پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1949
۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲
اندازه متن
کارشناس حوزه اعتیاد:

بدون آماردقیق معتادان نمی‌توان به اهداف برنامه ششم در حوزه اعتیاد رسید

بسیاری از مواردی که در این برنامه آمده است در راستای مدیریت مصرف موادمخدر و کاهش 25 درصد اعتیاد نیست و باید براساس اولویت ها کار شود چرا که اکنون اولویت اصلی پیشگیری، برنامه های کاهش آسیب و داشتن آمار واقعی معتادان است.
سعید صفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون داشتن آمار دقیق از شمار معتادان کشور، نمی توان به اهداف و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در حوزه مبارزه با اعتیاد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان افزود: سال گذشته برنامه سیاست کلی نظام در برنامه ششم توسعه مصوب شد که بند 57 سیاست های کلی در حوزه مبارزه با موادمخدر است. این بند اشاره دارد به اینکه باید براساس سیاست های کلی نظام و مدیریت مصرف به کاهش 25 درصد اعتیاد طی پنج سال برسیم. 
وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر آمار دقیقی از تعداد معتادان در کشور نداشته باشیم، نمی توانیم به این برنامه ها برسیم چرا که اکنون آمار معتادان یک میلیون و 300 هزار تن اعلام شده است که دقیق نیست. 
به گزارش ایرنا، این در حالی است که رئیس سازمان بهزیستی پیش تر در مراسم افتتاحیه طرح مشارکت اجتماعی دانش‌ آموزان برای پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی اعلام کرد که در شیوع شناسی اعتیاد سال 90، تعداد معتادان یک میلیون و 200 هزار تن و در شیوع شناسی سال 94، 2.5 میلیون تن، ثبت شده است .
براساس این گزارش، برخی از کارشناسان معتقدند که آمار یاد شده حقیقی نیست و شمار معتادان کشور بیش از اینهاست. 
صفاتیان ادامه داد: در حوزه موادمخدر برخی از مواردی که در لایحه برنامه ششم آمده است هم راستا با سیاست های کلی نظام در حوزه موادمخدر در برنامه ششم نیست یکی از مواد، مربوط به ماده 93 است که در این ماده در قالب یک جدول موضوعات اجتماعی کشور آمده است و بند 6 جدول افزایش حمایت از معتادان را آورده است. 
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این ماده قانونی، وضعیت سال 95 را یک میلیون و 300 هزار معتاد و در سال 1400 نیز یک میلیون و 432 هزار و 498 معتاد عنوان کرده است. 
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوال اینجاست آیا منظور از افزایش حمایت از معتادان، تعداد افرادی که می خواهیم تحت حمایت باشد است و باید به آمار یک میلیون و 432 هزار تن نزدیک شویم یا منظور، تعداد معتادان است؟
وی اضافه کرد: اما در بند 57 سیاست های کلی نظام کاهش آمار اعتیاد مدنظر است که اکنون آمار در کشور یک میلیون و 300 هزار معتاد است تن است و اگر دولت این آمار رسمی را اعلام می کند، کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور چه می شود، در نهایت برای رسیدن به اهداف برنامه ششم باید تلاش کرد که آمار دقیق از معتادان داشته باشیم. 
وی خاطرنشان کرد: در ماده 95 قانون ششم در بخش پیشگیری اشاره شده است که مداخله جهت پیشگیری از تشدید آسیب های اجتماعی از طریق آموزش های روان شناختی، کاهش تقاضا در حوزه اعتیاد و فوریت های اجتماعی است؛ این در حالی است که آیا ما در حوزه پیشگیری فقط می خواهیم به آموزش های روان شناختی ورود کنیم؟ 
صفاتیان ادامه داد: در این ماده بخش جداگانه ای برای مقابله با اعتیاد آمده است که شامل سه بند است و آنچه که ما باید در این بندها بیاوریم باید در راستای مدیریت مصرف و کاهش 25 درصدی اعتیاد باشد. 
وی گفت: بند اول اعلام می کند که اموال منقول و غیرمنقول قاچاقچیان را کشف کنیم و وجوه حاصل از فروش این اموال را در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دهیم اما از نظر بودجه ای بهتر است سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور ابتدا به این موضوع ورود کند و پول ها به خزانه دولت بیاید بعد در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار گیرد. 
وی اضافه کرد: بند دوم این ماده اشاره به سند راهبردی طرح ملی در حوزه موادمخدر دارد ولی هنوز نمی دانیم این سند چیست و اگر سندی وجود دارد باید شیوه ورود به بخش های مختلف را به ما نشان دهد و میزان موفقیت در حوزه پیشگیری به ما گفته شود اما آیا این سند براساس برنامه های قبلی است که خیلی رضایت بخش نیست یا براساس برنامه جدید است که می خواهیم به کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در کشور برسیم. 
صفاتیان افزود: در بند سوم این اشاره است که سازمان بهزیستی با همکاری شهرداری می بایست مراکز مربوط به معتادان متجاهر را تکمیل کند که این موضوع در راستای تبصره 2 ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر است. 
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بخش دیگری از بند سوم نیز ایجاد مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبودیافته آمده است که باید مشخص شود آیا این موضوع در راستای کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور است؟ 
وی افزود: باید برنامه ششم توسعه بیشتر به پیشگیری توجه کند تا مشخص شود چه تعداد معتاد متجاهر در کل کشور وجود دارد، چون نمی توانیم بخشی از این برنامه فقط برای معتادان متجاهر باشد بلکه باید همه معتادان را در نظر بگیریم. 
صفاتیان تعداد معتادان متجاهر براساس آمارها را هشت درصد از کل معتادان در جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی آمار اعتیاد را در کشور نگاه می کنیم بیشتر معتادان ما دارای شغل هستند. 
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نباید اولویت در موضوع پیشگیری فقط مختص معتادان متجاهر باشد و باید مسئولیت این موضوع که به عهده شهرداری یا بهزیستی باشد نیز مشخص شود. 
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد کلی این است که بسیاری از مواردی که در این برنامه آمده است در راستای مدیریت مصرف موادمخدر و کاهش 25 درصد اعتیاد نیست و باید براساس اولویت ها کار شود چرا که اکنون اولویت اصلی پیشگیری، برنامه های کاهش آسیب و داشتن آمار واقعی معتادان است. 
صفاتیان تاکید کرد: اگر ندانیم تعداد معتادان کشور چقدر است و براساس یک آمار غلط ، برنامه ریزی شود کل برنامه ها اشتباه خواهد شد و اگر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت تحلیلی دارند، باید قبل از تصویب این برنامه ها، آمار دقیقی از معتادان داشته باشند. 
وی اضافه کرد: این برنامه ها با سیاست های کلی نظام در بند 57 همخوانی ندارد و باید بازنگری شود و آمار دقیق معتادان اعلام شود.
مجلس شورای اسلامی روز گذشته (یکشنبه) در جلسه علنی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کرد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر