پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1611
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۰
اندازه متن
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

وجود۵۰۰ نوع ماده مخدرصنعتی/مواد دارویی نباید وارد چرخه اعتیادشود

تمام کارکنان دولت باید شش ساعت دوره پیشگیری از اعتیاد را به طور مصوب ببینند و در سال ۹۴ تلاش کردیم این مورد را مجددا به جریان بیندازیم و امتیازاتی برای کارکنان در نظر گرفته شد.
پرویز افشار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مواد صنعتی بدون مرز، پیشگیری از سوء مصرف این مواد را اولویت اقدامات ستاد عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری مهر، پرویز افشار گفت: طی یک دهه گذشته تعداد این مواد جدید زیر ۵۰ نوع بود ولی امروز بیش از ۵۰۰ نوع مواد صنعتی جدید داریم که باعث اختلالات در عملکرد روانی، جسمی و مغزی ما می شوند.

وی با بیان اینکه تخریب پاره ای از این مواد جبران ناپذیر است، ادامه داد: به منظور عدم دسترسی هیچ راهی وجود ندارد چون فاقد مرز فیزیکی هستیم؛ بنابراین موادی که برای مصارف دارویی و صنعتی هستند نباید دچار انحراف به سمت تولید مواد مخدر شوند.

افشار ادامه داد: در مورد موادی که انحراف رخ می دهد به خصوص در جریان توزیع و تولید در داروخانه ها و شرکت های داروسازی مکانیزم های روشنی اتخاذ شده؛ به عنوان مثال پزودو افدرین در انحرافی از سوی سوداگران از داروخانه ها جمع آوری و تبدیل به شیشه می شد که در سال گذشته این میزان کنترل شد.

وی گفت: درمان های نگهدارنده با متادون و سایر درمان ها برای مواد سنتی در حال اجراست ولی مواد صنعتی دارای درمان های صنعتی، غیر دارویی، گران و سخت است و این افراد باید چندین ماه تحت برنامه های مشاوره ای و... قرار گیرند. پس با توجه به سختی درمان بهترین راه برای کمتر گرفتار شدن افراد، پیشگیری های سفت و سخت تر است.

افشار افزود: در این بخش دو راهکار داریم؛ اینکه هشدارهای لازم را به افراد دهیم و دوم اینکه اگر کسانی دچار علایمی ناشی از  مصرف مواد هستند، آن ها را به سمت درمان هدایت کنیم. چون هرچه وابستگی به مواد سنتی و صنعتی عمق پیدا کند، درمان آن سخت تر خواهد بود.

وی گفت: تمام کارکنان دولت باید شش ساعت دوره پیشگیری از اعتیاد را به طور مصوب ببینند و در سال ۹۴ تلاش کردیم این مورد را مجددا به جریان بیندازیم و امتیازاتی برای کارکنان در نظر گرفته شد.

منبع: خبرگزاری مهر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر