پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2630
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
اندازه متن
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:

تحقیقات درباره اعتیاد دیگر محرمانه نیست/ ارائه آخرین آمار به مردم و مسئولان

مواد مخدر دائما در حال حرکت شتابان برای جذب مشتریان است و در این میان پژوهش راه موثری برای مقابله با این حرکت شتابان است. ما باید برای این آینده مبهم و پیچیده برنامه‌های عمیق و نگاه تیزبینانه‌ای داشته باشیم.
حمید صرامی

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بنا به خواسته وزیر کشور رویکرد سکوت و انکار از تحقیقات مرتبط با اعتیاد برداشته شده است، گفت: مهر محرمانه بودن این تحقیقات را برداشته و آخرین وضعیت روند اعتیاد را به همه اعم از مسئولین و مردم اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوازدهمین جشنواره سراسری انتخاب و معرفی آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان با بیان اینکه 921 اثر برای جشنواره ارسال شده است، اظهار کرد: 65 نفر داوری این آثار را قبول کرده و در واقع 166 اثر در عرصه پژوهش، 270 اثر در عرصه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، 110 اثر در عرصه کتاب و 375 اثر در عرصه مقالات به این جشنواره ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در قرن 21 در دنیای آشوب‌ناکی زندگی می‌کنیم که بی‌ثباتی غیر قطعی بودن پیچیدگی و ابهام در آن دیده می‌شود، اضافه کرد: شرایط برای بشریت که در آینده‌ای ناشناخته در حال حرکت هستند مشکل است. هیچ آمادگی وجود ندارد و خط و مشی و استراتژی‌ها بسیار سخت است.

صرامی با اشاره به اینکه در این دنیای پیچیده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها یک تهدید سیستماتیک با ویژگی‌های پویا محسوب می‌شوند، گفت: مواد مخدر دائما در حال حرکت شتابان برای جذب مشتریان است و در این میان پژوهش راه موثری برای مقابله با این حرکت شتابان است. ما باید برای این آینده مبهم و پیچیده برنامه‌های عمیق و نگاه تیزبینانه‌ای داشته باشیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی میزان تحقیقات در امر مبارزه با مواد مخدر بسیار کم بوده است، اضافه کرد: در سال‌های 58 و 59 سیاست‌گذاری خاصی در این زمینه وجود نداشته است طی سال‌های 60 تا 67 بحث جنگ تحمیلی مطرح بوده و در واقع اعتیاد جرم محسوب می‌شده به همین دلیل اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های 67 تا 72 اقدامات پژوهشی به صورت آهسته آغاز به کار کرده است، افزود: طی سال‌های 72 تا 80 اقدامات پژوهشی به صورت انسجام دیده انجام شده و طی سال‌های 82 تا 92 بیشترین ارزیابی‌ها درباره سوء مصرف مواد مخدر صورت گرفته است این در حالی است که طی سال‌های 92 تا 96 رویکرد سکوت و انکار بنا به خواسته وزیر کشور برداشته شده و آن طور که ایشان خواستند باید مهر محرمانه بودن تحقیقات برداشته و همه اعم از مردم و مسئولین از آخرین وضعیت روند اعتیاد مطلع شوند.

صرامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارتباط خود را با ستاد مبارزه با مواد مخدر و بحث اعتیاد بیشتر کرده‌اند، گفت: 261 اولویت پژوهشی از سوی وزارت علوم طی سال‌های 96 تا 1400 برای بررسی در دانشگاه‌ها پیش بینی شده است و امروز رشته‌هایی در خصوص اعتیاد در دانشگاه‌های شهید بهشتی و جامع علمی کاربردی به دانشجویان تدریس می‌شود.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه شیوع شناسی مدارس طی سال‌های گذشته و سال جاری عنوان کرد:‌طرح توانمند سازی بر اساس نتایج تحقیقات رونق گرفته و هم اکنون 2 هزار و 380 مربی آموزشی به خانواده‌ها در این زمینه آموزش می‌دهند.

منبع: خبرگزاری آنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر