پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5377
۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۳
اندازه متن

هند با تهدید موادمخدر افغانستان و میانمار روبروست

بحران‌های اقتصادی و سیاسی در افغانستان و میانمار، شرایط را برای قاچاقچیان موادمخدر فراهم کرده و هند، در حال آماده شدن برای مقابله با افزایش قاچاق مواد مخدر از این دو کشور است.
هند با تهدید موادمخدر افغانستان و میانمار روبروست

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از پایگاه خبری نیکئی، ساتیا نارایا پرادهان، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر هند گفت، دولت این کشور نگران این است که با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، تجارت موادمخدر افزایش یابد.

طبق گزارش‌ها، افغانستان منبع ۸۰ درصد هروئین و تریاک در جهان است؛ این کشور همچنین تولیدکننده مقادیر زیادی از حشیش بوده و تولید متامفتامین ارزان قیمتش از گیاهان محلی روز به روز در حال افزایش است.

پرادهان گفت: طالبان در روزهای اول گفت که جلوی قاچاق مواد مخدر را می‌گیرد، اما در عمل چنین اتفاق نیافتاده و اساسا به نظر نمی‌رسد ممکن باشد.

با بحران اقتصادی و قطع کمک‌های جهانی در افغانستان، احتمالا مردم این کشور بیش از پیش به تجارت موادمخدر وابسته خواهند شد. پرادهان گفت: کار طالبان برای عمل به وعده‌ای که داده است، بسیار سخت خواهد بود.

تنها در ماه سپتامبر، سه تن هروئین افغانستان در مرز هند کشف شد.

میانمار که زمانی به عنوان تولیدکننده هروئین شناخته می‌شد، حال به یکی از منابع اصلی مواد مخدر صنعتی تبدیل شده است. از کودتای نظامی یکم فوریه سال گذشته و به وجود آمدن بحرانی اقتصادی، تولید متامفتامین به دو شکل افزایش چشمگیری داشته است.

تایلند در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱، نسبت به دوره مشابه در سال قبلش، ۷۳ درصد متامفتامین بیشتری از مبدا میانمار ضبط کرد؛ با این حال، قیمت مواد مشتق از متامفتامین کاهش یافت و از فراوانی این مواد مخدر خبر داد.

در ماه اکتبر نیز بیش از ۵۵ میلیون قرص مخدر در کشور لائوس در همسایگی میانمار و تایلند کشف و ضبط شد که بزرگترین کشف این چنینی در آسیا به حساب می‌آمد. پرادهان افزود: قاچاق از مبدا میانمار خطری بسیار جدی است که از آغاز بی‌ثباتی سیاسی، در حال افزایش بوده است. ما قاچاق بیشتری را پیش‌بینی می‌کنیم.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر