پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 174
۰۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۵۸
اندازه متن
در بیانیه بان کی مون در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر مطرح شد:

از هر سه معتاد در دنیا یک نفر زن است

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه خود که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر صادر شد، از موانع متعدد در درمان زنان معتاد در دنیا خبر داد و عنوان کرد که از سه معتاد در جهان یک نفر زن است.
اعتیاد زنان

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) ، لیک بونوات نماینده سازمان ملل در کشورمان صبح امروز با حضور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد قرائت کرد. متن کامل این بیانیه که مصادف با 26 ژوئن صادر شده به شرح ذیر است:

امروز روز مهمی برای تمرکز بر تهدید ناشی از تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر است و لازم است اقدام محکمی در جهت تقویت سیستم‌های عدالت کیفری، برهم زدن شبکه‌های مجرمانه و واکنش برای سلامت و حقوق انسان انجام شود.

همچنین در حال حاضر مردم درد غیرقابل باوری را براثر کمبود دارو تحمل می‌کنند و از این رو می‌بایست اقداماتی انجام شود تا مردم سراسر دنیا این اطمینان را داشته باشند که در صورت نیاز به کاهنده‌های درد، دسترسی به آنها خواهند داشت. ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا درک بهتری از مصرف مواد به عنوان یک وضعیت بهداشتی، اجتماعی که آسیب‌هایی همچون هپاتیت و اچ آی وی را به همراه دارد به عمل آوریم.

این اقدامات به علمی و مبتنی بر شواهد باید در جهت ارائه خدمات پیشگیرانه و درمان مصرف مواد مخدر انجام شود. و این رویکرد پایه و اساس تمام تلاش های ما است. چرا که در سال 2013 200 هزار مرگ مرتبط با مواد مخدر و یک میلیون 650 هزار فرد آلوده به ویروس اچ آی وی وجود داشته‌اند که میزان دسترسی همه آنها به اقدامات درمانی و پیشگیرانه می‌تواند تفاوت میان مرگ و زندگی آنها را رقم زند.

در حال حاضر تنها یک نفر از هر 6 مصرف کننده مواد مخدر در دنیا به اقدامات درمانی دسترسی دارد و زنان با موانع متعددی در درمان خود مواجه هستند به طوریکه از هر سه مصرف کننده مواد مخدر در دنیا یک نفر زن است و این درحالی است که از هر 5 مصرف کننده تحت درمان، فقط یک زن تحت درمان قرار دارد.

آفریقا خصوصاً در بخش‌های غربی و شرقی همواره در معرض آسیب‌های ناشی از قاچاق و مصرف غیرقانونی مواد مخدر قرار دارند و این عوامل بخشی از تهدید گروه‌های جرم سازمان یافته است که همواره باعث آسیب پذیر بودن این بخش گردیده است. همچنین موضوع رابطه میان جرایم سازمان یافته و تروریست از جمله نقص مشخص قاچاق مواد مخدر، یک تهدید مهم است که مسئله کاشت تریاک در افغانستان همچون تولید کوکائین در آمریکای لاتین به عنوان یک چالش مهم در برابر ما قرار دارد.

عملکرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل بیانگیر این موضوع است که رویکرد متعادل در زمینه کاهش عرضه و تقاضا بسیار حائز اهمیت بوده و اقدامات توسعه‌ای برای کشاورزان اقدام به کشت غیرقانونی مواد مخدر می‌کنند نقش بسزایی در این امر دارد. همچنین توسعه جایگزین می‌تواند به ارتقای امنیت زیست محیطی و حمایت از جوامع متأثیر از سایر جرایم از جمله جرایم مرتبط با حیات وحش و جنگل‌ها و توانمندسازی بانوان داشته باشد.

علاوه بر آن کشورهای دنیا باید با جدیت برای حمایت از نسل‌های آینده تلاش کنند و جوامع می باست به انجام ابتکارات جدید در خصوص ایجاد اهداف، فرصت‌ها و ارزشها تشویق شوند. نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص معضل مواد مخدر در جهان که قرار است در آوریل 2016 برگزار شود می‌تواند به تبادل نظر و تجربیات بدست آمده بیانجامد و کمک شایانی در به دست آوردن اهداف مدنظر در بیانیه سیاسی و برنامه کاری تا سال 2019 کند.

در روز مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر و پیش از گردهمایی سازمان ملل در موضوع توسعه پایدار، بسیار مهم است تا به یاد داشته باشیم مواد غیرقانونی محیط زیست امنیت و توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مواجهه با تأثیر آنها از طریق استفاده از رویکرد مبتنی بر تعادل و حقوق بشر برای حمایت و ارتقای سلامت بهداشت امری حیاتی است.

منبع : خبرگزاری تسنیم 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر