پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1319
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
اندازه متن
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

دستگیری 230 هزار قاچاقچی مواد مخدر؛ امسال

بیش از ده دستگاه در اجرایی کردن قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر مسئولند و همه آن ها موظفند در قبال پیشنهاداتی مانند حذف مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر اظهار نظر کنند. اگر همه دستگاه ها اظهار نظر کردند پلیس هم در این باره اظهار نظر خواهد کرد.
سردار علی مویدی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت:‌ امسال 230 هزار نفر قاچاقچی در سطح کشور دستگیر و جمع آوری کردیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سردار علی مویدی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: از آغاز امسال تاکنون حدود 340 هزار نفر را تحت عناوین قاچاقچی و معتاد متجاهر در سطح کشور دستگیر و جمع آوری کردیم که از این تعداد 230 هزار نفر قاچاقچی بودند.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد دستگیرشدگان نگران کننده است، تصریح کرد: وظیفه داریم آمار را شفاف اطلاع رسانی کنیم تا اقدامات لازم از سوی مراجع زیربط انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هر سال 200 تا 250 هزار قاچاقچی را در سراسر کشور دستگیر می کنیم گفت: این قاچاقچیان از گرم تا تن کار قاچاق مواد مخدر را انجام داده اند.

سردار مویدی افزود: دستگیر شدگان تحویل مراجع قضایی می شوند و آنها به جرایم آنان رسیدگی می کنند.

وی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده بهترین قوانین در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشورمان وجود دارد که اگر به نحو مطلوبی اجرایی شود اثرات مثبتی را در پی خواهد داشت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: اگر این قوانین نبود وضعیت بسیار بدتر می شد.

سردار مویدی با اشاره به اینکه برخی ها در راستای تولید مواد مخدر صنعتی جدید فعالیت می کنند گفت: در آغاز سال 94 متوجه شدیم تیمی قرار است مواد اولیه ای را برای تولید مواد مخدر صنعتی جدید تولید کنند که با تلاش 277 روزه پلیس همه بخش های این باند را شناسایی و از تولید این مواد جلوگیری کردیم.

وی با بیان اینکه حدود 20 دستگاه در فرآیند مبارزه با مواد مخدر مسئول هستند افزود: اگر در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری کنیم در حوزه مبادله هزینه های کمتری را پرداخت می کنیم و اگر در حوزه درمان سرمایه گذاری و قانون را به نحو احسن اجرا کنیم در حوزه کاهش تقاضا موفق خواهیم بود.

سردار مویدی گفت:‌ بسیاری از دستگاه ها به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل نمی کنند.

وی افزود: بستر لازم برای نگهداری 230 هزار دستگیرشده حوزه مواد مخدر در دستگاه قضایی وجود ندارد و دولت و مجلس باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

   رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: میزان کشفیات مواد مخدر، در کشور با منشاء تریاک امسال حدود 700 تن بوده است.

 سردار علی مویدی افزود: پلیس مرجع تشخیص میزان مصرف مواد مخدر در جامعه نیست بلکه مرجع برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر است.

وی گفت: دستگاه های مربوط به بهداشت ، درمان ، رفاه و مراکز علمی و آموزشی باید این کار را انجام دهند.

سردار مویدی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر که هماهنگ کننده همه دستگاه هاست می تواند مرجع اعلام آمار در این زمینه باشد.

وی گفت: پارسال 3500 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است و به تعبیر آن ها از این میزان حدود 30 درصد به سمت کشور ایران حرکت می کند که با این حساب می توانیم ادعا کنیم حدود 50 درصد مواد مخدری را که به کشور وارد می شود کشف می کنیم.

سردار مویدی افزود: با توجه به اینکه کشورمان به کانون تولید مواد مخدر یعنی افغانستان نزدیک است جهت گیری و اقدامات نظام در مبارزه با مواد مخدر، مثبت و قابل توجه بوده است.

وی اضافه کرد: ‌اگر این اقدامات نبود شرایط ما به مراتب بدتر از وضع موجود بود.

سردار مویدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ده دستگاه در اجرایی کردن قانون فعلی مسئولند و همه آن ها موظفند در قبال پیشنهاداتی مانند حذف مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر اظهار نظر کنند.

وی افزود: اگر همه دستگاه ها اظهار نظر کردند پلیس هم در این باره اظهار نظر خواهد کرد.

‌سردار مویدی با اشاره به اینکه پیشنهادات باید منطقی باشند ادامه داد: برخی کارشناسان اظهار نظر می کنند که مواد مخدر را در نقاطی از کشور دپو و سپس ترانزیت کنیم که این موضوع کاملاً مخالف قانون است و هیچ حکومتی در جهان اجازه نمی دهد مواد مخدر به صورت علنی و به عنوان کالای اقتصادی ترانزیت شود.

وی افزود: قانون موجود خوب است اما وحی منزل نیست و پلیس اشتیاقی به اعدام ندارد اما باید حامی مظلومان هم باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: اگر طرح کارشناسی همه جانبه متناسب با شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و ژئوپولیتیک مواد مخدر در منطقه پیشنهاد شود، پلیس هم همراهی و همفکری می کند.

سردار مویدی با انتقاد از قانون آیین دادرسی کیفری جدید افزود:‌ در این قانون  صرفاً در حوزه مبارزه با مواد مخدر با مشکل مواجه نیستیم بلکه در حوزه جرایم دیگری هم با مشکل مواجه هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: دستگاه قضائی هم این اشکالات را پذیرفت و مسئولان قضائی هم به وجود ایراداتی در قانون آیین دادرسی کیفری جدید اذعان دارند.

وی اضافه کرد: تعامل خوبی میان دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در جهت رفع این ایرادات ایجاد شده است و تلاش می کنیم در عمل این ایرادات را با هماهنگی دستگاه قضائی برطرف کنیم. 

سردار مؤیدی گفت: اما با توجه به تهدید جرایم مواد مخدر که در کشور ما کاملاً سازمان یافته است قانون آیین دادرسی کیفری جدید در جهت مبارزه با جرایم مواد مخدر فضاهایی را برای قاچاقچیان فراهم کرده است که به راحتی می توانند مأمور و قاضی را دور بزنند و نهایت سوء استفاده را از آن ببرند که به مصلحت نظام، امنیت و سلامت جامعه نیست زیرا مواد مخدر تهدید جدی است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخی آمارها مبنی بر اینکه روزانه 100 نفر به مواد مخدر آلوده می شوند را تأیید می کنید گفت: خیر. بر اساس آمار بخش اعظمی از معتادان ما به مواد مخدر سنتی مانند تریاک و هروئین اعتیاد دارند که تا حدودی از نظر علمی راه بازپروری آنان وجود دارد اما در حوزه مواد مخدر صنعتی اینگونه نیست. 

سردار مویدی با اشاره به اینکه از نظر فرهنگی تنفر نسبت به گرایش به مواد مخدر ایجاد شده است افزود: خوشبختانه بازپروری معتادان از تعداد گرایش افراد جدید به اعتیاد بیشتر است. 

وی گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود یک میلیون و 250 هزار معتاد در کشور وجود دارد اما آمار بیش از آن و حدود دو میلیون نفر است.

سردار مویدی افزود: در قبل از انقلاب هم حدود یک میلیون معتاد در کشور وجود داشت. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: امسال با تمرکز و سدی که از نظر ورود مواد مخدر در شرق کشور ایجاد شد بیش از 100 درصد کشفیات ما نسبت به پارسال در این منطقه افزایش یافت. 

سردار مؤیدی با بیان اینکه امسال قرارگاه آموزش جهادی در ناجا راه اندازی شد افزود: با این آموزش ها  امسال تلفات جانی همکارانمان در نیروی انتظامی، 70 درصد  کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته از نظر آموزشی مشکلاتی داشتیم و هزینه های مادی و معنوی زیادی پرداختیم. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت:  دستگاه های مربوط به ویژه شهرداری تهران در جمع آوری معتادان متجاهر الگوی جدیدی را تعریف و اقدامات خوبی را اجرا کردند و تلاش می کنیم در سال آینده این مدل جمع آوری معتادان متجاهر را در کلانشهرها و سراسر کشور عملیاتی کنیم.

سردار مؤیدی با بیان اینکه مجلس فعلی آن گونه که باید در بحث مبارزه با مواد مخدر نتوانست همراهی کند افزود: نمایندگان ما درک صحیحی از تهدید مواد مخدر ندارند و نمی خواهند آنرا حس و بیان کنند و حتی با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید مشکلاتی را ایجاد کردند. 

وی گفت: مجلس آینده باید مبارزه با مواد مخدر را در اولویت قرار دهند و با جدیت عمل کند و فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در آن شکل گیرد. 

سردار مؤیدی افزود: اعتباراتی که تاکنون به پلیس در راستای مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده کمتر از 40 درصد اعتبارات تعیین شده سال جاری است اما با این حال با نگاه اعتقادی که نسبت به لزوم مبارزه با مواد مخدر داریم نه تنها اقدامات ما کاهش نیافت بلکه نسبت به سال های مشابه افزایش یافت . 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره دیپلماسی بین المللی در مبارزه با مواد مخدر گفت: پلیس رویکرد تعامل با پلیس سایر کشورها را در دستور کار قرار داده است که به صورت آنلاین تعامل داریم. 

سردار مویدی افزود: جمهوری اسلامی ایران در جهان از نظر مبارزه موفق با مواد مخدر زبانزد است و انتظار داریم وزارت خارجه ورود کند و این تجربیات و اقدامات را در اختیار جهان قرار دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر