پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5885
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۲۱
اندازه متن

ادعای کاهش سن اعتیاد، علمی نیست

«ما برای محاسبه و اعلام سن شروع اعتیاد، میانگین را در نظر می‌گیریم. در یک تحقیق میانگین سن شروع مصرف مواد در ایران 22 سال و در تحقیق دیگر 24 سال اعلام شده است.»
ادعای کاهش سن اعتیاد، علمی نیست

پایگاه خبری ادنا: در روزهای گذشته یک نماینده مجلس خبر داد که سن شروع اعتیاد به 10 سال رسیده است. یکی از روزنامه‌های صبح  در همین رابطه امروز گزارشی  تهیه کرده بود که با مقایسه آمار شش سال قبل، ادعا می‌کرد سن اعتیاد در همین مدت 10 سال کمتر شده است. این آمار و ارقام در حالی ارائه شده است که برخی از متخصصان حوزه درمان اعتیاد نظر دیگری دارند. دکتر هومان نارنجی‌ها درباره این موضوع به ادنا اینطور می‌گوید: «ما برای محاسبه و اعلام سن شروع اعتیاد، میانگین را در نظر می‌گیریم. در یک تحقیق میانگین سن شروع مصرف مواد در ایران 22 سال و در تحقیق دیگر 24 سال اعلام شده است. این یعنی معتادان ممکن است به صورت میانگین در ۱۸ سالگی گل یا سیگار کشیده باشند یا الکل خورده‌اند اما معتاد نبودند.»

نکته دیگری که این پزشک اضافه می‌کند این است که میانگین سنی برای شروع هر ماده‌ مخدر فرق می‌کند. به گفته او «افرادبه صورت میانگین از سن 28 تا 30 سالگی شروع به کشیدن کوکائین کرده‌اند. همچنین میانگین سنی برای شروع گل 18 تا 20 سال است ولی میانگین سن برای مصرف تریاک به 25 الی 26 سال می‌رسد.»

نارنجی‌ها تاکید دارد که در کنار میانگین سن شروع مصرف، شاخص دیگری هم برای توضیح میانگین سن معتادان داریم. او توضیح می‌دهد: «وقتی سن همه معتادان را حساب کنید و از آنها یک میانگین بگیرید به این نتیجه می‌رسید که میانگین سنی معتادان در ایران برابر با 33 سال است.» به گفته‌ او سیاستگذاران در انگلیس سال‌هاست در تلاشند که سن شروع اعتیاد را از 22 به 23 سال برسانند. یعنی به طور میانگین معتادان یک سال دیرتر مصرف مواد را شروع کنند. در همین زمینه او تاکید می‌کند: «مگر می شود سن اعتیاد یک دفعه 10 سال پایین آید؟ یعنی اگر شما میانگین سنی شروع اعتیادتان 12 سال باشد پس حتما یک عده هم هستند که در ۳ سالگی معتاد شوند. پس اصلا امکان ندارد که میانگژین سن شروع 12 سال شود. همچنین این امکانپذیر نیست که این سن در این مدت۱۰ سال پایین آید. از سوی دیگر اگر منظور مصاحبه شونده از این مطلب این بوده که میانگین سنی معتادان 10 سال کاهش یافته، یعنی الان این عدد برابر با 23 سال باشد. این یعنی همه معتادان در گروه سنی  ۱۵ تا 40 سال قرار دارند دیگر افراد بالای ۶۰ سال دارای سومصرف مواد وجود ندارد که این هم غیر ممکن است. به همین دلیل باید گفت که طرح موضوع کاهش 10 ساله میانگین سن معتادان هم منطقی و علمی نیست.»


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر