پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1960
۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۴۷
اندازه متن
مدیرعامل «جمعیت خیریه تولد دوباره»:

آلودگی هوا مهمتر است یا جمع‌آوری معتادان متجاهر؟/ «کارتن‌خواب» انسان است نه زباله

کسانی که نگران خراب شدن چهره شهر با کارتن‌خواب‌ها هستند، بهتر است اول به فکر رفع آلودگی‌های دیگر باشند. فکر نمی‌کنم با وجود این همه مشکلات شهری، جمع‌آوری معتادان برای زیباتر کردن چهره شهر اولویت باشد.
عباس دیلمی زاده

مدیرعامل «جمعیت خیریه تولد دوباره»گفت: هیچ‌کس برای مشکل آلودگی هوا دنبال دستگاه مکش نیست اما چرا در مورد کارتن‌خواب‌ها می‌خواهیم از دستگاه مکش استفاده کنیم؟! چرا به این فکر نمی‌کنیم که مشکلات زیرساختی را حل کنیم؟ چرا دنبال این نیستیم که ببینم چه چیزهایی باعث شده است که فرد مصرف‌کننده مواد کارتن‌خواب شود؟

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، عباس دیلمی زاده گفت: به کسانی که فکر می‌کنند برای پاکسازی چهره شهر و زیبا شدن آن باید معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرد، پیشنهاد می‌کنم که به فضای باز بروند و نفس عمیق بکشند، چند ثانیه نفسشان را در سینه حبس کنند و بعد بیرون بدهند چه حسی به آن‌ها دست می‌دهد؟ آلودگی هوا را احساس می‌کنند؟

وی با بیان اینکه اگر به اطرافمان نگاه کنیم مبلمان شهری اشکالات زیادی دارد که باید برطرف شود و همین‌طور آلودگی‌های زیادی در سطح شهر وجود دارند که رسیدگی کردن به آن‌ها بسیار ضروری است و فوریت دارد، گفت: کسانی که نگران خراب شدن چهره شهر با کارتن‌خواب‌ها هستند، بهتر است اول به فکر رفع آلودگی‌های دیگر باشند. فکر نمی‌کنم با وجود این همه مشکلات شهری، جمع‌آوری معتادان برای زیباتر کردن چهره شهر اولویت باشد.

این کارشناس اعتیاد با تأکید بر این‌که نباید فراموش کنیم فرد مصرف‌کننده مواد به خاطر نبود سیستم‌های حمایتی کافی و مناسب تبدیل به کارتن‌خواب شده است، اظهار کرد: منصفانه نیست که به کارتن‌خواب به دید یک «زباله» نگاه کنیم که باید از سطح شهر جمع‌آوری و در جای دیگری نگهداری شود. نکته‌ای که ظاهراً فراموش کرده‌ایم این است که وقتی داریم در مورد کارتن‌خواب صحبت می‌کنیم داریم در مورد یک انسان حرف می‌زنیم.

دیلمی زاده ایده جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر و جداسازی آن‌ها را از شهروندان اقدامی غیرعملی و غیرعلمی دانست و گفت: به نظر شما چقدر عملیاتی است که با دستگاه‌های مکش هوای آلوده شهر تهران را جمع آوری و مثلاً در کویر لوت رها کنیم؟ ایده جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر همین‌قدر غیرعملی است.

وی گفت: تردد زیاد خودروها، آلودگی کارخانه‌های اطراف تهران و بسیاری از مشکلات زیرساختی باعث شده است که امروز با معضل آلودگی هوا مواجه باشیم. برای از بین بردن آلودگی هوا باید اشکالات زیرساختی را به‌ مرور زمان مدیریت کرد تا مشکل آلودگی حل شود.

دیلمی زاده افزود: هیچ‌کس برای مدیریت مشکل آلودگی هوا دنبال دستگاه مکش نیست اما چرا در مورد کارتن‌خواب‌ها می‌خواهیم از دستگاه مکش استفاده کنیم؟! چرا به این فکر نمی‌کنیم که مشکلات زیرساختی را حل کنیم؟ چرا دنبال این نیستیم که ببینم چه چیزهایی باعث شده است که فرد مصرف‌کننده مواد کارتن‌خواب شود؟ چرا انگشت اشاره‌مان به سمت فرد کارتن‌خواب نشانه رفته و می‌خواهیم او را حذف کنیم؟

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره با تأکید بر اینکه معتاد متجاهر و کارتن‌خواب، مصرف‌کننده مواد بوده که در یک پروسه غلط و سیستمی که فقر و اقتصاد در آن نقش مؤثری داشته‌ به کارتن‌خواب تبدیل شده است، گفت: سیستمی که دارد کارتن‌خواب می‌سازد باید اصلاح شود وگرنه همیشه کارتن‌خواب تولید می‌شود. این در حالی است که مسئولان نوک پیکان انتقادشان را به سمت کارتن‌خواب ها نشانه رفته‌اند و سرمایه‌های هنگفتی را برای جمع‌آوری آن‌ها از سطح شهر و نگهداری و درمان اجباری‌شان صرف می‌کند اقدامی که شاید تنها فایده‌اش کم شدن تعداد کارتن‌خواب‌ها به طور موقتی در سطح شهر و به قول آقایان زیباتر شدن چهره شهر باشد.

وی گفت: آقایان حتماً خواهند‌ گفت که جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر و درمان اجباری آن‌ها وظیفه‌ای است که قانون بر عهده شان گذاشته و آن‌ها هم تابع قانون هستند. من سؤالی از این افراد دارم آیا آن‌ها سالها بعد حاضرند مسئولیت نتایج تصمیم‌های امروزشان را بر عهده بگیرند؟ آیا آن‌ها حاضرند پاسخگو باشند که چرا سرمایه‌های کشور را برای پاک کردن چهره شهر از معتادان هزینه کردند درحالی‌که می‌دانستند این اقدامات فقط مسکن است و هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت؟

منبع: خبرگزاری فارس


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر