پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1725
۱۷ امرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۷
اندازه متن
مدیرکل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:

تنها ابزار مذهبی در مبارزه با الکل کارساز نیست

باید به شکلی شفاف و روشن درباره عوارض الکل و اعتیاد به آن به مردم و مصرف‌کنندگان به‌ویژه قشر جوان هشدار داد و فرهنگ‌سازی کرد/تنها ابزار مذهبی در مبارزه با الکل کارساز نیست.
هومان نارنجیها،

طبق آمارها تنها در سه‌ماهه اول سال جاری ٣٥ نفر بر اثر مصرف الکل مرده‌‌اند و مهم‌تر اینکه در بسیاری از پرونده‌های تصادفات سال گذشته ردپای مصرف الکل در بروز حوادث دیده می‌شود. این شرایط گویای آن است که روند مصرف تفننی و اعتیادآور الکل در جامعه به‌ویژه در میان جوانان شدت درخور‌توجهی دارد. با‌وجود‌این یک کارشناس حوزه اعتیاد معتقد است خلأ موجود درباره این موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شفاف است و به همین نسبت باید قبول کرد که تنها ابزارهای مذهبی درباره این موضوع دیگر کارساز نیست.هومان نارنجیها، مدیر کل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و کارشناس حوزه اعتیاد می‌گوید: از‌آنجایی‌که مصرف الکل و تولید و فروش آن در کشور ما غیرقانونی است، نمی‌توان درباره صحت و سلامت و کیفیت این ماده و اقشاری که از آن استفاده می‌کنند، به طور صریح و روشن و مستقیم صحبت کرد؛ به‌همین‌دلیل اغلب مسئولان مجبور هستند درباره این پدیده اطلاعاتی را به مردم ارائه دهند که البته این اقدامات در کل داستان تغییری ایجاد نمی‌کند؛ چراکه غیرقانونی‌بودن این ماده هیچ راه پیگیری‌ای باقی نمی‌گذارد.وی می‌گوید: با توجه به شرایط کلی‌ای که درباره مصرف الکل در جامعه ما وجود دارد، نمی‌توانیم درباره کوتاهی و تخلف صورت‌گرفته در تولید و فروش و عواقب مصرف این مواد پیگیری و پاسخ‌گویی داشته باشیم؛ چراکه در نهایت همه چیز به خود فرد به عنوان یک متخلف ارجاع داده می‌شود و گفته می‌شود فرد خاطی با مصرف الکل همه عواقب آن را هم پذیرفته است.این کارشناس اعتیاد با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بهترین کار درباره الکل اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شفاف و گسترده است، گفت: باید به شکلی شفاف و روشن درباره عوارض الکل و اعتیاد به آن به مردم و مصرف‌کنندگان به‌ویژه قشر جوان هشدار داد و فرهنگ‌سازی کرد.
وی به بازدیدهای خود از مراکز جدید ترک اعتیاد که زمان زیادی از فعالیت آنها نمی‌گذرد، اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که تعداد مصرف‌کنندگان تفننی الکل در کشور و به‌ویژه در بین جوانان زیاد است؛ اما تعداد افراد معتاد به الکل چندان چشمگیر نیست. وقتی به مراکز ترک الکل مراجعه می‌کنیم، بخش زیادی از ظرفیت آنها خالی است یا به امور دیگری اختصاص یافته است و به‌همین‌‌دلیل باید تأکید کرد که در شرایط فعلی باید بیشتر از درمان اعتیاد به الکل، به دنبال فرهنگ‌سازی و قانع‌کردن قشر جوان در مصرف نکردن این ماده قدم برداریم.
وی به نگاه متفاوت نسل جدید و روش‌های متفاوت در اقناع و توجیه امور برای آنها اشاره کرد و گفت: نسل جدید نگاه متفاوتی به موضوعات مختلف دارند و با توجه به نگاه‌های اشتباهی که درباره مصرف الکل در جامعه وجود دارد، بیشتر در معرض مصرف الکل هستند. متأسفانه برخی باورهای اشتباه درباره مشروبات الکلی که از گذشته وجود داشته، هنوز هم وجود دارد و جوانان فکر می‌کنند کم‌خوردن مشروبات الکلی ضرری ندارد و حتی به سلامت آنها کمک می‌کند یا معتقدند مصرف این موارد به آرامش و خواب آنها کمک می‌کند؛ در‌صورتی‌که به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و آسیبی به مراتب بیشتر از آنچه تصور می‌کنند، به همراه دارد.
این کارشناس تأکید دارد که اگرچه منع درونی و مذهبی درباره الکل تأثیرگذار است؛ اما نمی‌توان تنها با این روش جلوی مصرف و اعتیاد به الکل را گرفت. او افزود: درباره الکل در این برهه از زمان باید بدون تعارف و با شفافیت کامل اطلاع‌رسانی کنیم و تنها به ابزارهای مذهبی اکتفا نکنیم و بدانیم روش‌های قبلی روی مردم و به‌ویژه نسل جوان اثرگذاری نداشته و باید با روش‌های جدیدی با آنها ارتباط برقرار کنیم.
به گزارش «شرق»، آمارها نشان می‌دهد بیش از دوسوم الکل مصرفی در داخل کشور با کیفیتی نازل و همراه با عوارضی جبران‌ناپذیر تولید می‌شوند. براساس مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی سالانه حدود ۱۰۰ فوت ناشی از مصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد. بر‌اساس گزارش مهر تنها در سال٩٤، ۹۵ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌‌اند که از این تعداد شش نفر زن و ۸۹ نفر مرد بوده‌اند. همچنین در سه‌ماهه اول امسال سه زن و ۳۱ مرد به همین دلیل فوت شده‌اند. مهم‌تر اینکه نقش مصرف مشروبات الکلی در بروز تصادفات بسیار زیاد است و در بسیاری از پرونده‌های تصادفات در سال گذشته رد پای مصرف الکل در بروز حوادث دیده می‌شود.
درعین‌حال، یکی از نگرانی‌های اصلی این است که طبق آمار وزارت بهداشت، دوسوم الکل‌های مصرفی، تولید داخل هستند و استانداردی برای تولید این مواد وجود ندارد. در اغلب این موارد الکل‌های طبی با مواد دیگری مخلوط شده و ترکیب مضری به دست می‌آید. احتمال اینکه در الکل‌های دست‌ساز متانول، دیازپام، ترامادول و... اضافه شود، بسیار زیاد است و مصرف این ماده عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

 منبع: روزنامه شرق

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر