پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5193
۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۹
اندازه متن

متادون فقط از 1.8 درصد کلینیک‌ها نشت می‌شود/تلاش مافیای مواد مخدر برای حذف مراکز درمانی

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه یک و هشت دهم درصد نشت متادون در کشور از کلینیک های درمان اعتیاد بوده است گفت: در نتایج حاصل از بازرسی های اخیر تنها ۵ درصد کلینیک های درمان اعتیاد استان تخلف داشته‌اند.
متادون فقط  از 1.8 درصد کلینیک‌ها نشت می‌شود/تلاش مافیای مواد مخدر برای حذف مراکز درمانی

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یک و هشت دهم درصد (۱.۸ درصد) نشت متادون در کشور از کلینیک های درمان اعتیاد بوده است؛ گفت: در نتایج حاصل از بازرسی های اخیر تنها ۵ درصد کلینیک های درمان اعتیاد این استان تخلف داشته اند. 

در ادامه بخش‌های مهمی از حرف‌های او که به صورت کامل در وب سایت نخست نیوز (مستقر در شهر مشهد) منتشر شده، آورده‌ایم:

دکتر بیتا میرزائی در ادامه افزود: معتقدیم که همین ۵ درصد تخلف هم زیاد است اما متاسفانه در حال حاضر بجای اینکه این درصد کم تخلفات اسیب شناسی شده و روش‌های حذف آن طراحی شود با پررنگ کردن برخی تخلفات ، کل خدمات درمانگران اعتیاد در حوزه درمان سرپایی اعتیاد زیر سوال برده شده است که منصفانه نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مقاومت مراکز درمان اعتیاد در رابطه با ثبت اثرانگشت بیماران برای دریافت متادون بیان کرد: ابلاغ رسمی با پذیرش کلیه مسوولیت های قانونی اجرای این روش و با استعلام از مراجع کشوری قانونگذار در حوزه درمان اعتیاد تا کنون در این رابطه نداشتیم. به ویژه اینکه برای ثبت اثر انگشت بیماران حتما باید حفظ محرمانگی در نظر گرفته شود و مسئولیت این موضوع نباید بر عهده کلینیک های درمان اعتیاد قرار گیرد. این در حالی است که در حال حاضر کلیه اطلاعات بیماران در این مراکز محرمانه می ماند.


میرزایی درخصوص دارو متادون و بوپرنورفین گفت: داروها تولید داخل است البته برخی مواد اولیه آن از خارج تهیه می‌شود. داروها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرند. دانشگاه این دارو را بین مراکز درمان سوء مصرف مواد و بیمارستان‌ها جهت مصارف بیمارستانی توزیع می‌کنند.

وی افزود: طبق نتایج مقالاتی که در کنگره علمی بین المللی اعتیاد در سال ۱۳۹۸ ارائه شد درصد افرادیکه برای اولین بار با مصرف متادون شروع کرده و سپس به مصرف سایر مواد پرداخته اند بسیار ناچیز و در حد صدم درصد بوده است.


رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی با بیان اینکه حدود هفت هزار مرکز درمان اعتیاد سرپایی در سطح کشور و ۶۵۰ مرکز در سطح مشهد وجود دارد، گفت: دارو مورد نیاز این مراکز به‌صورت سهمیه‌بندی با فواصل حدود ۷۰ روز از سمت دانشگاه علوم پزشکی تامین می‌شود. مراکز موظفند با هربار دریافت دارو آمار مصرفی و پوکه‌های داروی مصرف شده دوماه قبل را تحویل دهند.
وی افزود: آمار مصرف دارو در سه مکان که شامل دفاتر روزانه، پرونده‌های بیماران و سامانه کشوری که توسط دانشگاه و وزارت‌ بهداشت و درمان کنترل می‌شود ، ثبت میگردد. متوسط سهمیه داروی متادون برای هرمرکز طبق پروتکل‌های کشوری حدود روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم برای هر بیمار است اما درمشهد متوسط دوز داروی متادون که تحویل داده می‌شود ۷۰ تا ۸۰ میلی گرم است.
وی درخصوص میزان پذیرش بیمار در مراکز ترک اعتیاد گفت: هر مرکز تا سقف ۱۰۰ نفر سهمیه پذیرش بیمار تحت درمان با داروی متادون را دارد و حدود ۳۰ بیمار که با بوپرنورفین تحت درمان قرار می‌گیرند نیز می‌توانند داشته باشند. بنابراین در مشهد درحال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار بیمار مبتلا به اعتیاد در این مراکز تحت پوشش درمانی می‌باشند.

میرزایی درخصوص کلینیک‌های متخلف گفت: اگر مرکزی مرتکب قصور یا تخلفی شود، با آن برخورد می‌شود. قصور مربوط به عدم پیاده‌سازی درست پروتکل‌ها است اما تخلف یعنی تخلفات دارویی که محرز و اثبات شده بوده و منجر به لغو مجوز می‌شود. اما اگر قصوری اتفاق بیفتد کسر سهمیه‌های ۳۰ درصدی و ۵۰ درصدی برای سهمیه دارو و همینطور تعلیق ۶ ماهه انجام می‌شود. درنظارت‌‌های انجام گرفته در سال‌های ۱۳۹۵ و۱۳۹۶ حدود ۶۰ کلینیک لغو مجوز شدند و در یک سال گذشته نیز ۴۵ مرکز لغو مجوز شده است. که سهم بازرسی های چند ماه اخیر در آن ۳۴ مرکز بوده است ، به‌عبارتی حدود ۵ درصد لغو مجوز در چند ماه اخیر در مشهد داشته‌ایم.


تلاش مافیای مواد مخدر برای حذف مراکز درمانی

وی خاطرنشان کرد: مافیا مواد مخدر سال‌ها در صدد حذف این مراکز درمانی و یا ایجاد چالش برای انها هستند. مراکزی که در طول این سال‌ها ضربه زیادی به مافیای مواد مخدر زده‌اند. سال‌های اول که ۵ تا ۱۰ مرکز در مشهد وجود داشت بعضا با سلاح سرد و گرم به مراکز حمله می‌کردند و همکاران ما مورد تهدید قرار گرفته بودند بعد از اینکه مراکز گسترده شدند حمله اتفاق نیفتاد و از راه‌های دیگری سعی کردند که مراکز را از چرخه درمان حذف و یا پزشکان را تهدید نموده یا مورد افترا قراردهند . بنابراین برای حذف تخلفات بایستی در دو بخش کار کنیم یکی در حوزه نظارت و دیگری آگاه‌سازی جامعه که به مردم اطلاع‌رسانی شود که زمانی که به مرکز درمان اعتیاد مراجعه می‌کنید چه خدماتی باید از آن مرکز بگیرید. نباید بخاطر ۵ درصد مرکز متخلف کل جامعه‌ درمانگرانی که برای کاهش آسیب ‌و درمان اعتیاد سالها متحمل زحمات فراوان شده اند را زیرسوال ببریم.

رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی افزود: این انجمن صادرکننده مجوز نیست و نمی‌تواند نظارت داشته باشد. مجوزها را وزارت بهداشت درمان و سازمان بهزیستی صادر می‌کنند و از سال ۱۳۹۷ صدور مجوزها در کل کشور و از سال ۱۳۹۳در مشهد بسته شد و اعلام کردند که تعداد مراکز کافی است و سیاست‌ها از آن سال‌ها روی کاهش تعداد مراکز و ارتقاء کیفیت بوده است. انجمن ما نیز با واحدهای نظارتی همکاری داشت و در سال ۱۳۹۵ همکاری نظارتی ما باعث تعطیلی ۵۰ مرکز شد. تعداد ۷۰۰ مرکز داشتیم که به ۶۵۰ مرکز کاهش یافت.

میانگین سنی اعتیاد:30 تا 35 سال
وی درخصوص آمار اعتیاد در شرایط فعلی گفت: نسبت خانم‌ها به مردان در اعتیاد براساس آمار نسبت ده به ۹۰ درصدی است یعنی ۹۰ درصد آقایان و ۱۰درصد خانم‌ها جمعیت کل افراد مبتلا به اعتیاد را شامل می‌شوند. میانگین سنی اعتیاد بین ۳۰ تا ۳۵ سال است که اخیرا کاهش یافته است. ارزیابی منطقه‌ای و تصادفی آمار اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری بهزیستی در کل کشور بصورت دوره ای انجام می‌ شود و آمار را جمع‌آوری و در اختیار مراجع تصمیم ساز قرار می دهند که همکاران ما در انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان نیز در انجام این طرح ها مشارکت داشته اند .


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر