قانونی در این زمینه نداریم و در کشور ما معمولا در بدو مشغول شدن به کار آزمایشات گرفته می‌شود و در حین کار آزمایشی وجود ندارد.
صنعتی

کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی گفت: مصرف مواد مخدر توسط کارگران و کارمندان در محیط کاری منجر به کاهش بهره‌وری و تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از وابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، آزاده اولیایی با تاکید بر اجراي برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری گفت: برای پیشگیری از اعتیاد در محیط کار باید چند وجه مختلف را در نظر گرفت، مسائل مختلفی مثل رفاه اجتماعی، بیکاری و مشکلات دیگر مربوط به محیط کار نیست اما مدیری که می‌خواهد برنامه‌های پیشگیرانه از اعتیاد را اجرا کند باید به این مسائل هم توجه داشته باشد.


وي ادامه داد: تدوین برنامه پیشگیری از اعتیاد از برنامه‌هایی است که یک مدیر یا کارفرما می‌تواند در این زمینه آن را اجرا کند و ما نيز در تلاشیم تا این برنامه‌ها را به صورت قانوني عملياتي كنيم.


کارشناس ارشد رواشناسی صنعتی بیان داشت: تشویق کارفرماهایی که این برنامه ها را اجرا می‌کنند با روش‌هايي همچون کم کردن مالیات یا هزینه‌های بیمه، می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در مدیران و کارفرمایان شود.


اولیایی یادآور شد: معمولا به علت هزینه‌هایی که این برنامه‌ها ایجاد می‌کنند بخش خصوصی کمتر به اجرای این برنامه‌ها تمايل دارد؛ بنابراین با تشویق بخش خصوصی،‌ مي‌توان برنامه‌های پیشگیري از اعتیاد را در این بخش اجرايي کرد.


وي تاکید کرد: نشاط اجتماعی و نشاط شغلی از بسترهای اصلی پیشگیری از اعتياد هستند یعنی وقتی فرد در محیط کار شاد باشد و از انگیزه و رضایت شغلی بالایی برخوردار باشد احتمال اینکه وي به مصرف مواد مخدر روی بیاورد بسیار اندك است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد یکی از دلایل مصرف‌کنندگان مواد مخدر بهبود افسردگی و تالمات روحی‌شان است. بنابراین وقتی فضای کار باز باشد و روابط بین کارگر و کارفرما مطلوب باشد به گونه‌اي كه کارکنان بتوانند احساسات، انتقادات و پیشنهادات خود را راحت بیان کنند، کمک شایانی به کاهش آسیب‌های اجتماعی مي‌كند لذا در اين زمينه باید این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.


کارشناس ارشد رواشناسی صنعتی ادامه داد: اگر هر مدیر یا کارفرما احساس تکلیف کند و برای مجموعه زیر نظر مجموعه خود در حوزه پیشگیری از اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر برنامه‌هايي را پیاده‌سازي کند، قطعا نتایج این عمل در جامعه تاثیرگذار خواهد بود.


اوليايي در پایان بیان داشت: آزمایش‌ اعتیاد به صورت رندوم در حین کار از گرایش افراد به سمت اعتياد حتي به صورت تفنني اثرگذار است و باعث مي‌‌شود آنان به سراغ موادمخدر نروند. بنابراين یکی از کارهایی که می‌توان به صورت قانون نوشت و در محیط‌های کاری کشور پیاده کرد، موضوع "رندوم تست" است. ما قانونی در این زمینه نداریم و در کشور ما معمولا در بدو مشغول شدن به کار آزمایشات گرفته می‌شود و در حین کار آزمایشی وجود ندارد كه بايد مسئولان قانوني در اين زمينه تهيه كنند

منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر