پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1387
۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۲
اندازه متن

عدم پذیرش اجتماعی زنان آسیب دیده و تکرار پروسه کارتن خوابی

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران می گوید:بخش زیادی از زنان ترخیص شده از کمپ شفق به دلیل عدم پذیرش اجتماعی به شهر برگشته اند و به مصرف مواد مخدر پرداخته اند، یعنی دوباره باید این پروسه را از ابتدا تکرار کنیم چراکه این حلقه به موقع آماده نشد.
فاطمه دانشور

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آماده نبودن مرکز بهاران زنان آسیب دیده را به سطح شهر بازگرداند، گفت: زنان ترخیص شده از کمپ شفق به دلیل عدم پذیرش اجتماعی به سطح شهر برگشته اند و پروسه کارتن خوابی تکرار می شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، فاطمه دانشور،به موضوع ساماندهی زنان آسیب دیده اجتماعی اشاره کرد و گفت: محله هرندی با اقدام نیروی انتظامی و شهرداری تهران از زنان کارتن خواب پاکسازی شد.

وی با اشاره به اقدامات ضروری پس از پاکسازی محله هرندی و استقرار زنان کارتن خواب در کمپ شفق، اذعان داشت: اقدام بعدی این بود که مرکزی باید آماده می شد تا پس از سم زدایی و ترک اعتیاد، زنان بتوانند در آنجا نگهداری شوند.

مرکز بهاران آماده نبود؛ زنان آسیب دیده اجتماعی در سطح شهر رها شدند

دانشور با بیان اینکه برنامه جامع می توانست بحث زمان بندی ها، بحث زیرساخت ها و همچنین هماهنگی سایر دستگاه ها را مشخص کند تا اقدام عجولانه ای صورت نپذیرد، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم مدیریت و نبود مطالعه مرکز بهاران زنان آماده نشد و افراد کمپ شفق با عجله دارند ترخیص می شوند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 385 نفر در کمپ شفق نگهداری می شدند، افزود: در حال حاضر 200 نفر ترخیص شده اند و 185 نفر در کمپ باقی مانده اند.

عدم پذیرش اجتماعی زنان آسیب دیده و تکرار پروسه کارتن خوابی

دانشور تصریح کرد: با بررسی هایی که انجام داده ایم و NGO ها گزارش هایی داده اند، بخش زیادی از زنان ترخیص شده از کمپ شفق به دلیل عدم پذیرش اجتماعی به سطح شهر برگشته اند و به مصرف مواد مخدر پرداخته اند، یعنی دوباره باید این پروسه را از ابتدا تکرار کنیم چراکه این حلقه به موقع آماده نشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: پاک نگه داشتن این افراد به مدت 4 ماه و پرداخت هزینه های ترک اعتیاد این افراد و عدم توانمند سازی این افراد و رها کردن آنها در جایی که هیچکس منتظر آنها نیست در حقیقت اتلاف هزینه است.

وی با بیان اینکه اقدام انجام شده نیاز به آسیب شناسی دارد، گفت: زمانی که نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری زنان کارتن خواب کرد، شهرداری اقدام به تجهیز مرکز شفق کرد و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داد؛ اما این ستاد پیمانکار صحیحی را برای این موضوع انتخاب نکرد.

هیچ کس منتظر زنان بهبود یافته از اعتیاد نیست

دانشور با بیان اینکه بحث خلاء مددکاری اجتماعی همچنان باقی است، تصریح کرد: در مراکز زنان تمام کارکنان باید از بین زنان انتخاب بشود و استانداردهایی که باید برای انتخاب پیمانکار رعایت شود در حالیکه پیمانکاران انتخاب شده فاقد استانداردهای لازم هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بسیاری از مواقع پیمانکاران کسانی هستند که شاید خودشان بهبود یافته اند، که در این حوزه استانداردهای علمی می خواهد که در اینجا بسیار ضعف داریم.

وی با اشاره به اینکه زنان مسئولیت فرزندآوری و پرورش نسل آینده را بر عهده دارند، تصریح کرد: اگر فکری برای این قضیه اندیشیده نشود با مشکلات و آسیب های اجتماعی بسیاری مواجه خواهیم شد به طوریکه سرمنشاء به وجود آمدن کودکان بی هویت، کودکان کار و کودک آزاری و مشکل های حاد ناشی از آنها، همین زنان رها شده در جامعه می باشند.

دانشور با بیان اینکه یک سازمان به تنهایی نمی تواند متولی ساماندهی زنان آسیب دیده اجتماعی باشد، تاکید کرد: قانون بحث رفاه اجتماعی را بر عهده دولت نهاده است اما دولت نیز با مشکلاتی مواجه است، مثل نهادسازی که صورت گرفته است و آنها مسئولیتی در این حوزه بر عهده نمی گیرند.

سازمان بهزیستی با کمبود منابع، بودجه و فراهم نبودن زیرساخت ها مواجه است

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) در بحث آسیب های اجتماعی ورود پیدا نمی کند، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با کمبود منابع، بودجه و فراهم نبودن زیرساخت ها مواجه است و شهرداری نیز مطرح می کند که مدیریت شهری وظیفه اصلی اش است و در زمینه ساماندهی زنان آسیب دیده اجتماعی دستورالعملی ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در عدم هاهنگی بین دستگاه های متولی وجود دارد، اذعان داشت: متاسفانه مسئولان و دولتمردان NGO ها را به بازی نمی گیرند و از ظرفیت موجود آنها در حوزه آسیب های اجتماعی استفاده نمی شود.

ظرفیت NGO ها در حوزه آسیب های اجتماعی مغفول مانده است

دانشور با طرح این سوال که واقعا نمی دانم چرا مسئولان از توانمندی سمن های مردم نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی استفاده نمی کنند، اذعان داشت: بارها تذکر داده ایم و گفتنی ها را درباره مسائل و آسیب های اجتماعی بیان کرده ایم اما مجریان کار، در این حوزه کم توجهی می کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر با همین روند در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان حرکت کنیم، مسائل و موضوعات آسیب های اجتماعی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر