پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5194
۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۲
اندازه متن
گفت‌و‌گو با یک قاضی که طرح برخورد با مراکز درمان متخلف را در مشهد آغاز کرده است

نام مافیای متادون را رسانه‌ای خواهیم کرد/برای افرادی که سال‌هاست از دنیا رفته‌اند سهمیه می‌گیرند و در بازار آزاد می‌فروشند

«امروز هر مرکز یک قرص متادون را ۴۵۰ تومان از دانشگاه دریافت می‌کند و آن را در بازار ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان به دلال واگذار می‌کنند. دلال هر قرص را ۱۷ هزار تومان می‌فروشد. یعنی دارندگان مجوز‌ سود سی برابری و ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند.»
ا

روزنامه شهرآرا دو روز پیش گزارشی درباره نشت داروی متادون به مراکز غیر مجاز نوشت و در آن با جانشین دادسرای مشهد مصاحبه‌ای داشت. این مصاحبه نکات مهمی داشت و اتهام‌هایی به مراکز درمان در خصوص نشت دارو وارد کرد که منجر شد روز پیش رییس انجمن صنفی این استان غیرمستقیم به آن واکنش نشان دهد و بگویید که میزان نشت از مراکز غیر مجاز تنها 1.8 درصد از کل نشت بوده؛ این گفت و گو را می‌توانید در اینجا بخوانید. همچنین بخش‌های مهمی از گفته‌های قاضی سید رضا طباطبایی، جانشین دادسرای مشهد در ادامه این مطلب به صورت خلاصه بازنشر شده و قابل مطالعه است:

*براساس شیوه‌نامه‌های موجود باید به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک درمانگاه ترک اعتیاد وجود داشته باشد و براساس شاخصه جمعیت، مشهد نیازمند ۲۰۰ درمانگاه است. اما با ورود دستگاه قضایی متوجه شدیم که در مشهد حدود ۵۷۰ مجوز درمانگاه ترک اعتیاد صادر شده است. با مشخص شدن تعداد این مراکز که رشد قارچ گونه‌ای داشته اند، مرداد امسال تیمی از نمایندگان دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بهزیستی خراسان رضوی و پلیس اماکن برای بررسی وضعیت این درمانگاه‌ها تشکیل شد و بازدید‌های زیادی تاکنون انجام شده است. در نتیجه این بازدید‌ها تاکنون ۹۵ مرکز به علت تخلفات گسترده پلمب شده اند، ۴۲ مرکز لغو دائم مجوز شده اند، ۱۳ مورد تعلیق شده اند، ۱۵ مرکز تذکر کتبی دریافت کرده و همچنین ۲۵ درمانگاه مجوز کسب سهمیه برای ۶ ماه را دریافت کرده اند.

سود ماهانه چند صد میلیون تومانی

*فروش دارو خارج از شبکه یک تخلف است، اما در اینجا ما شاهد وقوع جرم بودیم و دست‌های پشت پرده زیادی هم در ماجرا سهیم بودند. در واقع امروز با یک شبکه بزرگ و مافیایی توزیع دارو‌های ترک اعتیاد در مشهد روبه رو هستیم که حاشیه سود ماهانه هر واحد صد‌ها میلیون تومان است.

سهمیه متادون برای افرادی که سال‌هاست از دنیا رفته‌اند

75 مورد از 100 پرونده دریافت متادون جعلی بوده است


* امروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نظارت‌های خود، براساس چارچوب‌های قانونی سهمیه هر درمانگاه را به صورت اختصاصی و براساس تعداد متقاضیان زیر پوشش به گردانندگان این واحد‌ها تحویل می‌دهد. تا اینجا مشکلی وجود ندارد، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گردانندگان این واحد‌ها با تهیه فهرست‌های واحدی از افراد مختلف که بیشتر این افراد وجود خارجی ندارند، یا افرادی هستند که سال‌ها قبل از دنیا رفته اند، سهمیه شان را گرفته و آن را با قیمت‌های نجومی در بازار آزاد می‌فروشند. به طور مثال در یک درمانگاه از یکصد پرونده تشکیل شده، ۷۵ پرونده جعلی بوده است.

تفاوت قیمت هر شربت در مرکز و بازار آزاد

*امروز هر مرکز یک قرص متادون را ۴۵۰ تومان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت می‌کند و برخی از این مراکز به جای اینکه دارو را تحویل متقاضی بدهند تا جایگزین موادمخدر شود، آن را در بازار به مبلغ ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان به دلال واگذار می‌کنند و دلال نیز هر عدد قرص را ۱۷ هزار تومان می‌فروشد، به عبارتی برخی از دارندگان مجوز‌های قانونی سود سی برابری می‌گیرند و ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند.

پسر دوم دبیرستانی دارو توزیع می‌کرد

*البته در این میان متوجه شدیم که برخی از پزشکان که مجوز به نام آن‌ها صادر شده این واحد‌ها را به دیگران واگذار کرده اند، مثلا در یکی از این پرونده‌ها متوجه شدیم که پسری دوم دبیرستانی بدون هیچ تخصصی اقدام به تهیه و توزیع دارو می‌کند یا در پرونده‌ای با درمانگاه‌های زنجیره‌ای روبه رو شدیم که یکی از همین افراد مالک شش تا هشت درمانگاه بود. برای مستندسازی در این پرونده رابط ما توانسته بود ۲۰ میلیون تومان داروی غیرمجاز ترک اعتیاد را از یک گرداننده در حاشیه خیابان و از پشت خودرواش بخرد.

* سامانه‌ای در این باره وجود دارد که میلیارد‌ها تومان صرف ایجاد آن شده است، با این حال امکان نظارت وجود ندارد. از روزی که بحث نظارت آغاز شد، در‌های بسته این درمانگاه‌ها که اجازه عبور فرد در حال درمان از مقابل واحدشان را نمی‌دادند، شروع به شناسایی بیمار کردند تا بتوانند دستگاه قضا را دور بزنند به نحوی که در همین بازه زمانی میزان جذب بیمار، ۳۰ درصد افزایش یافته است. 

*مراکز به سود ۲۰ تا ۲۵ میلیونی ماهانه قانع نیستند و می‌گویند فینگرپرینت کرامت بیمار را زیر سوال می‌برد

*در جلسه‌ای که در مورخ پانزدهم آبان با حضور انجمن صنفی و نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، ما درخواست دادیم که با ثبت اثر انگشت (فینگر پرینت) هر بیمار، اثر انگشت فرد هنگام دریافت دارو در سامانه‌ای که ما خودمان در دادستانی آن را طراحی کرده ایم ثبت شود، اما مالکان این درمانگاه‌ها که به سود ۲۰ تا ۲۵ میلیونی ماهانه قانع نیستند، مدعی شده اند که کرامت بیمار این گونه زیر سؤال می‌رود و ممکن است به حالت محرمانگی آن خدشه وارد شود، این درحالی است که اثرانگشت هیچ سنخیتی با کرامت افراد ندارد و من قاضی نیز برای ورود و خروج به دادسرا روزی دوبار انگشت می‌زنم، درباره محرمانگی نیز سامانه جدید طوری طراحی شده که در صورت هک شدن سامانه، تنها مشتی عدد و ارقام دست دیگران می‌افتد و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

*با وجود موافقت دانشگاه علوم پزشکی و انجمن صنفی، برخی از این افراد که جزو مافیای توزیع دارو‌های ترک اعتیاد در مشهد هستند، در ایرادی به این طرح اعلام کرده اند که چه اجباری به این اقدام هاست، آن هم در شرایطی که دارو در نهایت به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد، حالا چه اشکالی دارد چند نفر هم این وسط سود خودشان را بردارند.

نام مافیای متادون را رسانه‌ای خواهیم کرد

*در دسترس بودن دارو‌های ترک اعتیاد جان افراد زیادی را تاکنون گرفته است و از آن گذشته وقتی هزینه ترک اعتیاد بالا برود، فرد به جای خرید دارو، به مصرف مواد رو می‌آورد، زیرا موادمخدر راحت‌تر و ارزان‌تر در اختیارش قرار می‌گیرد. ما جلوی فساد در این حوزه را خواهیم گرفت و حتی اگر لازم شود، اسامی مافیای این حوزه که برای ما شناخته شده اند را رسانه‌ای خواهیم کرد و با قاطعیت به منظور شفاف سازی در این حوزه اقدامات خود را انجام خواهیم داد. درست همان گونه که در گذشته مشکلات فراوان راکز ترک اعتیاد را در مشهد حل کرده ایم.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر