پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5582
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۱
اندازه متن

زمستان سرد و ضرورت نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد/ اتفاق‌های سال گذشته در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد تکرار نشود

سال گذشته درست در نیمه اول بهمن‌ماه همین روزها بود که تخلف چند مرکز ترک اعتیاد در شیراز سر و صدای زیادی به پا کرد.
زمستان سرد و ضرورت نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد/ اتفاق‌های سال گذشته در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد تکرار نشود

تنبیه معتادان در استخر آب سرد و در نهایت مرگ مشکوک یک تن از معتادان در صدر اخبار فضای مجازی قرار گرفت و کلیپ منتشر شده از آن دست به دست شده و افکار عمومی را متاثر کرد.

در همین راستا با ورود دادستان و دستگاه قضا دو مرکز پلمب و افراد خاطی دستگیر شدند و مدیرکل بهزیستی فارس این اتفاق را مربوط به دو مرکز خصوصی دانست که به دلیل تعداد زیاد افراد دارای اعتیاد و کمبود جا در مراکز دولتی به مراکز خصوصی تحویل داده شده بودند.

جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها موضوع تازه‌ای نیست، بحثی که همواره مورد توجه افکار عمومی جامعه بوده و علاوه بر اینکه چهره‌ ناخوشایندی به شهر می‌بخشد، آسیب‌های بسیار از جمله عدم نا امنی را به دنبال دارد.

از سویی شهر شیراز و به‌ویژه بافت تاریخی همواره مامنی برای تجمع و جولان معتادان متجاهر بوده که طی سال‌های گذشته ساماندهی آنها در دستور کار نهادهای متولی قرار گرفته است.

سال گذشته در طرحی جامع‌تر این موضوع با وسواس بیشتری دنبال شد تا جایی که شهرداری ملزم به جمع‌اوری صد در صدی معتادان با نظارت نیروی انتظامی شده و در نهایت بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دو نهاد مراقبتی جهت نگهداری و درمان این بیماران فعالیت‌های خود را در این راستا دنبال کردند.

بدون‌شک افراد معتادی که به این مراکز منتقل می‌شوند، عضوی از یک خانواده‌اند که همسر، فرزند یا پدر و مادری چشم امید به درمان و بازگشت آنها به خانه و زندگی‌شان بسته است، لذا روند درمان و نگهداری و مشاوره به این افراد اهمیت بسزایی دارد.

اما سال گذشته خبری مبنی بر کشته شدن یکی از این معتادان در یک مرکز نگهداری خصوصی واقع در دوکوهک در شیراز و از طرفی منتشر شدن کلیپی در فضای مجازی مبنی‌بر تنبیه معتادان در استخر اب سرد آن هم در وسط زمستان نشان از کوتاهی و سهل‌انگاری عده‌ای در مراقبت از این معتادان بود و افکار عمومی را بسیار رنج داد.

از این رو امسال با یک بررسی جهت آگاهی نسبت به عدم تکرار آن ماجرای تلخ موضوع را از معاون پیشگیری بهزیستی فارس دنبال کردیم.

افزایش نظارت از کمپ‌های ترک اعتیاد شدت یافته است

هوشیار در این باره به خبرنگار فارس گفت: در استان فارس ۹۰ مرکز درمان اقامتی اعتیاد فعال است که جهت جلوگیری از بروز رخدادهایی که سال گذشته اتفاق افتاد، سه گونه نظارت توسط کارشناس شهرستان، تیم بازرسی و دوربین‌های مدار بسته صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سال جاری بیش از ۱۲۰ بازدید از مراکز درمان و کاهش آسیب توسط کارشناسان ستادی انجام گرفته است و اگر مشکلاتی مطابق دستورالعمل‌های تخصصی و نظارتی مشاهده شود در مرحله اول، مرکز متخلف تذکر کتبی با امضای رئیس شهرستان گرفته و زمانی جهت رفع آن مشخص می‌شود.

معاون بهزیستی فارس ادامه داد: عدم رفع مشکل، منجر به در یافت اخطار اول با امضای مدیرکل و سپس در صورت بی‌توجهی به اخطار و برطرف نکردن مشکل، اخطار دوم و در نهایت تعطیلی مرکز رخ خواهد داد.

هوشیار درباره مشکلاتی که سال گذشته درباره دو مرکز ترک اعتیاد در فاصله زمانی نزدیک به هم اتفاق افتاد، گفت: ان اتفاق به دلیل کم بودن ظرفیت کمپ‌ها و واگذاری افراد به کمپ‌های خصوصی رخ داد.

وی افزود: ظرفیت کمپ‌ها با توجه به دستورالعمل برابر مساحت و زیربنای هر مرکز با ظرفیت  ۳۰، ۴۵  و ۶۰  نفر تعریف می‌شود.

هوشیار تاکید کرد: مجوز دو مرکز متخلف سال گذشته باطل شد و خاطیان به دادگستری ارجاع شدند و پرونده انها در حال بررسی است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه اعتیاد یک بیماری تلقی می‌شود و افراد ممکن است به هر دلیلی با آن درگیر شوند لذا نیاز است با نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد کرامت افراد حفظ شود و در ادامه زمینه اشتغال آنها برای بازگشت به جامعه و زندگی سالم توسط مسئولان امر فراهم‌گردد تا دیگر شاهد همچین رخدادهایی در سطح جامعه نباشیم.

منبع: خبرگزاری فارس از شیراز

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر