پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1061
۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۳۴
اندازه متن
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد:

تاسیس دو مدرسه ویژه کودکان کار در پایتخت

درباره وجود دانش آموزان معتاد در مدارس گزارشات رسمی و غیر رسمی وجود دارد اما هیچ دستگاه ذیربطی گزارش تایید شده رسمی در این خصوص ندارد زیرا نوع پیگیری و پیشگیری از شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی با بزرگسالان متفاوت است.
اسفندیار چهاربند

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از تاسیس دو مدرسه جدید در مناطق 12 و 18 شهر تهران برای افزایش پوشش تحصیلی کودکان کار و خیابان در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری میزان، اسفندیار چهاربند در نشستی خبری‌ با موضوع تحصیل کودکان کار و خیابان، اظهار کرد: اگر به کودکان کار توجه نکنیم در آینده باید هزینه‌های بسیاری بپردازیم.

وی ادامه داد: کودکان کار و خیابان، به مثابه کالا توسط باندها خرید و فروش می‌شوند و نوعی بهره کشی ظالمانه از آنها صورت می‌گیرد که باید چاره‌ای جدی برای آن اندیشید.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری،‌ بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد نشست‌های خوبی درباره ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان داشته‌اند، اظهار کرد:برنامه‌ریزی‌های خوبی در این جلسات انجام شده است و در حال حاضر دو مدرسه در منطقه 12 تهران ویژه تعلیم و تربیت کودکان کار و خیابان اختصاص پیدا کرده است و برنامه ما برای توسعه تحصیل آنها ادامه دارد.

چهاربند در ادامه از راه اندازی دو مدرسه ویژه کودکان کار و خیابان در مناطق 12 و 18 شهر تهران در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم از تامین کتاب گرفته تا ارائه خدمات مشاوره‌ای و منابع انسانی به ارتقای کیفیت تحصیل کودکان کار و خیابان که از حقوق اساسی خود محروم شده‌اند کمک کنیم و این توانایی را داریم که با هماهنگی دستگاه‌های مختلف آسیب‌های مربوط را پوشش دهیم.

وی افزود: کودکان کار و خیابان عمدتا از شهرهای دیگر به تهران مراجعه کرده‌اند و گرفتار باندهای خلاف کار شده‌اند که برای مقاصد خود از آنها سوء استفاده می‌کنند. برنامه‌های مفصلی در این خصوص داریم و در نهایت این هدف را دنبال می‌کنیم که این کودکان را به خودکفایی اقتصادی نزدیک کنیم.

ثبت نام 33 هزار دانش آموز اتباع بیگانه در شهر تهران

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به موضوع ثبت نام دانش آموزان اتباع بیگانه در مدارس شهر تهران اشاره و عنوان کرد:‌ بر اساس آخرین آمار ما تا پایان هفته گذشته 33 هزار دانش آموز اتباع در شهر تهران ثبت نام شده و در حال تحصیل هستند که 98 درصد از آنها افغانی هستند و عمدتا در کمربند جنوبی تهران قرار دارند.

چهاربند افزود: در دو مدرسه ویژه منطقه 12 تهران 400 نفر را تحت پوشش بردیم. این دو مدرسه مقطع ابتدایی و دو واحد دخترانه و پسرانه هستند. پیش بینی ما افزایش ظرفیت 4000 نفری برای تحصیل کودکان کار و خیابان است.

وی با بیان اینکه از 33 هزار دانش آموز تحت پوشش اتباع بیگانه نزدیک به 1500 نفر فاقد مدارک هویتی هستند، که امسال با توجه به دستور مقام معظم رهبری ثبت نام شدند، گفت: استدلال ما این است که کرامت انسانی منهای هر موضوع دیگری باید حفظ شود. ممنوعیتی برای ثبت نام اتباع فاقد مدارک هویتی نداریم مگر آنکه قیم قانونی‌اش ممانعت کند. در غیر این صورت اگر موضوع دیگری مطرح باشد حتما آنرا بررسی خواهیم کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ناتوانی برخی خانواده‌های افغانی از پرداخته شهریه‌های تعیین شده نیز گفت: بر اساس بخشنامه اداره کل اتباع بیگانه به طور متوسط حدود 200 هزار تومان شهریه برای این دانش آموزان تعیین شده بود که با احتساب 33 هزار دانش آموز ثبت نام شده تا کنون باید بیش از شش میلیارد تومان دریافت و به حساب خزانه واریز می‌شد.

وی افزود: این در حالی است که تا پایان هفته گذشته که گزارشات مناطق را در خصوص درآمدهای ناشی از وجوهات دریافت کردیم، کمتر از 600 میلیون تومان جمع آوری شده بود. این موضوع نشان دهنده آن است که تعداد قابل توجهی از اتباع یا شهریه پرداخت نکرده‌اند یا با تخفیف ثبت نام شده‌اند یا شهریه آنها تقسیط شده است.

چهاربند تاکید کرد: امسال در مقایسه با سالهای گذشته کمترین میزان شکایات و انعکاس رسانه‌ای ناشی از الزام به پرداخت شهریه خارج از توان مالی خانواده‌ها را داشتیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت اعتیاد در مدارس گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی که شاید بتوان گفت اعتیاد در راس آن قرار دارد همه جامعه را تهدید می‌کند و محدود به محیط مدرسه نیست، البته رویکرد ما در مدارس رویکرد پیشگیری است و علاوه بر دانش آموزان، خانواده‌ها و کارکنان مدارس را نیز تحت آموزش قرار دادیم. در رویکرد پیشگیرانه به دنبال آن هستیم تا با تشدید اجرای آیین نامه انضباطی محیط مدارس را پاک نگه داریم.

وی افزود: هرچند می‌دانیم برخی محلات و محیط‌های اطراف مدارس ما آلوده هستند. هماهنگی‌های خوبی با نیروی انتظامی انجام شده است و 260 مدرسه در شهر تهران از مجموع 4200 مدرسه ما مکان یابی و نقشه خطرپذیری شهر تهران آماده شده است و این 260 مدرسه را در اولویت پایش قرار دادیم و تلاش می‌کنیم محیط داخل و اطراف این مدارس را پاک نگهداریم.

چهاربند درباره گزارشات متناقضی که از وجود دانش آموزان معتاد در مدارس از سوی نهادهای مختلف ارائه می‌شود گفت: درباره وجود دانش آموزان معتاد در مدارس گزارشات رسمی و غیر رسمی وجود دارد اما هیچ دستگاه ذیربطی گزارش تایید شده رسمی در این خصوص ندارد زیرا نوع پیگیری و پیشگیری از شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی با بزرگسالان متفاوت است و آمارهای اعلامی هیچ کدام رسمیت ندارند و برگرفته از برآوردها هستند.

مارک اعتیاد به دانش‌آموزان کنجکاو نچسبانیم

وی ادامه داد: اما در آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم زیرا قشر نوجوان قشر آسیب پذیر است و باید همواره نگاه محتاطانه و سختگیرانه‌ای به این موضوع داشته باشیم. اگر موردی را مشاهده کردیم سریعا به مراکز مشاوره ارجاع دهیم تا مشخص شود که مصرف مواد مخدر تفننی بوده یا دانش آموز گرفتار اعتیاد شده است. اینکه بخواهیم مارک اعتیاد به دانش آموزی که به علت کنجکاوی ناآگاهانه به سوی مصرف تفننی مواد مخدر رفته است بچسبانیم، تنها به افزایش مشکلات او دامن زده‌ایم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه مدارس باید امن ترین مکان برای مردم باشند گفت: اگر شائبه ناامنی در مدارس تسری پیدا کند می‌تواند به بزهکاری‌های دیگر دامن بزند.

منبع: خبرگزاری میزان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر