پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2683
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۵
اندازه متن
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران:

افزایش یک درصدی اعتیاد در جامعه زنان/ ادارات حق اخراج افراد وابسته به متادون را ندارد

دستور ریاست جمهوری است که نباید فرد معتاد را از شغلش جدا کرد زیرا اخراج فرد از شغل و محل کسب باعث می شود که فضای آرام برای تداوم اعتیاد ایجاد شود بنابراین هیچ دستگاهی نمی تواند فرد معتاد را اخراج کند.
مویدی

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: بر اساس دستورات ریاست جمهوری هیچ شرکت، اداره و نهادی اجازه ندارد فرد وابسته به متادون را اخراج کند، زیرا جدا کردن فرد از شغل موجب ایجاد فضای آرام برای تداوم اعتیاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری آنا، علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد در جمع خبرنگاران گفت: امروز شاهد برگزاری همایش توانمندسازی در سطح وزارت آموزش و پرورش بودیم که با حضور نهادهای اجتماعی و دستگاه‌های متولی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، حوزه علمیه و با مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد. امروز نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران که در حقیقت از مسیر ستاد مبارزه با مواد مخدر به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود یک نگاه اجتماعی محور و پیشگیری از اعتیاد است که خوشبختانه در سه الی چهار سال گذشته برنامه‌های هدفمند، هوشمند و قابل توجهی را در سطوح مختلف نهادهای اجتماعی به ویژه تمرکز به سمت آموزش و پرورش را شاهد هستیم.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی اولویت خود را پیشگیری از اعتیاد قرار داده است و تلاش می‌کنیم با تولید فکر و برنامه از ناحیه مراکز علمی دانشگاهی و اساتید مدرس و همین‌طور حوزه‌های علمیه و به کارگیری این برنامه‌ها در وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و محله‌ها این آموزش‌ها را به درون خانواده‌ها ببریم. در واقع این برنامه به صورت ترکیبی برای خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کاهش تمایل دانش‌آموزان به اعتیاد را یکی از اهداف اجرای این برنامه دانست و گفت: تجربیات نشان داده کشورهایی که در این بخش به این نحو سرمایه‌گذاری کرده‌اند توانسته‌اند اعتیاد را در کشورشان مهار و کنترل کنند که ما نیز در این عرصه گام برداشته‌ایم البته اهداف دیگری مانند مقابله، صیانت و درمان نیز از برنامه‌های مهم و قابل توجه است اما پیشگیری و افزایش آگاهی در اولویت قرار دارد.

مویدی با بیان اینکه دستگاه‌های حاکمیتی موظف هستند 50 درصد قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به امر پیشگیری اختصاص دهند، یادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اساس برنامه‌های خود را برای سال آینده موضوع پیشگیری قرار داده است و در طول برنامه ششم نیز با این رویکرد حرکت می‌کند که ما مطمئن هستیم با این رویکرد آینده بهتری برای جامعه، نوجوانان و جوانان رقم خواهد خورد و نهادهای سالم اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به 9 تا 10 هزار تن در سال رسیده است، ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری از ورود این مواد به کشور چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ما نباید خود را معطل آنچه در منطقه و دنیا اتفاق می‌افتد کنیم ما تمهیدات خوبی در جهت مهار ورود مواد مخدر در مرزها داریم و سیاست‌های آفندی خود را در جهت مقابله با ورود مواد مخدر به مناطق دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم موادی که قرار است به کشور وارد شود با اجرای این برنامه‌ها به کشور تولیدکننده خود بازگردد.

وی افزود: البته در داخل کشور هم اقدامات مقابله‌ای خوبی طراحی کرده‌ایم. البته اینکه اعلام می‌کنند سالانه 10 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود نشان می‌دهد که باید اقدامات خود را در جهت مقابله افزایش دهیم.

مویدی با بیان اینکه ما توانمندی‌های خود را برای مقابله با ورود مواد مخدر به کشور افزایش داده‌ایم، یادآور شد: متاسفانه توطئه تولیدکنندگان مواد مخدر در کشور افغانستان به گونه‌ای است که این مواد به کشورهای مرزی ورود پیدا کند در حال حاضر تولید مواد در سه استان فراق، نیمروز و هلمند نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است که این نشان می‌دهد آنهایی که امروز در سرزمین افغانستان هستند با توطئه مواد مخدر را به سمت کشورهای منطقه و ایران وارد می‌کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: البته ما نگران و ناامید نیستیم چون قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دادیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا طرح توزیع مواد مخدر دولتی از دستور کار خارج شده است، بیان کرد: این اصطلاح تکراری، غیر کارشناسی و غیر ضروری برای جامعه است و در نظام دینی ما قطعا این مطلب جایگاهی ندارد و با سیاست‌های ابلاغی و قوانین کشور ما همخوانی نخواهد داشت. ما با این موضوع مخالف هستیم اما با پیشنهادها مخالف نیستیم ولی معتقدیم در هیچ کشوری این مساله اجرایی نشده و ما نیز نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

مویدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعتیاد در بین دانش‌آموزان گفت: مدرسه فضای حساس، ضعیف و لطیف است و تلاش می‌کنیم که بررسی‌های انجام شده در این فضا دچار بزرگنمایی نشود و ترجیح می‌دهیم در این خصوص صحبتی نداشته باشیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر درو اکنش به اخراج برخی افراد معتاد به متادون از محل کار و کسب درآمد گفت: دستور ریاست جمهوری است که نباید فرد معتاد را از شغلش جدا کرد زیرا اخراج فرد از شغل و محل کسب باعث می‌شود که فضای آرام برای تداوم اعتیاد ایجاد شود بنابراین هیچ دستگاهی نمی‌تواند فرد معتاد را اخراج کند.

مویدی در پایان با توجه به شیوع اعتیاد در بین زنان گفت: اعتیاد در زنان رو به افزایش نیست. از مجموع 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد در کشور کمتر از 10 درصد زنان هستند که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کمتر از 1 درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری آنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر