پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1682
۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
اندازه متن
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

اثرات سوء اعتیاد بر زنان بیشتر از مردان است

طبق بررسی‌های شیوع‌شناسی که انجام داده‌ایم و هنوز آمار آن به صورت رسمی اعلام نشده است بالغ بر دو و نیم میلیون نفر طی هفته گذشته در کشور مصرف مواد داشته‌اند، در حالی که این آمار حداقل است و قطعا به چهار و نیم میلیون نیز می‌رسد.
انوشیروان محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی گسترش مراکز DIC و کاهش آسیب است تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که اگر جامعه‌ای دچار مشکلاتی شد، مدیریت علمی در خصوص برگشت‌پذیری معتادان و کاهش آسیب آنان را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد ویژه اتباع و مهاجران خراسان رضوی که در همین محل برگزار شد، عنوان کرد: یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی نیز گسترش مراکز DIC و کاهش آسیب است تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که اگر جامعه‌ای دچار مشکلاتی شد، مدیریت علمی در خصوص برگشت‌پذیری معتادان و کاهش آسیب آنان را داشته باشیم، قطعا در این زمینه سازمان بهزیستی همکاری دستگاه‌های دیگر را می‌طلبد.

وی افزود: در تبصره دو ماده 15 کسانی که در این مسیر از توان مالی برخوردار نیستند را باید تحت پوشش بیمه‌ قرار دهیم، زیرا بیشتر معتادان کسانی هستند که درآمد کافی ندارند، ما به خاطر داریم که در گذشته مصرف مواد در میان افراد بالای 55 سال مربوط به کسانی بود که توان مالی داشتند و به صورت دارو استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر سن اعتیاد کاهش یافته و مواد صنعتی جدید وارد بازار شده است. 

محسنی بندپی با بیان اینکه آماری که ما در خصوص مصرف مواد ارائه می‌دهیم مربوط به سال 90 است و این آمار نمی‌تواند آمار واقعی باشد، اظهار کرد: طبق بررسی‌های شیوع‌شناسی که انجام داده‌ایم و هنوز آمار آن به صورت رسمی اعلام نشده است بالغ بر دو و نیم میلیون نفر طی هفته گذشته در کشور مصرف مواد داشته‌اند، در حالی که این آمار حداقل است و قطعا به چهار و نیم میلیون نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید این آمار را به اطلاع مسئولان که در تامین و برآورد اعتبار نقش دارند برسانیم و آن‌ها را نسبت به این مساله حساس کنیم تا نسبت به استقرار مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد و اقدامات همه جانبه در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق جلسه‌ای که با سازمان مبارزه با موادمخدر داشته‌ایم، قرار بر این شد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که معاون رئیس جمهور در ستاد مبارزه مخدر نیز هستند نامه‌ای را به ایشان انشاء کنند و درخواست اعتبار داشته باشند تا دستگاه‌های اجرایی به خصوص سازمان بهزیستی که در صف مقدم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند با بهره‌مندی از این اعتبارات در گسترش مراکز DIC اقدامات پیشگیرانه و همه جانبه را داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی که در دنیا از آن یاد می‌کنند، اعتیاد است، اعتیاد ساختار فرهنگی، عملکردی و ... فرد را دچار دگرگونی ناخوشایند می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده آمار طلاق و جرائم خردی که در کشور انجام می‌شود و ...  مشاهده می‌کنیم که اغلب این مسائل به اعتیاد ارتباط پیدا می‌کند. 

پیشگیری، اثربخش‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌حل برای آسیب‌های اجتماعی

محسنی‌بندپی گفت: اعتقاد ما این است که پیشگیری مقرون‌ترین، اثربخش‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌حلی است که برای هر آسیبی چه جسمی و چه اجتماعی باید آن را انجام دهیم، اثربخشی پیشگیری کارشناسان محرز شده و به اثبات رسیده. بنابراین رویکرد اول ما در سازمان بهزیستی پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی است. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: برای اعتیاد در زمینه پیشگیری ارتقاء آگاهی جامعه، حساس‌سازی جامعه نسبت به این پدیده مخرب، پیشگیری خانه به خانه با تاکید بر خانواده و آموزش‌های راهبردی، استقرار تیم اجتماع‌محور و ...  را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در راستای استقرار تیم اجتماع محور 5200 تیم در محل‌های اجتماع و مناطقی که دارای ریسک بالا هستند، فعالیت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: رویکرد بعدی ما مداخلات به هنگام است زیرا کمپ‌های ترک اعتیاد اثربخشی مورد انتظار ما را نداشته‌اند، به همین دلیل حدود یک سال است که صدور مجوز برای این کمپ‌ها را متوقف کرده‌ایم و از همه کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت کردیم که ببینیم چه راهکارهایی را باید اتخاذ کنیم که اثربخشی مداخلات بیشتر شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: اگر پیشگیری ما اثربخشی لازم را نداشت باید مداخله تخصصی داشته باشیم  تا بتوانیم دستاوردهای خوبی به دست آوریم، در این راستا به بحث تی.‌سی و درمان اجتماع‌مدار رسیده‌ایم.

وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده اثربخشی درمان اجتماع‌مدار توانسته شرایطی را فراهم کند که اثربخشی لازم را از این مراکز دریافت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه گسترش مراکز تی.‌سی از جمله راهبردهای سال جاری سازمان بهزیستی کشور است، تصریح کرد: در سال گذشته، 19 مرکز تی.سی در کشور وجود داشت، در حال حاضر حدود چهار مرکز تحقیقات تی.سی در حال راه‌اندازی است به طور مثال در شهر یزد این مرکز در همین هفته افتتاح شده و در شهر کرمان نیز در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. 

محسنی بندپی گفت: ما می‌خواهیم قطب آموزش تی.سی را در بعضی از استان‌ها به وجود آوریم تا بتوانیم با نظرات کارشناسی و رویکرد علمی شرایطی را فراهم کنیم که  اثربخشی مراکز افزایش پیدا کند. 

وی با بیان اینکه کاهش آسیب نیز یکی از سیاست‌های بهزیستی کشور است، عنوان کرد: اگر شرایطی فراهم شود که بعضی از افرادی که دچار پدیده شوم اعتیاد شدند و پیشگیری برای آن‌ها اثربخشی لازم را نداشت و مداخلات نیز کارساز نبود بتوانیم مدیریت و کنترل کنیم، می‌توان نسبت به کاهش آسیب برای این افراد اقدامات همه جانبه داشت. 

محسنی بندپی تصریح کرد: اگر سازمان بهزیستی اخیرا مصاحبه‌ای انجام داده و مطرح کرده که باید مصرف موادمخدر را مدیریت کنیم نیز بر همین اساس است.

اثرات سوء اعتیاد بر زنان بیشتر از مردان است

محسنی بندپی گفت: همچنین یکی از معضلات و نگرانی ما گرفتاری زنان جامعه در اعتیاد است زیرا اثرات سوئی که زنان معتاد می‌توانند داشته باشند بیشتر از مردان است، طبق بررسی‌های علمی اگر زن از سیاست لازم، سلامت جسمی و اجتماعی، آرامش و .. برخوردار باشد کانون خانواده از اعتماد، اطمینان و پشتوانه قوی برخوردار می‌شود.

وی افزود: باید به سمت درمان دادگاه‌مدار یعنی هدایت شده و مدیریت شده برویم تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که درمان و پیشگیری در یک بسته قرار گیرد و امیدواریم بتوانیم با گسترش این مراکز و نگاه پیشگیری شرایطی را فراهم کنیم که جامعه پر از نشاط داشته باشیم. 

منبع: خبرگزای ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر