پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1128
۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
اندازه متن
معاون سازمان بهزيستي خبر داد:

فعاليت 5 هزار تيم اجتماعی محور بهزيستی جهت پيشگيری از اعتياد

اگر بخواهيم به صورت ريشه‌اي با اعتياد مبارزه كنيم بايد چند قدم به عقب رفته و به موضوع فرزند پروري و آموزش به فرزندان همچنين ارائه مهارت‌هاي زندگي توجه كنيم/ یکی از برنامه های توانمندسازی این است که افراد بتوانند به پیشنهاد دوستان برای اعتیاد «نه» بگویند.
مجيد رضا زاده

معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي از فعاليت 5 هزار تيم اجتماعي محور بهزيستي جهت پيشگيري از اعتياد در قالب شبكه اترك خبر داد و گفت: آموزش‌ اين تيم‌ها براي همه گروه‌هاي سني و در محله‌هاي متعدد است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجيد رضا زاده در مورد رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: اين رويكرد بسيار درست و مناسب انتخاب شده چراكه براي مبارزه با اعتياد و مواد مخدر چاره‌اي به جزء اجتماعي شدن نداريم و همه نهادهاي اجتماعي لازم است در جهت مبارزه با اين پديده شوم در كشور همكاري كنند.

وي افزود: بسترسازي مبارزه با مواد مخدر از طريق اجتماعي شدن آن انجام مي‌شود. پيشگيري و درمان و به طور كلي همه اقدامات در اين راستا بايد از طريق اجتماعي شدن صورت گيرد و بايد همه برنامه‌ها را در دل جامعه همچون خانواده و نهادهاي آموزشي همچون آموزش و پرورش بياوريم.

معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي ادامه داد: نقش آموزش در پيشگيري از اعتياد بسيار كليدي است و در برنامه سلامت خانواده عنصر اصلي و تاثير گذار است همچنين بايد توجه داشت كه براي ترويج يك برنامه پيشگيرانه ابتدا بايد آن را در درون خانواده‌ها نهادينه كرد چراكه واحد اصلي تشكيل اجتماع خانواده به شمار مي‌رود.

رضازاده به نقش مادر در تربيت و آموزش به فرزندان اشاره كرد و بيان داشت: مادر نقش بسيار حائز اهميتي در استقرار برنامه سلامت همچون برنامه پيشگيري از اعتياد دارد بنابراين اگر بخواهيم به صورت اصولي و ريشه‌اي با اعتياد مبارزه كنيم بايد چند قدم به عقب رفته و به موضوع فرزند پروري و آموزش به فرزندان همچنين ارائه مهارت‌هاي زندگي توجه كنيم. برنامه‌هاي بهزيستي نيز بيشتر متمركز بر خانواده بوده و علاوه بر تهيه كتاب و متون علمي در جهت كاهش آسيب‌هاي اجتماعي آموزش به نهاد خانواده را مورد اهتمام قرار داده‌ايم.

وي عنوان داشت: بر همين راستا جلسات اجتماع محور در تمامي محلات برگزار شده و آموزش زندگي و خانواده مورد توجه قرار گرفته است به صورتي كه در بهزيستي شبكه گسترده نهادهاي غير دولتي را فعال كرده ايم و اين شبكه‌ها در مساجد، خانه‌ها يا پارك‌ها جلساتي آموزشي و دوستانه برپركرده و تجارب نيز در جهت كاهش آسيب‌هاي اجتماعي ميان اعضاي شركت كننده منتقل مي‌شود.

معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي با اعلام اينكه 5 هزار تيم اجتماعي محور بهزيستي در قالب شبكه اترك آموزش‌هاي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد را براي گروه‌هاي سني مختلف و در محله‌هاي متعدد ارائه مي‌كنند، گفت: برنامه توانمند سازي افراد كه در مقابل اعتياد و پيشنهاد دوستان بتوانند «نه» بگويند نيز از جمله برنامه هاي انجام شده توسط شبكه اترك است.

رضا زاده افزود: در سال گذشته حدود 100 هزار نفر آموزش‌هاي پيش از ازدواج و مهارت هاي زندگي را از اين طريق فرا گرفته و اين آموزش‌ها حدود 10 سال است كه توسط سازمان بهزيستي ارائه مي‌شود همچنين 30 هزار نفر در سال پيش در مراكز خانه‌هاي سلامت روان آموزش لازم را فرا گرفته و براي 100 هزار نفر نيز آموزش زندگي و خانواده ارائه شد.

وي در مورد تاثير كمبود شادي و اعتياد بيان داشت: هم بايد فضاي جامعه را به سمت شاد بودن سوق داد تا افراد محيط‌هاي شاد داشته باشند وهم مدل‌هاي لذت بردن از زندگي را مطابق با آنچه در عرف و شرع به آن اشاره شده، ارائه داد. جامعه كنوني ما شاد نيست و حتي نسبت به زمان جنگ تحميلي كه مردم در شرايط سختي به سر مي‌برند، شادي كمتر وجود دارد و اين كمبود شادي مي‌تواند بستري براي ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي همچون اعتياد باشد. كمبود شادي سرمايه‌هاي اجتماعي را كاهش مي‌دهد و مسئولان بايد به اين مسئله نيز توجه داشته باشد.

منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر