پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4868
۰۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
اندازه متن

تولید داروی كرونا با الگوی دود سيگار

محققان ژاپني مي‌گويند در حال كار كردن بر روی داروهايي هستند كه با تقليد از ساختار سيگار توانايي ويروس كوويد-19 براي آلوده كردن انسان‌ها را كاهش مي‌دهد اما مضرات دود سیگار را ندارد
تولید داروی كرونا با الگوی دود سيگار

پایگاه خبری اعتیاد(ادنا) |  پژوهشگران ژاپنی اين تحقيقات را زماني انجام دادند كه چندين گزارش درباره شيوع كمتر ويروس كرونا در بين افراد سيگاري منتشر شده بود.

اين تحقيقات در دانشگاه هيروشيما شروع و در مجله Scientific Reports منتشر شده است. در آن نوشته شده كه دو دارو در به حداقل رساندن انتشار ويروس كرونا در بدن انسان موثر هستند كه تاثير مواد شيميايي دود سيگار را دارند و به گیرنده‌های سلول‌های انسانی متصل مي‌شود که مانع پروتئین های ACE2 باشند. با اين حال در تحقيق قيد شده كه سيگار كشيدن مي‌تواند عفونت ريوي را شديدتر كند. 

يافته‌ها نشان دهنده اين است كه دود سيگار، مواد شيميايي دارد كه به گيرنده‌هاي سلول (ساختار سطح سلول) متصل مي‌شوند و آنها را فعال مي‌كنند. ويروس سارس كوويد 2 قبل از اینکه وارد سلول‌های سالم شده و آنها را آلوده کند، به گیرنده‌هایی موسوم به پروتئین ACE2 متصل می‌شود كه بیشتر  در سلول های حفره دهان، ریه‌ها و کبد حضور دارند. دانشمندان در یک دوره 24 ساعته چنین سلول‌هایی را در معرض طیف وسیعی از دوز عصاره دود سیگار (CSE) قرار دادند. بر اساس میزان دوز، ویروس کرونا كمتر به سلول‌های زنده داخل ریه‌ كه در معرض اين عصاره قرار گرفته‌بودند مي‌چسبيدند و آنها را آلوده مي‌كردند. محقق مسئول اين گزارش در اين باره اضافه كرده است: «شواهد قوی وجود دارد که سیگار کشیدن، شدت کووید -19 را افزایش می دهد. اما مکانیزمی که در اینجا کشف کردیم یک ابزار بالقوه برای مبارزه با عفونت‌های SARS-CoV-2 ارزش تحقیق بیشتری دارد.»


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر