پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4549
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۱۳
اندازه متن

سهم ۶۰ درصدی صداوسیما در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد معتادان صنعتی از ۱۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است و قیمت مواد مخدر از ۱۷۰ میلیون تومان به ۹ میلیون تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است و این نشان از بی توجهی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری دارد.
علی هاشمی

دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر از سازمان ملل به نقش ایران در جلوگیری بیش از ۸۰ درصد ارسال قاچاق مواد مخدر به اروپا اشاره کرد و از سهم ۶۰ درصدی صداوسیما در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی هاشمی، دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر را معضل و پدیده جهانی دانست که سازمان ملل دهه هاست به عنوان ۴ بحران اصلی جهان در کنار مساله اتمی هسته ای، فقر و اقتصاد و محیط زیست از آن نام برده است. هاشمی بزرگی صنعت و گردش مالی مواد مخدر را همتراز با بازار‌های اسلحه، توریسم و نفت در جهان دانست و گفت: از همین رو در ایران هم امام خمینی (ره) در سال ۶۷ در اواخر جنگ به سران سه قوه تاکید کرد که بعد از ختم جنگ، اولویت کشور حل مساله مواد مخدر است که از همان زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اولویت اول، ساختار، ستاد و اصلاح قانون را مد نظر قرار می‌دهد.
او مواد مخدر را مادر آسیب اجتماعی معرفی کرد و افزود: این پدیده دو رو دارد؛ یک روی آن جذابیت اقتصادی مواد مخدر است که با بیش از دو هزار میلیارد دلار گردش مالی با سود ۶۰۰ میلیار دلاری، ۱۲ میلیارد دلار ضرر اقتصادی به ایران زده است. دیگری جذاب بودن مصرف آن مخدر است که بنیان آن به مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... باز می‌گردد.
به گفته دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری در تلفیق دوروی سکه مواد مخدر هزاران آسیب بوجود می‌آید به طوری که از ابتدای انقلاب تا ۳ سال پیش چند میلیون نفر در رابطه با جرایم مختلف دستگیر شده اند. ۶۸ درصد آن‌ها به جرایم مواد مخدر باز می‌گردند که حدود ۴۷ درصد آن‌ها به قاچاقچیان و توزیع کنندگان و معتادان تعلق دارد. همچنین این پدیده به خرده فرهنگ‌های حاشیه نشینی گره خورده است. همچنین بیش از ۵۸ درصد طلاق‌ها ناشی از مسائل مربوط به مواد مخدر است.
دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کارساز بودن برنامه‌های پیشگیری در مساله مواد مخدر گفت: در چارچوب برنامه‌های پیشگیرانه در قالب کاهش نرخ تقاضا، جامعه سالم کاری می‌کند که افراد به سمت اعتیاد نروند. نتایج پژوهشی که سال‌های گذشته درباره نقش نهاد‌ها در کاهش آسیب‌ها صورت گرفت نشان داد که صداوسیما به تنهایی می‌تواند در این مبحث بالای ۶۰ درصد تاثیرگذاری داشه باشد.
هاشمی معضل اعتیاد و مواد مخدر را مختص به ایران و کشور‌های همسایه و جهان سوم ندانست و گفت: ۲۰۰ کشور با معضل اعتیاد درگیر هستند، ولی تفاوتی که بین آن‌ها وجود دارد، شیوه آن‌ها با این مسئله است، تفاوت زیاد ما با کشور‌های موفق به کاهش تقاضا و مسائل پیشگیرانه بر می‌گردد.
او ایران را در صنعت اوقات فراغت فقیر ارزیابی کرد و افزود: زمانی که دبیرکل ستاد بودم به صدا و سیما و سازمان ورزش، بودجه‌ای ویژه را اختصاص دادیم و نتیجه مطلوب هم گرفتیم. در این برنامه توانستیم ورزش برای زنان و مردان را ۱۴ درصد گسترش دهیم. در کشور‌های موفق ۲۲ دلار برای برنامه‌های پیشگیرانه برای هر نفر هزینه می‌شود که در کشور ما در حد نیم دلار است و حداکثر ۱۲ درصد جمعیت ما تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه قرار دارند.
به گفته او ستاد مبارزه با مواد مخدر طی ۳۰ سال گذشته هزار و یک مصوبه داشته است که فقط ۸۱ مصوبه آن پیشگیرانه بوده است. کمیت این مصوبات نشان دهنده غفلت ما در این حوزه است. آمار نشان می‌دهد نرخ رشد اعتیاد به ۴ برابر نرخ رشد جمعیت رسیده است.

وی گفت: مواد مخدر حقیقتا سرمایه انسانی کشور را از بین می‌برد و در ایران نیز ۸۵ تا ۹۱ درصد شهروندان از اعتیاد فرزندانشان نگرانی دارند. از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد معتادان صنعتی از ۱۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است و قیمت مواد مخدر از ۱۷۰ میلیون تومان به ۹ میلیون تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است و این نشان از بی توجهی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری دارد.
دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۸ درصد تصادفات جاده‌ای بر اثر استفاده از مواد مخدر روی می‌دهد، گفت: بر اساس آمار ۴۵ درصد از ۱۲ میلیارد دلار خسارت مالی مواد مخدر از جیب معتاد به جیب قاچاقچیان می‌رود. آمار غیررسمی این گردش با احتساب ترانزیت به ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد. ۲۴ درصد بودجه دستگاه‌ها به مبارزه با مواد مخدر اختصاص می‌یابد. روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر بر اثر مواد مخدر مثل کارتن خواب‌ها می‌میرند و این‌ها همه نشان از گستردگی ابعاد این مساله است.
او در ادامه به کسب رتبه نخست نارکوتروریسم (تروریسم مخدری) توسط ایران اشاره و تصریح کرد: در سه دهه اخیر از نظر سازمان ملل و بر اساس آمار موجود ۸۰ درصد مواد مخدر صنعتی در ایران کشف می‌شود و ایران مانع از ورود آن به اروپا می‌شود که البته برای ایران هزینه‌ای سنگینی مانند شهیدان را در این حوزه دارد، ولی برخلاف این تلاش‌ها سازمان ملل حمایت همه جانبه به ایران ندارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر