پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 861
۰۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۰
اندازه متن
به سوی دهه کاهش آسیب

بیانیه رسمی کنفرانس بین المللی کاهش آسیب 2015 کوالالامپور

کنفرانس بین المللی کاهش آسیب بزرگترین رویداد کاهش آسیب در سرتاسر جهان می باشد که قدمت آن به بیست و پنج سال پیش بر می گردد و بیست و چهارمین کنفرانس آن 18 لغایت 21 ماه اکتبر در کوالالامپور مالزی با حضور بیش از 1000 شرکت کننده از 80 کشور جهان برگزار شد.
بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی کاهش آسیب

در سال 1998 ، جامعه بین المللی در جلسه فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل (UNGASS) در رابطه با مواد مخدر در نیویورک تحت عنوان شعار «دنیای عاری از مواد مخدر – ما می توانیم آنرا محقق سازیم!» گردهم آمدند. از آن زمان، به جای آنکه دنیایی عاری از مواد مخدر داشته باشیم، چیزی را که ما در عوض شاهد بوده ایم، افزایش آسیبهای ناشی از اقدامات تنبیهی مربوط به مواد مخدر در اقسا نقاط جهان بوده است: فهرستی شامل نقض حقوق بشر افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، شیوع اچ آی وی و اپیدمی هپاتیت سی ویروسی ناشی از تزریق ناسالم، میزان بالای اوردوز در برخی از کشورها و حبس همگانی در نتیجه مستقیم  قوانین تنبیهی مواد مخدر.

جهان نیاز به سیاستهای جایگزین در رابطه با چنین اقدامات شکست خورده و ناکارآمد دارد. در ماه آوریل 2016 ، سران جهان در نیویورک و در جلسه فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل دیگری در خصوص مواد مخدر دوباره گرد هم خواهند آمد، رویدادی که فرصتهایی را جهت درس گرفتن از سیاستهای گذشته فراهم می آورد و واکنشی جایگزین به مصرف مواد مخدر که ریشه در علم، بهداشت عمومی، حقوق بشر و کرامت انسانی دارد. این رویداد فراهم آورنده فرصتی است تا کاهش آسیب بعنوان اصل اساسی رویکردهای ملی و بین المللی مصرف مواد مخدر باشد بطوریکه بر حمایت و توسعه بهداشت و سلامت افرادی که مواد مخدر مصرف می نمایند، تمرکز یابد به جای ادامه تمرکز بر مجازات و منع به نام سرکوب مواد مخدر.

ما امضا کنندگان این بیانیه از دولتها و سازمانهای بین المللی می خواهیم که:

§  کاهش آسیب را بعنوان اصل کلیدی سیاستهای مبارزه با مواد مخدر در طول دهه آینده واکنش جهان به مصرف مواد مخدر مد نظر قرار دهند.

§  مجددا بخشی اندکی از بودجه فعالیتهای تنبیهی ناکارآمد مبارزه با مواد مخدر را به واکنشهای بهداشتی، حقوق بشری و کاهش آسیبی اختصاص دهند و هدف جهانی 10% تغییر در چنین بودجه ای را تا سال 2020 در جلسه فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل پیشرو ارائه دهند.

§  به جرم انگاری مصرف کنندگان مواد مخدر و چارچوب حقوقی تنبیهی که منجر به سرایت اچ آی وی، اوردوز، حبس همگانی و نقض حقوق بشر می شود، پایان دهند.

ارائه خدمات کاهش آسیب دیگر بعنوان یک گزینه سیاسی در صلاحدید دولتها دیده نمی شود، اما در عوض باید بعنوان تعهد اصلی دولتها جهت برآورده ساختن تعهدات حقوقی بین المللی شان تحت لوای برخورداری از حق بهداشت مورد توجه قرار گیرند. دستیابی به هدف مورد نظر رژیم مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل نسبت به ارتقا بهداشت و سلامت بشر همچنین بر لزوم افزایش تعهد به اصول اساسی کاهش آسیب صحه می گذارد.

ثابت شده است که کاهش آسیب زندگی مصرف کنندگان مواد مخدر را نجات می دهد و بهداشت آنان را ارتقا می بخشد، و حقوق بشر و کرامت انسانیشان را افزایش می دهد. زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی این موفقیت را پذیرفته و تضمین نماید که ده سال آینده متعلق به دهه کاهش آسیب است.

منبع: ائتلاف کاهش آسیب Harm Reduction Coalition

مترجم: داریوش پویان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر