پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1305
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۴
اندازه متن
محمدجواد لاریجانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

90 درصد اعدام ها مربوط به قاچاق مواد مخدر است

محمدجواد لاریجانی در پاسخ به این سئوال که منظور شما از تغییر این قانون توقف اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر است،‌گفت: بله. چون سبب می‌شود تا 90 درصد اعدام‌ها حذف شود و این یک کاهش چشمگیر است.
محمدجواد لاریجانی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: متأسفانه 90 درصد اعدام‌ها در ایران به دلیل جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر است و ما برای تغییر این قانون تلاش می‌کنیم قانونی که فکر می‌کنم تاکنون نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که برای شرکت در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو رفته است در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به سئوال کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان درباره شمار اعدام‌ها در ایران، اعدام نوجوانان و اعدام برای جرایم مواد مخدر، گفت: متأسفانه 90 درصد اعدام‌ها در ایران به دلیل جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر است و ما برای تغییر این قانون تلاش می‌کنیم قانونی که فکر می‌کنم تاکنون نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است. درباره اعدام نوجوانان نیز باید بگویم که ما در حال حاضر نیز چنین کاری انجام نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره برخی گزارشات مبنی بر اعدام تمام مردان یک روستا به دلیل جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر، اظهار کرد: شما باید بدانید که جمعیت مردان روستایی که تنها 5 یا 6 خانواده در آن زندگی می‌کنند 5،6 نفر خواهد بود که ممکن است همگی در جرایم مواد مخدری دست داشته‌ باشند، اما من این موضوع را پیگیری می‌کنم؛ چرا که در رسانه‌های ایران نیز شاهد خبرهایی در این زمینه بوده‌ام. این تمام جامعه نیست، هرچند که قطعاً شمار اعدام‌ها بالاست که اغلب هم مربوط به قاچاق مواد مخدر است اما می‌تواند یک روستا کوچک هم باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: من معتقدم قانونی که نتیجه مورد نظر را در پی ندارد باید تغییر کند. ما در این میان به دو چیز نیاز داریم؛ یک مبارزه ملی با قاچاق مواد مخدر چون مواد مخدری که در افغانستان کاشت و برداشت می‌شود در نهایت به خارج از این کشور می‌رود که ما قربانی این مسیر هستیم و از طرف دیگر نیز باید با معضل اعتیاد در سطح کشور مقابله کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که منظور شما از تغییر این قانون توقف اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر است،‌ گفت: بله. چون سبب می‌شود تا 90 درصد اعدام‌ها حذف شود و این یک کاهش چشمگیر است. این یک گام بزرگ برای محقق کردن این رویکرد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر