پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5685
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۲۴
اندازه متن
پاسخ پزشكان به پرتكرار‌ترين سوال‌هاي درمان اعتياد:

رژیم غذایی ترک اعتیاد چیست؟

برخلاف تصور عمومی که ترک کردن اعتیاد فقط نیاز به اراده دارد، درمان این بیماری پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در مطلب زیر دکتر محمدرضا جلالی، درمانگر اعتیاد پاسخ‌های سرراستی به چند سوال درباره رژیم غذایی مناسب برای ترک اعتیاد داده است:
بهترین رژیم غذایی هنگام ترک اعتیاد چیست؟

برای آنهایی که تا امروز فاصله زیادی تا اعتیاد داشتند، ترک کردن فقط نیاز به اراده دارد و تمام؛ اما ترک اعتیاد پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در مطلب زیر دکتر محمدرضا جلالی، درمانگر اعتیاد پاسخ‌های سرراستی به چند سوال درباره رژیم غذایی مناسب بعد از شروع مسیر ترک اعتیاد می‌دهد:

1.برای ترک اعتیاد چه بخوریم و به چه مواد مغذی نیاز داریم؟ آیا عسل، شیر، قهوه یا زنجبیل در این فرایند به بیمار کمک می‌کند؟

احتمالا منظور از این سوال رژیم غذایی مناسب در چند روز اول قطع سوء مصرف است . البته بیشتر بیماران در روزهای اول محرومیت از اپیوم دچار بی‌اشتهایی و تهوع هستند لذا چندان تمایلی به غذا ندارند. در این دوره مصرف مایعات فراوان و درمان دارویی تهوع چیزی است که به بیماران توصیه می‌شود .

به صورت کلی بیشتر افراد در زمان سوء‌مصرف به دلایل گوناگون از جمله تغذیه نامناسب دچار کمبودهای تغدیه‌ای هستند لذا پس از چند روز اول پزشکان به آنها توصیه می کنند که مواد غذایی مقوی و متنوع مصرف کنند.

2.آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد کمکی می‌کند؟

بی‌حالی بیمار در چند روز اول قطع مصرف برخی مواد اغلب جزو علائم فیزیکی محرومیت است. لذا تزریق آمپول تقویتی اثر واقعی در شرایط بیمار ندارد البته مصرف مایعات فراوان (گاه تزریق سرم) و پتاسیم ممکن است مفید باشد. بیشتر افراد مبتلا به سوء‌مصرف به دلایل گوناگون از جمله تغذیه نامناسب و بی‌اشتهایی دچار کمبودهای تغدیه‌ای متعدد هستند پس به جز مصرف مواد غذایی مقوی و متنوع معمولا استفاده از مکمل‌ها نیز ممکن است توصیه شود.

3. روش‌های جدید ترک اعتیاد در دنیا

اصولا ترک اعتیاد بر دو محور استوار است: قطع ماده سوء‌مصرف، بازسازی شخصیت با مداخلات روان‌درمانی. درمانگر ترک اعتیاد علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی سوء‌مصرف، حتما باید به جنبه های روانی فرد نیز توجه داشته باشد. بدون بازسازی شخصیت و اصلاح رفتار و شناخت، فرد به سرعت دوباره به سوء‌مصرف باز می‌گردد. (برای اینکه بدانید آیا می‌شود اعتیاد را در خانه ترک کرد یا نه اینجا را بخوانید.)
قطع ماده مورد سوء مصرف ممکن است مانند مراکز بستری، مراکز اقامتی میان مدت (کمپ‌ها) و مراکز اجتماع‌مدار(تی‌سی) به شکل دفعتی یا به تدریج مانند مراکز درمان آگونیستی، معتادان گمنام و روش ۱۲ قدم انجام شود. (درمان اعتیاد در گروه‌های ان ای مناسب چه کسی است؟)
انتخاب مناسب‌ترین روش درمانی برای هر فرد بستگی به شرایط و ویژگی‌های وی دارد و نمی توان یک روش را بهترین روش برای همه بیماران دانست.
تغییر سبک زندگی و دوری از رفتارهای پرخطر، خانواده درمانی، گروه درمانی، مشاوره مستمر، مهارت آموزی، پایش و پیگیری، ایجاد روابط سالم اجتماعی و کسب سلامت و رفاه بخش‌هایی مهم از درمان هستند.
البته گاهی از اوقات به دلایلی مانند وابستگی شدید به مصرف مواد یا وجود اختلالات عمیق همبود یا آسیب‌های شدید سوء مصرف به مغز قطع کامل مصرف مواد در افرادی غیرممکن است لذا باید در اینگونه موارد هدف درمانگر کاهش آسیب (یعنی تغییر از مواد و روش‌های پرآسیب به مواد کم‌آسیب) باشد و نه ترک کامل .

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
محمد اسلامی | ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
0 0
موقع ترک مخدر ،پزشک برای کنترل علائم خماری دارو تجویز می کند،خود این داروها وابستگی ایجاد نمی کنند این روش درمان را باز گیری ۷ تا ۱۰ روزه با کلونیدین ،می گویند ،در هنگام ترک مخدر ، مصرف انواع الکل وآبجو باعث تشدید علائم خماری میشوند وفرد را به شدت اذیت می کنند ،مصرف دوغ وماست ترش وترشیجات اسیدی توصیه نمی شوند ،مصرف قلیان وتاحدی سیگار نیز وضع را بد تر میکند ،ولی مایعات کافی تغذیه مکرر ومختصر توصیه میشود،در افراد غیر دیابتی استفاده از عسل خرما کشمش کلوچه بیسکوییت،توصیه میشوند ،فلفل قرمز نیز کمی ضد درد است،دمنوش گل گاو زبان ،میخک وجوز هندی ( چنانچه منع مصرف نداشته باشند) نیز توصیه میشوند،درنهایت پس از اتمام دوره بازگیری،بدن فرد از ماده مخدر پاک شده وآزمایش ادرار منفی خواهد شد ودوره درمان بازگیری تمام میشود ،این روش به انگیزه قوی ،حمایت اطرافیان واراده خوب نیاز دارد
ارسال نظر