پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2732
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۴۳
اندازه متن
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر با سياست‌های كلی نظام همسو است

هدف اصلي راهبرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر، اين است كه در حوزه پيشگيري از اعتياد و اجراي برنامه هاي آن با مشاركت همه اقشار جامعه، موفق شويم و از معتاد شدن جوانان در هر رده سني جلوگيري كنيم.
سعید صفاتیان

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر با سياست‌هاي كلي نظام همسو است و فعاليت‌هاي رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نيز طي 5 سال گذشته با موفقيت‌هاي خوبي همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر سعيد صفاتيان در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر براي اولين بار در سال 1392 در زمان انتصاب دكتر رحماني‌فضلي وزير كشور و دبيركل ستاد از سوي ايشان مطرح شد. اين رويكرد به معناي اين بود كه جامعه، خانواده، كارگران معلمان، دانش‌آموزان در مقاطع دبيرستان‌ها و دانشگاه‌ها در مبارزه مشاركت و  هر كدام در حوزه‌هاي مختلف آن اعم از مقابله، پيشگيري، درمان و صيانت فعاليت كنند.

وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي اين رويكرد در طي 5 سال گذشته با موفقيت‌هاي خوبي همراه بود، افزود: مقايسه سال‌هاي 97 و 92 نشان‌ مي‌دهد كه اين استراتژي، توانسته در كشور به جايگاه خوبي برسد و دستگاه‌هاي عضو ستاد نيز توانسته‌اند برنامه‌هاي متنوع و خوبي را در حوزه‌هاي مقابله، پيشگيري، حقوقي و درمان تدوين و اجرا كنند.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام بيان داشت: با توجه به اينكه در قانون برنامه ششم توسعه، به راهبرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر توجه ويژه‌اي شده است، دستگاه‌هاي ذي‌ربط، بيش از گذشته ملزم و مكلف به اجراي برنامه‌هايي خواهند شد كه در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر باشد.

صفاتيان گفت: هدف اصلي راهبرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر، اين است كه در حوزه پيشگيري از اعتياد و اجراي برنامه‌هاي آن با مشاركت همه اقشار جامعه، موفق شويم و از معتاد شدن جوانان در هر رده سني جلوگيري كنيم.

وي اظهار كرد: از سال گذشته كه قانون برنامه ششم توسعه در كشور مصوب شد ، دو موضوع "كاهش 25 درصد اعتياد" و "مديريت مصرف" مطرح شد، برنامه‌هاي ستاد در سال 96 دقيقا در راستاي همين دو موضوع در حركت هستند و اجرا مي‌شوند، يعني "مديريت مصرف" به گونه‌اي برنامه‌ها را طراحي و برنامه‌ريزي مي‌كند كه ارتباط بين قاچاقچيان و مصرف‌كنندگان را تا جايي كه امكان دارد، كمتر نمايد.

اين درمانگر اعتياد ، ايران را دومين كشور دنيا از لحاظ تعداد مراكز درماني اعتياد خواند و گفت: 7 هزار مركز درماني در كشور وجود دارد كه توانسته‌اند در اين سالها چندين هزار معتاد را تحت پوشش خدمات درماني قرار دهند و با اجراي برنامه‌هاي "كاهش 25 درصد اعتياد" تعداد معتادان در كشور كاهش يابد.

صفاتيان افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، اصلاحاتي در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شد كه يكي از اين اصلاحات، كاهش موارد اعدام بود كه مورد استقبال كشورهاي بين‌المللي و سازمان ملل قرار گرفت.

وي در ادامه، مجموع برنامه‌هاي ستاد را در سال‌هاي گذشته مثبت ارزيابي كرد و گفت: در ايران، برنامه‌هاي موفق و كارآمدي در حوزه‌هاي پيشگيري از اعتياد و درمان داريم كه مي‌توانند الگوهاي مناسبي براي ديگر كشورها باشند. 

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بيكاري و فضاي اقتصادي در حوزه فعاليت‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيست. اين امر، به عهده وزارتخانه‌هاي "تعاون، كار و رفاه اجتماعي" و "مسكن و شهرسازي" و "اقتصاد و دارايي" است، اگر آنها مشكلات بيكاري و اقتصادي را حل كنند، به تبع اثرات آن، در حوزه فعاليت‌هاي ستاد از جمله پيشگيري از اعتياد تاثيرگذار خواهد بود.

صفاتيان در پايان گفت: در حوزه مقابله با عرضه نيز هر ساله ميزان كشفيات مواد مخدر و عمليات‌ها افزايش و تعداد شهداي ما، كاهش مي‌يابد كه در اين بخش، از همه كشورهاي دنيا بالاتر هستيم.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر