پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5804
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
اندازه متن
طالبان با ابلاعیه جدید برای مزارع کوکنار چه هدفی دارد؟

ممنوعیت کشت خشخاش؛ یک دروغ مصلحتی

ادنا: مدير مركز كاهش آسيب اعتياد OHRA در كابل با اشاره به دستور جدید طالبان برای ممنوعیت کشت خشخاش گفت: «دیگر زمان برداشت خشخاش تمام و هرچه بوده برداشت شده است. به همین دلیل تبلیغ چنین فرمانی دیر است و احتمالا اهداف دیگری دارد.»
ممنوعیت کشت خشخاش؛ یک دروغ مصلحتی

دکتر زمری امین، در گفت و گو با پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) بیان کرد: «من به عنوان یک شهروند می‌توانم بگویم که این دستور خوبی است که برای ممنوعیت کشت خشخاش صادر شده. سال‌های زیادی بود که کشت خشخاش در یک نمودار افزایشی قرار داشت. به همین دلیل هم فرقی ندارد چه دولتی این کار را انجام دهد؛ هر کسی بتواند کشت این محصول را کنترل کند خوب است.»

این متخصص مقابله با اعتیاد ادامه داد: «با این حال به عنوان فردی که در این حوزه فعالیت می‌کنم باید بگویم که مشکل می‌توان تصور کرد که خشخاش دیگر در زمین‌های افغانستان کشت نشود. در 30 سال گذشته عوامل زیادی دخیل  بود که کشت مواد مخدر را در افغانستان بالا برد. دولت‌ها به دلایل داخلی و خارجی علاقه‌ای نداشتند و یا نتوانستند آن را کنترل کنند. دلیل اول این است که برخی از کشورها مانند آمریکا منافع زیادی در تولید مواد مخدر دارند. حتی قبل از آمدن طالبان گاهی به آسانی از پایگاه‌های مختلفی و با هواپیما این محصول را به کشور خود انتقال می‌دادند. از سوی دیگر همچنین خود طالب‌ها منبع عایدی و درآمدی دیگری نداشتند و اگر داشتند بسیار کم و پنهان بوده است. همه این ها باعث می‌شد که دولت‌ها و گروه‌های سیاسی دنبال استفاده مصلحتی از مخدر باشند. این بار هم شاید بیشتر به خاطر این این دستور صادر شده که طالب‌ها می‌خواهند خودشان را به مجامع بین‌المللی نشان دهند یا بگویندکه هرچیزی طبق اسلام نباشد قبول ندارند.»

این متخصص درمان اعتیاد همچنین تاکید کرد: «طالبان ادعای حکومت شرعی دارند و باید ابتدا از نظر شرعی مجاز بودن و غیر مجاز بودن کشت خشخاش را اعلام کنند و بعد به ابعاد حقوقی آن اشاره کنند ولی در دستور جدید طالبان هیچ اشاره‌ای به شرع نشده است.» دکتر امین اضافه کرد: «به نظر می‌رسد نخبگان و مدیران طالبان فرمان‌هایی می‌دهند که خودشان محتواهای آن را نمی‌فهمند و نیت بیشتر این ابلاغیه‌ها مسائل سیاسی است نه شرعی.»

او همچنین درباره درآمد جایگزین کوکنار توضیح داد: «نکته دیگر این است که هیچ کدام از محصولات کشاورزی دیگر افغانستان، از نظر اقتصادی جایگزین کوکنار نیست. اگرچه در زمین‌های کشاورزی افغانستان گندم و جو هم کشت می‌شود و در برخی نقاط هم زعفران می کارند ولی این محصولات ارزش مادی زیادی ندارد و به لحاظ اقتصادی امارت اسلامی به کشت خشخاش محتاج است.»


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر