پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1019
۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
اندازه متن
نماینده هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران:

تنها ۱۵درصد بیماران مبتلا به HIVدر ایران ثبت شده‌اند/ افزایش دوبرابری زنان ایرانی بیمار

حدود ۸۰ هزار نفر در ایران با بیماری HIV زندگی می کنند. این عدد بزرگ به نظر می رسد چون ما تاکنون فقط ۲۹ هزار بیمار را شناسایی کردیم و در سیستم بهداشتی ثبت شده اند/در ۵سال گذشته درصد خانمهای مبتلا به ایدز ، دو برابر شده است.
گری لوئیس

نماینده هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز، نشست خبری گذاشت و آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در ایران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  خبرگزاری خبرآنلاین؛ نماینده سازمان ملل در ایران در کافه خبر با اشاره به اینکه سازمان ملل اهداف خود را به عنوان راهبرد کنترل ایدز به نام ۹۰- ۹۰- ۹۰ در بسیاری از کشورها اجرا کرده و بسیاری از کشورها این اهداف را قبول کرده اند و بقیه نیز می خواهند به این اهداف بپیوندند، گفت: اهداف خلاصه این است؛ بیماران وضعیت خود را بدانند و ببینند چه طور می توانند درمان شوند. این اهداف شامل تمام کشورهای جهان به خصوص ایران می شود.

گری لوییس در این نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز در خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، گفت: حدود ۸۰ هزار نفر در ایران با بیماری HIV زندگی می کنند. این عدد بزرگ به نظر می رسد چون ما تاکنون فقط ۲۹ هزار بیمار را شناسایی کردیم و در سیستم بهداشتی ثبت شده اند.

او در ادامه گفت: زمانی که ما سیستم ثبت را شروع کردیم، ۸۸ درصدمبتلایان مرد هستند و افزایش تعداد زنان مبتلا به این بیماری باعث نگرانی ما است. متاسفانه در ۵سال گذشته درصد خانمهای مبتلا، دو برابر شده است.

لوئیس در ادامه سخنانش در راستای مشکلاتی که ایران در این زمینه دارد، گفت: در رابطه به HIV ایران کشوری است که با تاثیر زیاد از آن یادمی شود. در ایران هنوز اپیدمی و همه گیری مختص گروه های خاصی است. درصد بسیار زیادی از این گروه ها، بین معتادان تزریقی و زنانی که آسیب پذیری بالا و رفتارهای پرخطر دارند.

نماینده سازمان ملل در ادامه گفت: در واقع از نظر پوشش دهی، تخمین زده می شود تنها ۱۵ درصد از مبتلایان به HIV ثبت شده اند. در راستای درمان HIV باید ببینیم ما چه قدمهایی برداشتیم. ایران در نحوه پاسخ دهی به درمان ایدز، یکی از بهترین کشورها در خاورمیانه است. در واقع در راستای کاهش آسیب، ایران یکی از کشورهایی است که کارهای قابل ذکر خوبی انجام داده. البته در سال‌های گذشته بیشتر مبتلایان معتاد جنسی هستند و البته باید در راستای جلوگیری از افزایش شیوع از طریق جنسی هم اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه ملی کنترل بیماری ایدز دوباره طراحی کرده است، گفت: این بیماری با مشکلات کشور سازگاری داشته و رسیدن به برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ را نیز در برنامه دارد. آنطوری که می دانیم چهارمین برنامه کنترل ایدز در ایران به شورای عالی امنیت غذایی و سلامت تحویل داده شده که در دست بررسی است که تمرکز اصلی اش بر بالا بردن سطح درمان است. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت استانداردهای خود را برای درمان عوض کرده. بر اساس دستورالعمل جدید، تعداد بیشتری از افراد زیر درمان ضد رترو ویروسی قرار می گیرند.

منبع: خبرآنلاین

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر