پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1774
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۲۹
اندازه متن
مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره:

فرد معتاد می تواند با وجود اعتیاد به جامعه برگردد

وقتی یک معتاد تبدیل به کارتن خواب می شود،می خواهیم برای بهبود آن هزینه کنیم ان هم هزینه های زیادی که نتیجه چندانی ندارد در حالیکه باید قبل از ورود به این مرحله یعنی کارتن خوابی ،مداخلات اجتماعی و اقتصادی را آغاز کرد تا آسیب هاکاهش یابد.
عباس دیلمی زاده

آمارهای رسمی و غیر رسمی حاکی از آن است که ناامنی های اجتماعی و پیامدهای آن در بسیاری از موارد با متغیری چون اعتیاد رابطه مستقیم دارد. واکاوی این مساله و رهایی از آسیب های این پدیده نیازمند بررسی های کارشناسانه است؛ موضوعی که طی سال ها، پاسخ و راهکار چندان مناسبی درباره آن ارایه نشده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند با ایجاد مراکزی خاص در کنار مراکز ترک اعتیاد می توان آسیب های اجتماعی آن را کاهش داد. به این معنا که تلاش می شود فرد مصرف کننده در مسیر مصرف مواد با اعمال نادرست و ناآگاهانه به خود و دیگران آسیب نرساند.و همچنان به مانند دیگر افراد جامعه در بین مردم حضورداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از جام جم آنلاین، مدیرعامل جمعیت تولددوباره به عنوان مدافع این طرح گفت :ما باید بدنبال راه حل هایی باشیم که یک معتاد حتی اگر مواد نیز مصرف می کند بتواند در جامعه زندگی کند و تبدیل به یک معتاد کارتن خواب متجاهر نشود.

عباس دیلمی زاده افزود:متاسفانه از نگاه جامعه ، موضوع بازگشت معتاد به جامعه مترادف با پاکی او است.درحالیکه من معتقدم هدف باید بازگشت معتاد به جامعه باشد نه پاکی او. در واقع ما هدف گذاری خود را گم کرده ایم و به همین خاطر است که اشتباهات زیادی را در برنامه گذاری هایمان مرتکب شده ایم .

وی ادامه داد:باید بپذیریم ما یک جامعه معتاد داریم که هرچقدر بر روی آن سرمایه گذاری کنیم فقط می توانیم درصد کمی از آنان را پاک کنیم .البته ناگفته نماند که برگشت از اعتیاد امکانپذیر است اما نه برای همه.لذا باید دنبال راه حل هایی باشیم که یک معتاد حتی اگر مواد مصرف می کند بتواند در جامعه زندگی کند و تبدیل به یک معتاد کارتن خواب و متجاهر نشود.

به گفته دیلمی زاده باید ببینیم آیا می توانیم با فلسفه و مدل های کاهش آسیب ویا با فلسفه و مدل های افزایش کیفیت زندگی برای معتاد و خانواده اش کاری انجام دهیم تا آسیب ها ولطماتی که  به خودش و خانواده و جامعه می زند به حداقل برسد.هدف گذاری ما اگر در سالهای آینده روی این موضوع متمرکز شود مسلما آسیب های ما نیز از اعتیاد کمتر خواهد شد.همچنانکه دیگر کشورها نیز به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری روی برنامه های کاهش آسیب ویا افزایش کیفیت زندگی می تواند منجر به کاهش آسیب ها ولطمات اعتیاد شود.

این کارشناس اعتیاد افزود:درحال حاضر وقتی یک معتاد تبدیل به کارتن خواب می شود تازه درصدد درمان آن برمی یاییم و می خواهیم برای بهبود آن هزینه کنیم ان هم هزینه های زیادی که نتیجه چندانی ندارد در حالیکه باید قبل از ورود به این مرحله یعنی کارتن خوابی ،مداخلات اجتماعی و اقتصادی را آغاز کرد تا آسیب هاکاهش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که یک فرد معتاد چگونه می تواند با وجود مصرف مواد در جامعه حضورفعال داشته باشد و راهکار شما در این زمینه چیست ،گفت:وقتی صحبت از مداخله می شود بدین معناست مانع افزایش اعتیاد این افراد شویم .با ایجاد مراکز کاهش آسیب ،می توان داروهایی در اختیار این افراد قرار دادتا آنها را در یک وضعیت ماندگار و ثابت نگه دارد و مانع ورود آنها به مرحله کارتن خوابی شود.

منبع: جام جم آنلاین 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر