پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1080
۰۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
اندازه متن
مدیرکل سابق درمان ستادمبارزه با مواد مخدر:

موافق حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر از قانون هستم/ اعدام برای سران شبکه‌های قاچاق و عاملان درگیری مسلحانه

در طول سالهای گذشته که مجازات اعدام اجرا شده ما شاهد هستیم که تعداد قاچاقچیان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است/مجازات اعدام تنها باید برای سران شبکه‌های قاچاق بین المللی و قاچاقچیانی که دست به درگیری‌های مسلحانه می‌زنند، اجرا شود.
سعید صفاتیان

مدیرکل سابق درمان ستادمبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با موادمخدر گفت: به نظر من اعدام تنها باید برای سران شبکه‌های بین‌المللی قاچاق و کسانی باشد که درگیری مسلحانه ایجاد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، سعید صفاتیان به موضوع بررسی حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: من موافق حذف مجازات اعدام هستم.

وی با بیان اینکه بنظر می‌رسد مجازات اعدام بازدارندگی لازم را ندارد گفت: در طول سالهای گذشته که مجازات اعدام اجرا شده ما شاهد هستیم که تعداد قاچاقچیان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عقیده من مجازات اعدام تنها باید برای دو گروه افراد در حوزه موادمخدر اجرا شود، یکی سران شبکه‌های قاچاق بین المللی و دیگری قاچاقچیانی که دست به درگیری‌های مسلحانه می‌زنند.

وی ادامه داد: معتقد هستم مجازاتی مانند حبس طولانی مدت بدون شرایط عفو و مرخصی می‌تواند بازدارندگی بیشتری داشته باشد چرا افراد می‌دانند که 20، 30 یا 40 سال عمر خود را باید پشت میله‌های زندان بگذرانند و از آزادی و عفو هم خبری نیست.

صفاتیان با اشاره به این موضوع که دنیا متوجه شده مجازات اعدام پیشگیری لازم را ندارد گفت: به نظر می‌رسد که اعدام‌های زیادی که در خصوص موادمخدر در کشور انجام شده قدرت پیشگیری لازم را نداشته و ما نیز باید به فکر اصلاح قانون باشیم.

به گزارش فارس، در روزهای گذشته صحبت‌هایی در مورد حذف مجازات اعدام از سوی نمایندگان مجلس انجام شد که در یکی از این موارد محمدعلی‌اسفنانی، با مثبت ارزیابی‌کردن پیشنهاد ارائه لایحه‌ای مبنی بر کاهش مجازات اعدام برای مجرمان موادمخدر، گفت: حذف اعدام از این نوع جرایم مستلزم در نظر گرفتن سازوکاری مطلوب است.

او با بیان اینکه باید موارد ذکر شده در لایحه پیشنهادی ستاد حقوق‌بشر در زمینه کاهش مجازات اعدام برای مجرمان موادمخدر را دید و سپس اظهارنظر کنیم، بیان کرد: درصورتی که این لایحه آثار و تبعات این کاهش مجازات‌ها را پیش‌بینی کرده و بتواند مانعی برای انجام اعمال مخالف با قانون از سوی افراد شود می‌تواند از توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه قضایی باشد.

همچنین در این راستا الهیار ملکشاهی، رئیس‌کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با مثبت ارزیابی‌کردن تدوین لایحه‌ای از سوی قوه قضائیه برای کاهش مجازات اعدام برای مجرمان موادمخدر، گفت: ضرورت دارد نوع مجازات‌ها و کارآیی آنها در لایحه جدید مدنظر قرار گیرد.

ملکشاهی با یادآوری اظهارات اخیر دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه مبنی حذف اعدام از جرایم مرتبط با موادمخدر، تصریح کرد: بازنگری در قانون مربوط به جرایم موادمخدر ضروری است.

او با مثبت ارزیابی کردن تدوین لایحه‌ای از سوی قوه قضائیه برای کاهش مجازات اعدام برای مجرمان موادمخدر، گفت: درحال حاضر قوه‌قضائیه چنین لایحه‌ای را تنظیم نکرده اما به‌طور حتم مجلس با تدوین چنین لایحه‌ای موافق است.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
ناشناس | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
0 0
سلام به همه بزرگان مملکت انشالله انشالله انشالله بهمون مژده حذف اعدامو میدید یعنی نمیدونید با حذف اعدام چندها خونه روشن میشن چندها مادر برایتان دعای خیر میکنن کاری میکنید که ما جوانان واقعا عاشق وطن خودمون باشیم تو هر موقعیت بتونیم پشتمونو به شما ببندیم نه اینکه از مملکت فرار کنیم بلکه به مملکتمون بچسبیم با عشق با افتخار ازتون خواهش میکنم التماس میکنم به پاتون میفتم که این اعدام برای اشخاصی که اولین بارشونه حذف کنید به بزرگی خودتون ببخشیدشون جزاکم الله
ارسال نظر