پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5761
۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۴۹
اندازه متن
پاسخ پزشكان به پرتكرار‌ترين سوال‌هاي درمان اعتياد:

بی حالی بعد از ترک اعتیاد را چگونه درمان کنیم؟

این مطلب به ابهام‌های افراد در حال ترک اعتیاد می‌پردازد و به سوال‌هایی مانند اینکه «چرا بعد از ترک اعتیاد دچار بی‌حالی، آبریزش بینی، عطسه و چاقی می‌شوند؟ » پاسخ می‌دهد. جواب این سوال‌ها را از زبان دکتر هومان نارنجی‌ها بخوانید.
بی حالی بعد از ترک اعتیاد را چگونه درمان کنیم؟

چرا بعد از ترک اعتیاد دچار بی حالی می‌شویم؟

چون زمانی که  توانایی بالایی داشته، در حال خودش نبوده است. برای مثال شما  آدمی هستید که بعد از ۵ ساعت رانندگی خسته می شوید. من به شما شیره تریاک می دهم و  با آن 12 ساعت رانندگی می کنید. آن هم نه یک روز، بلکه یک ماه و همه آن ساعت‌های اضافه‌ای که شما در این یک ماه رانندگی کرده‌اید از جانتان گرفته شده است. بعد از ترک شیره، باید این را پس دهید، چگونه؟ باید استراحت کنید تا بدنتان بازتوانی‌اش را پیدا کند. فردی که یک دفعه بیست روز نمی‌خوابد و با شیشه خودش را بیدار نگه داشته‌است تا بتواند به کارهایش برسد نمی‌تواند این مسیر را تا پایان عمر ادامه بدهد چون موتور او یک جا می سوزد. بعد باید همه آن ۸ ساعت خواب‌های بدهکاری بدنش را پس بدهد و برای همین دائما می‌خوابد و سنگین است. برای مثال یک کارگر پیش من آمده  و می گوید  ۴ طبقه یخچال ساید بالا می برم و در انبار می گذارم همه این دردهای عضلانی‌اش به دلیل این است که دارد یک یخچال که در قواره‌اش نیست  بالا می برد؛ با چه توانسته این کار را کند؟ با تریاک. از هر ارگانی با هر دلیلی و با هر دوپینگی اگر بیش از حد کار بکشید، بعد از مدتی بدن نیاز به استراحت دارد. 

*یعنی این بی حالی با استراحت کردن بعد از یک مدتی از بین می رود؟

بله. این شخص باید صبور باشد تا بدنش دوباره به تنظیمات کارخانه برگردد. 

علت عطسه و آبریزش بینی در دوره ترک اعتیاد چیست؟ 

ما به آنها علایم ترک می گوییم و از هر ماده‌ای تا ماده دیگر متفاوت است، آن علایمی که شما می‌گویید علایم شایع ترک اعتیاد گروه مورفینی مانند تریاک، شیره، سوخته، هروئین، کدوئین و .. می‌شود و شامل شیشه یا گروه ماری جوانا نیست. تنها بدن درد، سیخ شدن موهای بدن، سرد و گرم شدن، تهوع داشتن، آب ریزش بینی و خمیازه در خانواده گروه مخدرها جا می گیرد چون مصرف این مواد آب بدن را خشک می کند. وقتی آن ماده‌ای که خشک کننده است از بدن فرد بیرون می رود، تمام مجاری مایعاتی بدنش باز می شود؛ یعنی همه کانال‌ها باز می شود و از همه جای بدن او شروع به آب ریختن می کند. از روده‌هایش اسهال می رود، از چشم‌هایش اشک می آید، از دهانش آب می ریزد، خمیازه می کشد. ولی کسی که شیشه مصرف کرده فقط می‌خوابد؛ چون مدت زمان زیادی بیدار بوده است. حالا باید بخوابد تا این سم‌ها از تنش بیرون برود؛ به همین دلیل علایم‌ از هر فردی تا فرد دیگر بستگی به ماده‌ای که مصرف میکرده متفاوت است. برای همین ما هیچ دستورالعمل ثابت و مشخص برای همه نداریم.

*علت اینکه بعضی‌ها بعد از ترک اعتیاد چاق می شوند چیست؟

این افراد احتمالا ژنتیک چاقی را دارند و بعد از ترک می خواهند دوباره به تنظیمات اصلی برگردند و دلیل اینکه اینها بعد از ترک اعتیاد چاق می‌شوند این است که زمان مصرف همه پولشان را بابت مصرف مواد می‌دادند و گشنگی می‌کشیدند و بی‌اشتها بودند.

*یعنی این فرضیه که افراد وقتی مصرف مواد را کنار می‌گذارند، چاق می‌شوند اشتباه است؟

بله. اینها باورهای غلطی است. گاهی مثلا علت چاقی این بوده که فردی که اعتیاد را دارد کنار می‌گذارد، قبلا همیشه با ماده‌ای سرگرم بوده ولی الان دیگر آن ماده وجود ندارد و برای همین می‌نشیند و غذا می‌خورد. 




پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر