پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1567
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۴۸
اندازه متن
آشنا در همایش روش های تحلیل اطلاعات:

مرکز آمار ایران باید زیر نظر رهبری باشد

برخی با یک مهر محرمانه اجازه دسترسی منتقدین و متخصصین را از بین می‌برند، چرا که هر گونه انتقادی از داده‌های خود را تهدید تلقی می‌کنند/تحلیل اطلاعات جز از طریق دستیابی به حقیقت امکان‌پذیر نیست.
حسام الدین آشنا

مشاور رئیس جمهور گفت: بنده به شخصه معتقدم که مرکز آمار ایران باید زیر نظر رهبری باشد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک  ریاست جمهوری در همایش روش‌های تحلیل اطلاعات که در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه تحلیل اطلاعاتی درست نیازمند فهم صحیحی از واقعیت دارد عنوان داشت: تحلیل اطلاعات جز از طریق دستیابی به حقیقت امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که رخ داده تخریب نشانگر‌هایی همچون آمارها و داده‌های اقتصادی و جمعیتی است گفت:‌سال هفتاد و یک بود که سراغ یکی از وزیران رفتیم و دیدیم که شخصی در اتاق وزیر رفت و آمد می‌کند و پس از 45 دقیقه از او پرسیدیم که چه کاری داشتید که وقت وزیر را به این میزان گرفتید گفت، اعداد برنامه توسعه مشکل داشت و در حال درست کردن آن بودیم.

وی با بیان اینکه برخی آمار محرمانه‌سازی می‌شوند و این ناشی از بی‌اعتباری داده است اظهار داشت: برخی با یک مهر محرمانه اجازه دسترسی منتقدین و متخصصین را از بین می‌برند، چرا که هر گونه انتقادی از داده‌های خود را تهدید تلقی می‌کنند.

حسام‌الدین آشنا با بیان وجود ابهام حقوقی درباره تمایز اطلاعات قابل انتشار و غیرقابل انتشار گفت:‌برای مثال بی‌بی‌سی فارسی اقدامی انجام داد که یکی از الطاف خفیه الهی بود و البته اشتباه استراتژیک این رسانه را می‌رساند که از مرحوم کمره‌ای یک پیامی را نقل کرده بود که هم اشتباه و هم بار سنگینی را به همراه داشت.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: مثال دیگر این که چند روز پیش یک سایتی موضوعی را به بنده نسبت داده بود که سوال این است که اگر این موضوع را پنهانی گفته شما کجا بودید و اگر دسترسی داشتید باید به تو آفرین گفت.

وی با بیان اینکه بیان اطلاعات یکی از چالش‌های مهم تحلیل اطلاعات است عنوان داشت: کارکنان دولت یا تولید کنندگان اطلاعات نمی‌دانند پس از انتشار داده‌ها چه عواقبی متوجه‌شان است و من معتقدم مرکز آمار ایران زیر نظر رهبری باشد.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: مصرف اطلاعات چند پیامد دارد که نمونه ان این است که مصرف کنندگان ارشد تحلیل‌ها آیا فرهنگ ومهارت استفاده از داده‌ها را دارند یا خیر؟

آشنا ادامه داد:‌ برخی بولتن‌ها تحلیل های بی‌محتوا ارائه می‌دهند که بیش از هر چیز با جهت‌گیری سازمان ان بولتن‌نویس در ارتباط است.

مشاور رئیس جمهور درباره ساز و کار گمراه‌سازی اطلاعاتی افزود: ما بعضا برخی اطلاعات را به یونسکو و بانک جهانی می‌دهیم و وقتی آنها این داده‌ها را مطرح می‌کنند ما خود را تشویق می‌کنیم.

وی عدم توازن در تولید اطلاعات در کشور، تعارض اطلاعات در اثر بیکاری و تورم، پنهان‌‌سازی و محرمانه‌سازی اطلاعات و ... را از چالش‌های تولید اطلاعات در کشور دانست.

آشنا ادامه داد: ممکن است رئیس جمهور آمار نرخ رشد را یک بار مبتنی بر داده‌های آمارهای بانک مرکزی و یا مرکز آمار مثبت بداند و کسی نمی‌تواند در این زمینه مچ دولت را بگیرد چرا که هر کدام از این نهادها به عنوان یک نهاد رسمی هستند و می‌توان بر آن استناد کرد.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهمیت و حساسیت حریم خصوصی بسیار بالا است و استفاده از اطلاعات آشکار یک لبه حساس برای دستگاه‌های اطلاعاتی است گفت: این که ما از رفتار کلی شهروندان و رفتارشان در شبکه‌های اجتماعی نشانگر پیدا کنیم نیازمند بهره‌گیری از داده‌کاوی‌ها است و نیازمند حفظ حقوق شهروندی و ما تا زمانی که درباره اعتیاد، ایدز، افاغنه موجود در کشور و مسلمانانی که به حجاب اعتقادی ندارند توجه نکنیم تحلیلی صورت نمی‌گیرد و نتیجتا راه حلی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی رخ داده تخریب نشانگر‌هایی همچون آمارها و داده‌های اقتصادی و جمعیتی است با بیان خاطره‌ای از دهه هفتاد گفت:‌سال هفتاد و یک بود که  سراغ یکی از وزیران رفتیم و دیدیم که شخصی در اتاق وزیر رفت و آمد می‌کند و پس از 45 دقیقه از او پرسیدیم که چه کاری داشتیم که وقت وزیر را به این میزان گرفتید گفت: اعداد برنامه توسعه مشکل داشت و در حال درست کردن آن بودیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر