پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2274
۱۱ امرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۵
اندازه متن

خوب و بد توزیع موادمخدر دولتی!

ای کاش کمیسیون قضایی مجلس قبل از تصویب نهایی این برنامه جلساتی را با کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کند و سازمان بهزیستی و تشکل‌ها بتوانند نظرات کارشناسی خود را در این زمینه مطرح کنند.
موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه توزیع مواد مخدر دولتی معتاد پروری نیست،‌ تاکید کرد: البته باید از تجربه متادون تراپی، تجربه توزیع موادمخدر کوپنی قبل از انقلاب و تجربه سایر کشورهای دنیا در این خصوص استفاده کنیم. 

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری آنا، سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مورد پیشنهاد کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مبنی بر توزیع مواد مخدر دولتی اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز جزئیاتی از سوی کمیسیون قضایی مجلس در مورد نحوه اجرای این برنامه ارائه نشده بنابراین ابهاماتی وجود دارد البته در کل طرح مفید و تاثیرگذاری است که می‌تواند درآینده مدیریت مصرف و قطع ارتباط قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمار غیررسمی حاکی از حضور حدود 4 میلیون معتاد در کشور است، افزود: این رقم به طور رسمی 2 میلیون و 808 هزار نفر از سوی مسئولان اعلام شده است و باید توجه داشت که حدود 70 تا 75 درصد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با مواد مخدر در بند هستند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران یادآور شد: براساس آمار حدود 20درصد معتادان مانایی در درمان دارند و حدود 80درصد دیگر نیز به روند مصرف مواد خود ادامه می‌دهند.

موسوی چلک، تاکید کرد: خوشبختانه امروز اعتیاد را در کشور به رسمیت شناخته‌ایم در حالی که قبلا در برابر آن گارد می‌گرفتیم؛ در یک دوره برای تولید داروها مجوز کشت خشخاش صادر شد و هم اکنون نیز در برنامه ششم موضوع قطع ارتباط با قاچاقچیان و مدیریت صحیح مصرف مواد در نظر گرفته شده است، که البته این به معنای آزاد کردن تریاک و مواد مخدر نیست.

از تجریبات قبلی استفاده کنیم

وی ادامه داد: ای کاش کمیسیون قضایی مجلس قبل از تصویب نهایی این برنامه جلساتی را با کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کند و سازمان بهزیستی و تشکل‌ها بتوانند نظرات کارشناسی خود را در این زمینه مطرح کنند، همچنین باید روی این موضوع مطالعه و بررسی کافی صورت گیرد تا از تجربه متادون تراپی، تجربه توزیع مواد مخدر کوپنی قبل از انقلاب و تجربه سایر کشورهای دنیا در این زمینه استفاده شود.

موسوی چلک یادآور شد: ورود کمیسیون قضایی مجلس به این موضوع را به فال نیک می‌گیرم، گرچه نگرانی کنونی ما اینست که که آیا ما می‌توانیم به درستی این برنامه را اجرا کنیم یا خیر؟ برهمین اساس به کمیسیون قضایی توصیه می‌کنیم حتی اگر از سوی نهادهای مختلف با این پیشنهاد مخالفت‌هایی نیز صورت گرفت، هراسی به خود راه ندهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توزیع مواد مخدر دولتی باعث افزایش مصرف مواد مخدر می‌شود یا خیر؟ افزود: توزیع مواد مخدر دولتی به معنای معتاد پروری نیست بلکه اجرای این طرح باعث کنترل و مصرف مواد مخدر در کشور می‌شود و آسیب‌های کمتری به جامعه وارد می‌کند زیرا هم اکنون الگوی مصرف مشخصی در کشور وجود ندارد و مصرف کنندگان مواد مخدر هر نوع موادی را از قاچاقچیان دریافت ‌می‌کنند که این عوارض و پیامدهای بی شماری از جمله بروز مسمومیت‌ها را به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری آنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر