پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1010
۰۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۴۸
اندازه متن
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

اطلاق جرم باید به رویکردهای سازمان‌یافته و قاچاق‌های کلان موادمخدر باشد، نه یک فرد معتاد

جرم‌انگاری در حوزه مواد مخدر باید از یک فرد معتاد برداشته شود و تنها در جرائم سازمان‌یافته و کلان و قاچاق‌های بالا عنوان شود/سالیانه 500 هزارنفر به زندان ها وارد و خارج شوند.
 میرهادی قره سید رومیانی

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از اینکه تعداد زندانیان درکشور 4 برابر استاندارد جهانی است، گفت: جرم‌انگاری در حوزه مواد مخدر باید از یک فرد معتاد برداشته شود و تنها در جرائم سازمان‌یافته و کلان و قاچاق‌های بالا عنوان شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، میرهادی قره سید رومیانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین تعداد زندانی در زندان‌ها مربوط به مجرمان مواد مخدر است، گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای کاهش مصرف مواد مخدر از2 روش و مکانیسم کنترلی یا جرم‌انگاری در حوزه مواد مخدر و روش مانیتورینگ استفاده می شود؛ یعنی از ابتدا آموزش‌های لازم درجهت پیامدهای مصرف مواد مخدر داده می شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: درقانون قبلی مبارزه با مواد مخدر که درمجمع تشخیص به تصویب رسید تنها به روش کنترلی توجه شده است، این درحالی است که دنیا به سمت روش مانیتورینگ در حال حرکت است، بنابراین باید فرهنگ‌سازی از زیربنای جامعه آغاز شده و به طور حتم برخورد چکشی و تدافعی در حوزه مواد مخدر جوابگو نیست.

وی تاکید کرد: مصرف مواد مخدر در کشورهلند در یک چارچوب قانونی آزاد شده است، امادر زمان ترانزیت مواد مخدر از ایران به کشورهای اروپایی به طورحتم میزانی ازآن در داخل کشور باقی می ماند که خانمانسوز خواهد بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه یک فرد معتاد باید به عنوان بیمار پذیرفته شود، گفت: جرم‌انگاری در حوزه مواد مخدر باید از یک فرد معتاد برداشته شود و تنها در جرائم سازمان‌یافته و کلان و قاچاق‌های بالا عنوان شود، ازاین رو بی توجهی به این موضوع سبب شده که سالیانه 500 هزارنفر به زندان ها وارد و خارج شوند، همچنین نزدیک به 250 هزار نفر در زندان ها حضور دارند که این میزان 4 برابراستاندارد جهانی است؛ البته ازاین میزان 75 درصد زندانیان مواد مخدر هستند که برای کاهش این مشکل نیازمند اصلاحات رویکردی هستیم.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: 75 درصد از زندانیان کشور محکومان مرتبط با مواد مخدر هستند که از این تعداد 45 درصد به طور مستقیم محکومان مواد مخدر می باشند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر