پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2499
۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
اندازه متن
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

کارگروه مبارزه با موادمخدر در مجلس تشکیل شود

کمیسیون امنیت ملی، اجتماعی، بهداشت و درمان، اقتصادی و قضایی مجلس در حوزه موادمخدر ورود می کنند اما هرکدام از این کمیسیون ها براساس وظایفی که دارند به این موضوع می پردازند به همین دلیل ضرورت دارد کارگروهی مجزا برای موضوع موادمخدر راه اندازی شود.
سعیدصفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس شورای اسلامی به موضوع موادمخدر اهمیت ویژه ای داده است از این رو می طلبد که کارگروه مبارزه با موادمخدر در قوه مقننه نیز تشکیل شود.

سعید صفاتیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی با برگزاری کنفرانس بین المللی موادمخدر در روسیه به فرایند مبارزه با موادمخدر ورود کرده است و ایران دارای جایگاه مناسب و دارای متخصصان خوبی در این حوزه است، می طلبد قبل از اینکه به سطوح بین المللی ورود کنیم درون مجلس شورای اسلامی کارگروه مبارزه با موادمخدر تشکیل شود.
صفاتیان اضافه کرد: کمیسیون امنیت ملی، اجتماعی، بهداشت و درمان، اقتصادی و قضایی مجلس در حوزه موادمخدر ورود می کنند اما هرکدام از این کمیسیون ها براساس وظایفی که دارند به این موضوع می پردازند به همین دلیل ضرورت دارد کمیسیون یا کارگروهی مجزا برای موضوع موادمخدر راه اندازی شود.
وی خاطرنشان کرد: ما یک کمیسیون در مجلس می خواهیم که دو خصوصیت داشته باشد، اول اینکه تلفیقی از این کمیسیون های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قضایی، امنیت ملی و اقتصادی باشد و دوم اینکه دستگاه های مختلف انتظامی، نظامی، بهداشتی و پیشگیری در آن شرکت کنند.
این کارشناس اعتیاد تاکید کرد: این کارشناسان می توانند پیونددهنده موضوع مهم موادمخدر با همه دستگاه ها باشند و آن را به نقد سازنده بگذارند.
وی در ادامه به برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه با موادمخدر که دوشنبه گذشته در روسیه با عنوان «نمایندگان بر علیه موادمخدر» با حضور 500 نفر از پارلمان های دنیا و 44 نفر از روسای پارلمان های دنیا در روسیه برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این موضوع می تواند نقطه قوتی برای توجه ویژه مسئولان پارلمانی به موضوع موادمخدر باشد.
صفاتیان ادامه داد: وقتی این پارلمان در مسکو و با حضور روسای پارلمانی برگزار می شود نشان می دهد نگاه دنیا به موادمخدر مثبت است.
وی تصریح کرد: در این کنفرانس بین المللی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود اعلام کردند که ما باید سیاست هایی را که در حوزه موادمخدر می بینیم و می نویسیم همخوانی با سیاست ها در حوزه تروریسم داشته باشد بخاطر اینکه موادمخدر و تروریسم نکات مشترک و منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هم دارند به ویژه در کشورهایی که موادمخدر تولید می شود چون در این کشورها گروههای ضد دولت، ضد آزادی و ضد مردم فعال هستند و تروریسم را گسترش می دهند.
این کارشناس اعتیاد افزود: علاوه بر این کنفرانس بین المللی، در سازمان ملل نیز با حضور روسای دولت چنین نشستی برگزار می شود، اما اینکه روسای پارلمان ها به این موضوع ورود کرده اند، این موضوع دارای اهمیت است، چرا که وقتی رئیس جمهوری و مسئولان مبارزه با موادمخدر در اجلاسی شرکت می کنند برای اجرایی کردن برنامه ها نیاز به قانون است و وقتی مجلس در اینجا نقش دارد انگار یک گام نسبت به سیستم های اجرایی جلوتر است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر این اجلاس با حضور روسای پارلمان ها سالانه شود می تواند به یک مقام مشورتی برای سازمان ملل تبدیل شود چون مجالس در کشورها قانون تصویب می کنند وقتی در حوزه موادمخدر اطلاعات علمی بالا باشد قوانین به روز و علمی می شود، البته یکی از کارهای مثبت در مجلس طی چند ماه گذشته کاهش اعدام قاچاقچیان موادمخدر بود.
وی با اشاره به وظیفه نظارت و ارزیابی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نمایندگان در حوزه موادمخدر فعال باشند این نظارت بیشتر می شود چون بیشترین نقص در حوزه نظارت است چون نقش نظارتی و ارزیابی در برنامه ها کم است.
صفاتیان با بیان اینکه بسیاری از قوانین بین المللی برای کشورها لازم الاجرا نیستند گرچه سیستم های اجرایی در کشورها برنامه ریزی می کنند، اظهار داشت: چنین مجالسی در حوزه موادمخدر بسیار تاثیرگذار است.
وی با اشاره به مطرح شدن حوزه های کاهش تقاضا و مقابله در این کنفرانس بین المللی گفت: اینکه در حوزه کاهش تقاضا به موضوع مصرف، درمان و توانبخشی نیز اشاره شده است جای امیدواری دارد چون مشخص می شود که نگاه به سمت کاهش این آسیب اجتماعی است.
این کارشناس اعتیاد ادامه داد: نگاه بر این است که نمی خواهیم وضعیت موادمخدر در کشور تثبیت شود بلکه هدف کاهش آن است و این موضوع در راستای بند 57 سیاست های کلی مبارزه با موادمخدر و کاهش 25 درصدی موادمخدر در کشور است.
وی تاکید کرد: در این کنفرانس سه حوزه کاری از جمله بهبود مقررات مبارزه با قاچاق موادمخدر یکی از رویکردها بود که اتفاق مثبتی است چون در بسیاری از کشور قوانین به روز نشده است و با آمدن روانگردان و تغییر ساختار موادمخدر و نوع تبادلات و قاچاق موادمخدر باید قوانین اصلاح شود و در این کنفرانس نکات مثبتی در این زمینه مطرح شد.
وی رویکرد دوم در این کنفرانس را رویکرد مدرن درمان و توانبخشی بیان کرد و افزود: این موضوع بسیار مهم است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا بتوان اقدامات درمانی خوبی برای افراد معتاد برنامه ریزی کرد، البته این سوال پیش می آید که آیا روند درمان و توانبخشی آنها مثبت است.
صفاتیان با اشاره به وجود حدود دو هزار و 800 معتاد در کشور اضافه کرد: رویکرد سوم؛ نقش سازمان های مردم نهاد در مبارزه با موادمخدر است که سال هاست در کشور ما روی آن کار می شود و حتی موضوع رویکرد اجتماعی از سوی وزیر کشور نیز مطرح شده است، البته باید در این زمینه نقش تاثیرگذار آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد و در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی باید از این سازمان ها استفاده کرد.
وی به ارائه دو پیشنهاد در این کنفرانس بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود گروه های دوستی و پارلمانی در کشور، مقرر شد در حوزه موادمخدر دستور کار دائمی وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت این گروه ها نیز استفاده کرد، چرا که ورود این گروهها به موادمخدر نیز می توان بسیار اثرگذار باشد. 
این کارشناس اعتیاد ادامه داد: همچنین به عنوان پیشنهاد دیگر باید بتوان همکاری های دو جانبه یا چندجانبه با دیگر کشورها در حوزه موادمخدر وجود داشته باشد و حتی کنفرانس های منطقه ای درباره موضوع مهم موادمخدر و راههای مبارزه با آن در کشورها برگزار شود، البته ما این کنفرانس ها را همیشه در حد همایش های پلیسی و منطقه ای داشته ایم.
به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر با شرکت روسای پارلمان های بیش از 40 کشور جهان از جمله با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه روز دوشنبه گذشته در مسکو برگزار شد. 
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون حدود دو میلیون و 800 هزار در ایران مصرف کننده موادمخدر هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر