پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 271
۱۲ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
اندازه متن
دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرد:

اولین سیستم آنلاین جامع و تعاملی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان راه اندازی شد

دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، سیستم گزارش دهی مواد مخدر افغانستان (ADRS) را با همکاری با یکدیگر آغاز کرده‌اند، پروژه‌ای که مشارکت 3 ساله این دو نهاد را به همراه داشت. این اولین سیستم آنلاین جامع و تعاملی
UNODC

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد(ادنا) و به نقل از ،UNODC ، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، سلامت عظیمی، نماینده منطقه‌ای UNODC، طی مراسمی با حضور مقامات بلندپایه دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی در کابل، از این سیستم آنلاین رونمایی کردند. به گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، سیستم گزارش دهی مواد مخدر افغانستان بخشی کلیدی نقش راهبردی و هماهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر در این کشور به شمار می‌رود. متعاقب آنکه دولت افغانستان جهت گرامیداشت روز جهانی مبارزه با سو مصرف و قاچاق مواد مخدر غیرقانونی، بسیج ملی علیه مواد مخدر را اعلام کرد، این سیستم آغاز به کارکرد.

نحوه کارکرد این سیستم بدین گونه است که با توجه به بخش و محل، اطلاعات تأییدشده را از 9 ارگان درگیر اقدامات مربوط به مبارزه با مواد مخدر: وزارتخانه‌های دادگستری، کشور، بهداشت، توسعه و تعاون روستایی، کشاورزی، آبیاری و مالداری و دادستانی کل به همراه شرکای بین‌المللی‌شان شامل دفتر اجرای قوانین بین‌المللی و UNODC دریافت می‌دارد و ثبت می کند.

سیستم گزارش دهی مواد مخدر افغانستان ابزار کلیدی برای سیاست‌گذاران، اعضای جامعه بین‌المللی و کلیه کسانی که درگیر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هستند، به شمار می‌آید و از این طریق، سازمان‌های تابعه قادرند به اکثر اطلاعات موجود در رابطه با کلیه شاخصه‌ای مربوط به مواد مخدر موجود در این کشور شامل انهدام، کشت، بهای مواد مخدر، توقیف، حبس، ظرفیت درمانی و اقدامات توسعه جایگزین، به‌منظور اطلاع‌رسانی در رابطه با روند تجزیه‌وتحلیل و توسعه و ارزیابی سیاست‌ها، دست یابند. البته پس از مدتی و بازخورد این سیستم، در صورت نیاز توسعه آن نیز مدنظر قرار دارد.

سیستم مذکور به همراه نظرسنجی سالیانه تریاک و گزارش مواد مخدر افغانستان، اسناد مشترک مهمی در رابطه با مشارکت تحقیقاتی ظرفیت ساز مابین دولت افغانستان و UNODC به شمار می‌آیند.

منبع: UNODC


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر