پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2285
۱۷ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
اندازه متن
مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران:

لزوم تدوین آیین نامه برای توزیع مواد مخدر دولتی/ قطع رابطه معتاد و قاچاقچی مهمترین آثار این طرح

همین که ما بتوانیم رابطه قاچاقچی و معتاد را قطع کنیم، این کار بزرگی است ولی اینکه مسولیت اجرای این طرح به کدام نهاد سپرده شود، چگونه ارایه شود و در چه مواقعی داده شود نیازمند تدوین آیین نامه و قانون است.
سیاوش شهریور

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران برلزوم تدوین آیین نامه برای توزیع مواد مخدر دولتی تاکید کرد و گفت:باید نقاط قوت و ضعف طرح توزیع مواد مخدر دولتی بررسی و روشن شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر سیاوش شهریور، در خصوص طرح توزیع مواد مخدر دولتی گفت: طرح توزیع مواد مخدر دولتی از این جهت که رابطه معتاد و قاچاقچی را قطع می کند طرح خوبی بوده و ما موافق هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: اما اینکه متولی اجرای طرح توزیع مواد مخدر بر عهده چه دستگاهی باشد، چگونه ارایه شود و چه راهکارهایی برایش در نظر گرفته شود باید به طور شفاف مشخص شود که خود این طرح باعث فساد نشده و چرخه معیوبی را ایجاد نکند.

شهریور با بیان اینکه طرح توزیع مواد مخدر دولتی قبل از انقلاب هم اجرایی می شد، تصریح کرد: ولی با اجرای این طرح یک واقعیتی را جامعه و دولت پذیرفته بودند که یک نگاه دستوری، پیشگیرانه و سلبی بدون نگاه جایگزین جواب نمی دهد. برای جلوگیری از تبعات یک مسئله همیشه باید راهکارهایی را در قبال آن ارایه و پیشنهاد داد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: واقعیتی در جامعه ما وجود دارد آن این است که افراد جامعه به دلایل مختلف از قبیل افسردگی، مسایل اقتصادی، مشکلات فردی، اجتماعی، روانی و ژنتیک وابسته به این بلای خانمانسوز شدند، نه تنها مواد مخدر سنتی بلکه به مواد مخدر صنعتی و اینترنت هم اعتیاد پیدا کرده اند لذا اگر ما بخواهیم پیشگیری کنیم باید علاوه بر اینکه همه مولفه های پیشگیری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را اتخاذ کنیم باید در حوزه درمان هم ملاحظات و مصلحت هایی را پیش بینی کنیم و تلاش کنیم اگر هم وجود دارد یک چرخه فسادی را به دنبال خود ایجاد نکند.

شهریور تصریح کرد: در حال حاضر در شهر تهران حدود 7 الی 8 هزار خرده فروش مواد مخدر و همچنین 8 هزار کلینیک توزیع شربت تریاک وجود دارد که به معتادان ارایه می شود.اینها اقداماتی است که در راستای کاهش اعتیاد و آسیب در جامعه صورت گرفته است لذا اگر یک آیین نامه ای برای توزیع مواد مخدر دولتی تدوین شود، این امریک  اقدام مناسب خوبی است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران اظهار کرد: همین که ما بتوانیم رابطه قاچاقچی و معتاد را قطع کنیم، این کار بزرگی است ولی اینکه مسولیت اجرای این طرح به کدام نهاد سپرده شود، چگونه ارایه شود و در چه مواقعی داده شود نیازمند تدوین آیین نامه و قانون است.

شهریور با بیان اینکه باید نقاط قوت و ضعف طرح توزیع مواد مخدر دولتی بررسی و روشن شود، اظهار کرد: بنابراین این طرح باید با همه جوانب بررسی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه متولی اجرای طرح توزیع مواد مخدر دولتی باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت در همه روستاها هم دفاتر خدمات بهداشتی دارد و هم همچنین درمانگاه ها و کلینیک هایی نیز در اختیار این وزارتخانه است، سپردن این مسئولیت به این نهاد اقدام مناسبی است ولی باید یک نهاد و شورای سیاستگذار و تصمیم گیر برای این طرح وجود داشته باشد یعنی سیاست کار را نباید مدیکالیزه و پزشکی کرد، باید سیاستگذاری دستگاه های بین رشته ای هم باشند. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه ها و خود وزارت بهداشت، استانداری ،فرماندهان، بخشداران و بهزیستی نیز باید پای کار باشند ولی متولی طرح در این حوزه وزارت بهداشت باشد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران خاطرنشان کرد: ما می گوییم اگر رابطه معتاد و قاچاقچی که هزاران فساد را برای کشور به دنبال داشته و باعث این همه ترانزیت مواد افیونی در داخل کشور شده است را اگر بتوانیم این رابطه را قطع کنیم تا حدودی از مسئله اعتیاد و آسیب در جامعه کاسته می شود.

شهریور اظهار کرد: ولی قطع این رابطه مستلزم راهکار علمی، قانونمند، شفاف و کارشناسانی است، اینطور نباشد که بگوییم شما معتاد هستید و بروید مواد مخدر بگیرید، کارشناسان باید نوع مواد مصرف کنندگان را مشخص کنند و سپس اقدام به ارایه آن کنند یعنی توزیع و پخش مواد باید به متخصصان سپرده شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که در ما در کشور داریم این است که سیاستگذاران و تصمیم‌سازان نهادهای دولتی و حکومتی یک رابطه حداقلی با حوزه های دانشگاه ،مراکز علمی، انجمن جامعه شناسان، روانشناسان و همه کسانی که صاحب نظر کاربردی هستند دارند، به نظرم باید هم صدای دانشگاه و روانشناسان را در این حوزه شنید و هم صدای مجریان را لذا باید به فکر یک طرح پخته بود نباید یکجانبه بگوییم چون اساتید دانشگاه موافق هستند پس این طرح درست است چون ستاد مبارزه با مواد مخدر مخالف است این کار غلط است ،نکته  مهم این است که که انجام هر کاری زیان دارد ولی سود این طرح بیشتر از زیان آن است.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر