پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 6135
۰۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۳
اندازه متن

کمک ایران به افغانستان برای جایگزینی کشت مواد مخدر

یک مقام طالبان با بیان اینکه 3 و نیم میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد، گفت: با برخی موسسات ایرانی برای کشت جایگزین گفتگو شده است.
افغانستان

یک مقام طالبان با بیان اینکه 3 و نیم میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد، گفت: با برخی موسسات ایرانی برای کشت جایگزین گفتگو شده است.

به گزارش ادنا و به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «مولوی عبدالخالق همکار» معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور کشور طالبان امروز (دوشنبه 21 شهریور) گفت که در دو دهۀ گذشته سه و نیم میلیون تن در افغانستان به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

وی طی سخانی در جمع مردم فراه گفت: «در دو دهۀ گذشته حدود سه و نیم میلیون جوان به مواد مخدر معتاد شده و این یک زیان و ضایعۀ بزرگ است.»

این مقام طالبان ادامه داد: پس از به قدرت رسیدن طالبان 47 معتاد تحت درمان قرار گرفته و خود را از دام اعتیاد رها کردند.

همکار همچنان گفت: طی یک سال گذشته در کشور ۴۳هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در کشور کشف و از بین برده شده است.

 معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور کشور طالبان اظهار داشت: برای کشت جایگزین با برخی موسسات ایرانی گفتگو  شده و قرار است در این زمینه با افغانستان همکاری کنند. 

الجزیره: تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است

این در حالی است که به رغم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان تعداد معتادان در این کشور به دلیل فقر و فروپاشی اقتصادی افزایش یافته است. 

الجزیزه در این رابطه گزارش داده است که اعتیاد در افغانستان همواره مشکل بزرگی بوده و طی سال‌های گذشته این کشور که از بزرگترین تولیدکننده تریاک و هروئین بوده، در حال حاضر به منبع اصلی تولید شیشه در جهان تبدیل شده است. 

این رسانه قطری افزود: علت اصلی اعتیاد در افغانستان فقر و درگیر بودن این کشور در سال‌ها جنگ و ناامنی بوده است. 

الجزیره افزود: اما به دنبال فروپاشی اقتصادی درپی تحولات اخیر سیاسی در افغانستان و قطع کمک‌های خارجی تعداد افراد معتاد در این کشور به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان افزایش یافته و آنها در گوشه گوشه شهر کابل در پارک، زیر پل و تپه‌های کابل مشاهده می‌شوند.

واشنگتن: کشت خشخاش در افغانستان افزایش یافته است

از طرف دیگر بازرسی ویژه آمریکا در افغانستان یا سیگار در گزارشی از کشت مواد مخدر در افغانستان خبر داده بود.

براساس گزارش سیگار،  به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان، کشت این محصول در  ولایت‌های جنوبی از جمله هلمند و قندهار طی سال جاری میلادی افزایش یافته است.

این نهاد آمریکایی اضافه کرد: مواد مخدر به راحتی در بازارهای محلی هلمند و قندهار دادو ستد شده و کشاورزان این منطقه چاره‌ای جز کشت این محصول در اوضاع اقتصادی کنونی افغانستان ندارند. 

این در حالی است که رهبری طالبان طی فرمانی در سراسر افغاستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ممنوع کرده است.


منبه: خبرگزاری فارس

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر