پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4860
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۱۵
اندازه متن
بسته های گیاهی درمان اعتیاد زیر ذره بین / سعيد نوروزي، روانشناس و درمانگر اعتیاد در گفتگو با ادنا:

پكيج‌هاي ترك اعتياد، درمان فست‌فودي هستند

سعيد نوروزي، روانشناس و درمانگر اعتیاد سه شعار رايج اين پكيج‌ها را تحليل مي‌كند. او در اين گفت و گو درباره شعارهای رایج پکیج های گیاهی می‌گوید:« اين پكيج‌ها فقط نوعي درمان فست فودي طبق زائده مصرف كننده هستند و در آن درمان‌هاي اجتماعي ديده نشده است.»
پكيج‌هاي ترك اعتياد، درمان فست‌فودي هستند

محمد حدودا یک سال است که پاک است؛ البته خود او حساب کتاب پاک بودنش را خیلی دقیق‌تر دارد و مي‌گويد از آخرين مصرفش 13 ماه و 25 روز مي‌گذرد. او در گروه معتادان گمنام مصرف مخدر را ترک کرده ولي قبل از اين چند بار براي ترك اعتياد سراغ بسته‌هاي گياهي ترك اعتياد هم رفته است. درباره یکی از پکیج‌های گیاهی می‌گوید: «دوست من در تهران داروی گیاهی می‌فروشد.

 داخل این پکیج ترامادول، بی‌دو و گاهی هم متادون می‌ریخت یا قرص آنها را خرد می‌کردند اوایل وقتی آنها را استفاده می‌کردم نعشه می‌شدم و فکر می‌کردم دارم ترک می‌کنم. یک ترک بدون درد ولي بعد به همين‌ها وابسته شدم.» ادعای همه این پکیج‌های ترك اعتياد این است که کوتاه مدت و بدون درد و خماری، مواد را از بدن بیرون می‌کشد یا به قول خودشان سم‌زدایی می‌کند. مثلا پکیج «س» در تلگرام خود نوشته است:«شامل ۶ مکمل غذایی و گیاهی، 100 درصد بدون عوارض و وابستگی، در کنار اعتیاد باعث درمان خیلی از بیماری ها میشن، سیستم های مختلف بدن رو بروز رسانی میکنن و ...» همین بسته با این توضیحات برای 45 روز 480 هزار تومان قیمت دارد ولي بيشتر افراد براي ترك كامل مخدر بايد محصولشان را دو دوره خریداری کنند. به غير از آنها، قيمت برخی از پکیج‌ها تا 700 هزار تومان هم مي‌رسد. این پکیج 700 هزار توماني در تبليغ خود اينطور توضيح داده كه مناسب رهایی از وابستگی به تریاک، شیره، هروئین، کراک، شیشه، گل، حشیش و سورچه طراحي شده و همه را پوشش مي‌دهد. بازاریاب آن می‌گوید: «این دارو به افراد انرژی لازم برای کارهای روزمره را می‌دهد. ترکیبی از چند گياه است و زیر نظر کارشناسان گیاهی تهیه شده.» با این حال او اسمی از ترکیبات نمی‌دهد، نام محقق‌ها را نمی‌آورد و حضوری هم کالا را نمی‌فروشد. 

شعار اول:«یک هفته پس از شروع درمان و همزمان با مصرف دارو با خیال راحت می‌توانید آزمایش بدهید.»

سعيد نوروزي: دوره خروج مواد مخدر از بدن بيشتر از يك هفته زمان مي‌برد. حتي اگر روش‌هايي هم وجود داشته باشد، با اثر مواد را موقتا خنثي مي‌كند و براي بدن ضرر دارد. فارغ از اين موضوع، پيام اين تبليغ اين است: «ما داريم اعتياد شما را ترك مي دهيم تا كارتان راه بيفتد. با اين دارو، آزمايش دهيد و بعد از جواب آزمايش دوباره مصرف كنيد.» مصرف مواد نشان‌دهنده مشكلات زيربنايي در شخصيت فرد است. اگر بيمار اين پكيج را مصرف كند، بعد از دو هفته اگر آزمايش او هم منفي شد، وقتي كنترل خشم نداشته باشد دوباره به سمت مواد مخدر مي رود. رفتارهاي خانواده، بي حمايتي و تنهايي، منفي‌بيني، مسئوليت‌گريزي و مقصربيني از فقدان‌هايي هستند كه بايد در فرد بيمار درمان و تنظيم خلق، هيجان و مهارت‌هاي نه گفتن به آنها آموزش داده شود. وقتي مواد را كنار بگذاريم، باز اين فقدان‌ها باقي خواهد ماند. اين ويژگي‌هاي شخصيتي فقط در گروه‌هاي خوديار يا بين درمانگران حرفه‌اي سير بهبودي را طي خواهد كرد.

شعار دوم: «این پکیج درمان هیچ نوع درد خماری ندارد.»

سعيد نوروزي: يك حداقلي از درد در هر روشي از ترك اعتياد وجود دارد. اين فروشنده‌ها از داروهاي نگهدارنده مثل شربت ترياك و متادن استفاده مي‌كنند كه به مرور زمان خودشان منجر به اعتياد مي‌شوند. اين مواد، درمان نگهدارنده هستند و زير نظر پزشك بايد مصرف شوند. همچنين ممكن است به صورت غيراستاندارد از داروهاي كدئين‌دار غير مجاز هم در اين داروها استفاده شود كه درد جسم افراد را كمتر كند. روش استاندارد ترك اعتياد اين است كه مواد مخدر وقتي از بدن بيرون مي‌رود، درمان‌هاي اجتماعي را جايگزين آن كنند. اين پكيج‌ها فقط نوعي درمان فست فودي طبق زائده مصرف كننده هستند و در آن درمان‌هاي اجتماعي ديده نشده است.

شعار سوم : «بدن را سم زدایی و عفونت زدایی می‌کنند.» 

سعيد نوروزي: افراد داراي اعتياد دنبال راه حل‌هاي ساده هستند.  سم‌زدايي و عفونت‌زدايي بار هيجاني دارند. براي مثال مردم تصور مي‌كنند الكل، عفونت‌هاي بدنشان را مي‌شويد و مي‌برد. فروشندگان كلمات سم و عفونت را كنار هم گذاشتند كه طنين خوب و تبليغ‌‍كننده‌اي داشته باشند.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر