پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1409
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲
اندازه متن
مقام مسئول در كميته مستقل مبارزه با موادمخدر:

دستگاههای اجرايی به مقوله اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر بی توجه بوده اند

در اقتصاد مقاومتي بايد به بكارگيري ظرفيت علمي دانشگاه ها در حوزه موادمخدر نيز توجه شود/بايد به موضوع توسعه و تقويت بيمه معتادان، تحت پوشش قرار دادن معتادان بي بضاعت و حمايت از خانواده آنان در سياست ها و برنامه هاي ستاد مبارزه با موادمخدر بيشتر توجه كرد.
سعید صفاتیان

رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به رغم تاكيد جدي وزير كشور و ستاد مبارزه با موادمخدر، دستگاه هاي اجرايي به مقوله اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر توجه نكرده اند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعيد صفاتيان افزود: از آنجا كه موضوع اقتصاد مقاومتي و سياست هاي كلي مبارزه با موادمخدر با هم ارتباط دارند، بهتر مي توان در سالي كه به اين عنوان نامگذاري شده، موضوع مبارزه با موادمخدر را عملياتي كرد. 

وي با بيان اينكه استفاده از سرمايه هاي انساني و مشاركت آحاد جامعه جهت اجتماعي شدن مبارزه با موادمخدر بسيار موثر است، ادامه داد: بايد به موضوع توسعه و تقويت بيمه معتادان، تحت پوشش قرار دادن معتادان بي بضاعت و حمايت از خانواده آنان در سياست ها و برنامه هاي ستاد مبارزه با موادمخدر بيشتر توجه كرد تا هم زمينه كاهش اعتياد و هم ايجاد اشتغال براي بهبوديافتگان اعتياد فراهم شود. 
وي به برخي اقدامات كه در سال اقتصاد مقاومتي در حوزه موادمخدر قابليت اجرايي دارد، اشاره كرد و افزود: در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري شده، بايد موضوع شفاف سازي اقتصاد در زمينه موادمخدر مورد توجه مسئولان قرار گيرد. 
صفاتيان تصريح كرد: با توجه به اينكه سالانه 400 هزار ميليارد ريال ضرر از سوي قاچاقچيان به كشور وارد مي شود، مي توان در سال اقتصاد مقاومتي در اين زمينه اقدامات جدي صورت گيرد تا شاهد كاهش مشكلات در اين راستا باشيم. 
رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در اقتصاد مقاومتي بايد به بكارگيري ظرفيت علمي دانشگاه ها در حوزه موادمخدر نيز توجه شود اما اين در حاليست كه دانشگاهيان به پژوهش هاي بنيادي و كاربردي روي نياورده اند. 
وي با بيان اينكه به عرصه موادمخدر بايد توجه ويژه شود، ادامه داد: پيگيري بودجه بيمه معتادان كه در سال هاي گذشته براي اين موضوع هزينه نشده، يكي از اقداماتي است در سال جاري بايد مورد پيگيري قرار گيرد. 
صفاتيان گفت: همچنين استفاده از امكانات آموزشي و ارائه مهارت ها در نيروها در حوزه پيشگيري، درمان و مقابله مدنظر قرار گيرد. 
وي مديريت مصرف موادمخدر را كه در سياست هاي اقتصاد مقاومتي آمده نيز قابل پيگيري دانست و افزود: بايد مديريت مصرف در سال جاري بيشتر مد توجه قرار گيرد تا از رجوع از مواد كم خطر به پرخطر جلوگيري شود، چون در حوزه مديريت مصرف موفق عمل نشده است. 
صفاتيان ادامه داد: نتوانستيم الگوي مصرف موادمخدر را كنترل و از استقبال جوانان از مواد پرخطر جلوگيري كنيم و اين امر بايد آسيب شناسي شود زيرا هرچقدر موادمخدر صنعتي مصرف شود، آسيب آن بيشتر است. 
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه در حوزه كاهش تقاضا نيز جايگاه خوبي نداريم و در استفاده از ظرفيت هاي ديپلماسي ضعيف عمل كرده ايم، بايد در عرصه بين المللي بيشتر وارد شويم تا اقدامات ما به جهان معرفي شود و به سياست ها و چشم انداز كشور در برنامه ششم كه كاهش 25 درصد اعتياد در مدت پنج سال است، برسيم. 
صفاتيان ادامه داد: از آنجا كه مردم از وضعيت مصرف و تغيير الگوي مصرف و دسترسي به موادمخدر در قيمت مواد نارضايتي دارند، بايد تغيير در اين ساختارها ايجاد شود، البته اميدواريم بخشي از اين تغييرات در سال جاري صورت گيرد تا شاهد كاهش اعتياد در كشور باشيم. 

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر