پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1565
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۳
اندازه متن
وزیر بهداشت اعلام کرد؛

قوه قضائیه و صدا و سیما غائبان مبارزه با دخانیات/ سیاستمداران سیگاری نمی توانند با دخانیات مبارزه کنند

چطور دستگاه های مبارزه با قاچاق می توانند جلوی قاچاق اسلحه را بگیرند،‌سیگار هم مانند اسلحه آدم می کشد در حالی که بسیار بیشتر آدم می کشد اما جلوی قاچاق آن گرفته نمی شود.
وزیر بهداشت

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:قوه قضائیه و صدا و سیما، دو غائب بزرگ همیشگی ستاد کشوری مبارزه با دخانیات به شمار می آیند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا،سید حسن هاشمی در جلسه ستاد کشوری مبارزه و کنترل دخانیات از عملکرد وزارت ارشاد در امر مبارزه با دخانیات نیز انتقاد کرد.
وی اظهار کرد: این سه دستگاه که باید در قله مبارزه با دخانیات قرار داشته باشند، جزو غائبین اصلی جلسات ستاد کشوری مبارزه با دخانیات هستند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از نظر اخلاقی عملکرد دستگاه ها در مبارزه با دخانیات بسیار ضعیف است و در این زمینه برخی دستگاه ها هیچ دستاوردی برای عرضه ندارند. ستادهای مختلفی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، ‌ستاد پیشگیری از مواد دخانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است اما الان کجا هستیم؟ مردم انتظار دارند که به جای حرف زدن عمل کنیم اما شاهدیم که مصرف سیگار و قلیان هر روز بیشتر رواج می یابد و اعتیاد بیشتر می شود.
وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که سیاستمداران سیگاری نمی توانند با دخانیات مبارزه کنند.کسانی که خودشان به مصرف مواد دخانی آلودگی دارند نمی توانند در این زمینه کمک کنند.
وی ادامه داد: ما اگر خودمان آلوده به دود سیگار و قلیان باشیم نمی توانیم با وعظ و توصیه با دخانیات مبارزه کنیم.
وی گفت: بیش از هشت میلیون تن در کشور از سیگار و مواد دخانی مانند قلیان استفاده می کنند و سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد شناخته می شود و اعتیاد یکی از مصیبت های جامعه ماست.
هاشمی خاطرنشان کرد: این یک واقعیت علمی است که 90 درصد سرطان های ریه و 75 درصد سرطان دهان و دستگاه گوارش و بخش عمده سرطان های مثانه و معده به خاطر مصرف دخانیات است و عوارض دخانیات، هر سال میلیاردها میلیارد تومان هزینه بر دوش ایرانیان می گذارد.
وی اضافه کرد: اگر با همین روند جلو برویم تا 40 سال آینده ایران ،‌مصر و پاکستان بزرگ ترین مصرف کنندگان دخانیات در جهان خواهند بود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: 80 درصد توتون و تنباکوهایی که دختران و پسران در قلیان مصرف می کنند حاوی مواد شیمیایی، سموم و مواد روان گردان است و روز به روز آین الودگی های و ومصرف این مواد شیمیایی و مصرف قلیان در جوانان افزایش می یابد؛ چرا صدا و سیما این مسائل را نشان نمی دهد. واقعیت این است که مردم 85 درصد اطلاعاتشان را از صدا و سیما می گیرند و این امتیاز بزرگی برای فرهنگسازی است که ازآن استفاده نمی کنیم.
هاشمی ادامه داد: به دروغ به مردم می گویند آب قلیان، باعث سم زدایی می شود، این گفته، خلاف و دروغی بزرگ است. همچنین این یک واقعیت علمی است که هر وعده قلیان معادل پنج تا 10 پاکت سیگار است ولی صدا و سیما در انتقال این واقعیت ها به مردم کوتاهی کرده است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: قاچاق مواد دخانی نیز یکی از مصیبت های کشور است، تا زمانی که نتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم نمی توانیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم. چطور دستگاه های مبارزه با قاچاق می توانند جلوی قاچاق اسلحه را بگیرند،‌سیگار هم مانند اسلحه آدم می کشد در حالی که بسیار بیشتر آدم می کشد اما جلوی قاچاق آن گرفته نمی شود.
هاشمی در ادامه با اشاره به تصویب مالیات سیگار گفت: وزارت بهداشت هیچ چشمداشتی به هزار و 700 میلیارد تومان درآمد مالیات سیگار ندارد. ما معتقدیم که سهم عمده این درآمد به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بقیه دستگاهای نظارتی مانند وزارت کشور، نیروی انتظامی، اداره اماکن و سازمان میراث فرهنگی داده شود تا در آینده شرکت های تولید کننده و وارد کننده دخانیات که سودهای سرشار می برند بخشی از این سودهای خود را به دستگاه ها ندهند و مبارزه با دخانیات را مختل کنند.
وزیر بهداشت همچنین با انتقاد از تبلیغ مواد دخانی در سینما گفت: تبلیغات سیگار کشیدن در فیلم های سینمایی و در بین مردان و زنان هنرپیشه 10 تا بیست برابر شده است، وقتی که یکی از بازیگران در سریال شهرزاد سیگار می کشد از فرزند من و جوانانی که از هنر پیشه ها الگو برداری می کنند چه انتظاری داریم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: مردم کمترین تقصیر را در افزایش مصرف دخانیات دارند، بیشترین تقصیر مربوط به ما مسئولان و سیاستمنداران است، راه حل مبارزه با دخانیات این است که جامعه را توانمند و واکسینه کنیم و اطلاع رسانی در این زمینه را تقویت کنیم. سیاستمداران در دولت، مجلس و قوه قضاییه باید نقش خود را در این مبارزه پر رنگ تر کنند. نقش قوه قضائیه در برخورد با متخلفان بسیار جدی است اما متاسفانه نماینده این قوه در ستاد کشوری مبارزه با دخانیات همیشه جزو غائبین است.
جلسه ستاد کشوری مبارزه و کنترل دخانیات امروز یکشنبه در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزارشد.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر