پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1451
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
اندازه متن
وزیر کشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ایران با قانونی کردن مصرف مواد مخدر مخالف است

لغو اعدام‌ها، قانونی کردن مصرف مواد مخدر و حقوق بشری کردن بحث مواد مخدر از موضوعات مهمی بود که همواره در اجلاس وین پیرامون مواد مخدر از سوی برخی کشورها مطرح شد که ایران باتوجه به مجاورت با کشور افغانستان با این سه مورد مخالفت کرد.
رحمانی فضلی

وزیر کشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با لغو اعدام‌ها، قانونی کردن مصرف مواد مخدر و حقوق بشری کردن این موضوع در اجلاس نیویورک اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به  نقل از خبرگزاری میزان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره دستاوردهای سفر اخیر خود به نیویورک و شرکت در اجلاس جهانی مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: موضوع مواد مخدر یک مسئله جهانی و انسانی است از این رو سازمان ملل یک ساختار خاصی را در رابطه با این موضوع دارد.

وی افزود: معاون دبیرکل سازمان ملل به شخصه موضوع مواد مخدر را پیگیری می‌‍کند چنانچه در سال 2009 سه کنوانسیون درباره موضوع مواد مخدر تصویب شد و قرار شد نتیجه این سه کنوانسیون در سال 2019 در سازمان ملل بررسی شود که امسال در مجمع ویژه این سازمان این سه بند مورد بررسی قرار گرفتند تا نتایج آن در سال 2019 به طور کلی بیان شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: لغو اعدام‌ها، قانونی کردن مصرف مواد مخدر و حقوق بشری کردن بحث مواد مخدر از موضوعات مهمی بود که همواره در اجلاس وین پیرامون مواد مخدر از سوی برخی کشورها مطرح شد که ایران باتوجه به مجاورت با کشور افغانستان با این سه مورد مخالفت کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین معتقد بودند که این سه بند باید در اجلاس نیویورک قانونی شود اما خوشبختانه سند جدیدی در این اجلاس تدوین شد که این سه مورد در آن لغو نشد.

وی با اشاره به اینکه ما در بحث مواد مخدر با کسانی مواجه هستیم که جرم سخت و سنگینی انجام می‌دهند گفت: از نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران اعدام یک امر قانونی است لذا شرایط ما با برخی از کشورها در زمینه مواد مخدر متفاوت است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بدون شک کشورهایی که در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستند نمی‌توانند در مورد قانونی بودن مصرف مواد مخدر وارد عمل شوند از این رو ما مخالفت خود را صراحتا با این موضوع اعلام کردیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه 11ملاقات با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس نیویورک داشتم اظهار کرد: در حاشیه این اجلاس با معاون حقوقی سازمان ملل درباره مباحث حقوق بشری گفتگو کردم.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا ما شاهد اقدام جدی از سوی کشورهای غربی در موضوع مواد مخدر نیستیم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور در بحث مواد مخدر همواره پیشگام بوده به گونه ای ما تا به امروز 3800 شهید را در موضوع مواد مخدر تقدیم کرده ایم و بیش از 500 عملیات درگیرانه با قاچاقچیان مواد مخدر داشته ایم ودر سال گذشته 620 تن مواد مخدر در ایران کشف کرده ایم.

وی افزود: کشورهای اروپایی و غربی هیچگاه در بحث مواد مخدر کمک چشمگیری را به ایران نداشته‌اند و در حال نیز ما به آنها تاکید کرده‌ایم که باتوجه به رفع تحریم‌ها باید در جهت ارائه تجهیزات به ما کمک کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ارائه اطلاعات درباره بحث مواد مخدر نیز از موضوعات مهمی است که کشورهای اروپایی باید درباره آن با ایران تعامل کنند، تاکید کرد: کشورهای اروپایی و سازمان‌های جهانی به ما قول دادند که امسال بتوانند کمک‌هایی را در موضوع مبارزه با مواد مخدر ارائه دهند که امیدواریم این موضوع محقق شود و در بحث کمک‌های اطلاعاتی نیز ما با رویکرد خوبی از سوی آنها روبرو شویم.

وزیر کشور تاکید کرد: ما از کشورهای حوزه بالکان در اروپا درخواست کرده‌ایم که در راستای کنترل پول‌های کثیف ناشی از فروش مواد مخدر و مبارزه با پولشویی با ما همکاری کنند از این رو امیدوار هستیم این امر به زودی محقق شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در بحث جایگزین کردن کشت مواد مخدر در افغانستان نیز رایزنی‌هایی را نیز انجام داده‌ایم که امیدوارم این مورد نیز محقق شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: لزوم افزایش تجهیزات و امکانات در بحث مبارزه با مواد مخدر از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود که امیدوار هستیم که سازمان‌های جهانی نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون اولویت‌های این وزارتخانه در سال 95 اظهار کرد: اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صورت کامل و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری،مبارزه با بحث مواد مخدر به صورت گسترده و تکریم ارباب رجوع سه اولویت اصلی وزارت کشور در سال پیش رو هستند که امیدواریم بتوانیم در راستای تحقق آنها به بهترین شکل ممکن وارد عمل شویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در سال گذشته توانستیم بیش از 30 درصد از قاچاق را در بخش‌های مختلف کاهش دهیم گفت: مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی شش ماه فرصت دادند تا برنامه‌ریزی و کارهای مقدماتی خود در زمینه آسیب‌های اجتماعی را انجام دهند از این رو ما روز شنبه در راستای ارائه این گزارش به خدمت مقام معظم رهبری خواهد رفت تا عملکرد خود را به صورت جامع و کامل گزارش دهیم.

 منبع: خبرگزاری میزان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر