پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1709
۱۰ امرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۷
اندازه متن
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

با مسئله مواد مخدر نبرد بی‌امان داریم/قصاص را حق شهروندان و یک پروژه اجتماعی سالم می‌دانیم

راجع به مواد مخدر هنوز قانونی که مبنای عمل دادگاه‌ها است تغییری نکرده اما معتقدیم مصوبه مجلس در خصوص حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر باید ارزیابی شود.
محمدجواد لاریجانی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأکید بر اینکه ما با مسئله مواد مخدر نبرد بی‌امان داریم،‌ گفت: لزوم بازنگری در قوانین مربوط به این حوزه مهم است و باید قانون کارآمد باشد اما کارآمدی به معنای خشونت و شدت عمل نیست.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به مصوبه مجلس در خصوص حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تغییری در اجرای حکم اعدام برای سایر جرایم هم وجود دارد،‌گفت: راجع به مواد مخدر هنوز قانونی که مبنای عمل دادگاه‌ها است تغییری نکرده اما معتقدیم مصوبه مجلس باید ارزیابی شود.

وی با تأکید بر اینکه ما با مسئله مواد مخدر نبرد بی‌امان داریم،‌ گفت: لزوم بازنگری مهم است و باید قانون کارآمد باشد اما کارآمدی به معنای خشونت و شدت عمل نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأکید بر اینکه نباید فراموش کنیم با افغانستان هم مرز هستیم، اظهار داشت:‌ این کشور پس از حضور ناتو شاهد کشت مواد مخدر 40 برابر بیشتر از گذشته بود و حتی نیمی از این مواد مخدر عازم پایتخت سایر کشورها می‌شود ما برای مبارزه با مواد مخدر هزاران شهید دادیم اما نه تنها تغییر نکرد بلکه ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد:‌مسئله دیگر این است که کشورهای غربی بر اساس تفکر سکولار لیبرال هر وقت دلشان بخواهد می‌گوید اعدام بد است مثل همجنس‌گرایی که تا 25 سال پیش بد بود اما حالا از خواب بیدار شده‌اند کشف کردند که روش خوبی برای زندگی است.

وی با بیان اینکه ما این مبنا را قبول نداریم، گفت:‌معتقدیم برای جرایم جدی و مهلک در جامعه باید اعدام باشد،‌البته استدلال‌های غرب برای مخالفت با اعدام متفاوت است مثلا می‌گویند اگر قاضی خطا کرد و مشخص شد بازگشت امکانپذیر نیست این حرف خیلی درست نیست چرا که اگر کسی را 50 سال زندانی کنیم و مشخص شود که اشتباه شود عمر این فرد باز نمی‌گردد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: ما در امر قصاص معتقدیم که در آن حیاتی برای همه انسان‌ها است،‌قصاص حق همه مردم است و التیام اجتماعی است البته موضع اسلام عفو و بخشش است و شاید چیزی نزدیک 50 درصد از موارد مرتبط با قصاص توسط فعالیت‌هایی که در راستای عفو و بخشش بوده منجر به رضایت می‌شود.

وی تأکید کرد: ما قصاص را حق شهروندان و یک پروژه اجتماعی سالم می‌دانیم.

منبع: خبرگزاری فارس


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر