پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 5896
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۰
اندازه متن
معاون دادستان تهران؛

مدت زمان نگهداری معتادان در مراکز بازپروری حداکثر یک سال است

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۴ تهران به منظور نظارت بر حسن اجرای فرایند غربالگری معتادان متجاهر، از مرکز غربالگری غرب تهران به صورت سرزده بازدید به عمل آورد.
مدت زمان نگهداری معتادان در مراکز بازپروری حداکثر یک سال است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی قناعت کار معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم مواد مخدر با اعلام این مطلب گفت: در این بازدید ضمن نظارت بر تمامی فرایند غربالگری، توضیحات لازم در بهبود فرآیند ارائه شد.

وی با بیان اینکه قانون، شرایط نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری را مشخص می‌کند، اظهار داشت: معتادان بی خانمان و طرد شده از خانواده که در شهرها و خیابان‌ها سرگردان هستند و به دستور مقام قضائی توسط پلیس دستگیر می‌شوند، با توجه به این شرایط به مراکز بازپروری معرفی و نگهداری می‌گردند.

قناعت کار افزود: مطابق قانون، افرادی باید در مراکز بازپروری نگهداری شوند که اوّلاً معتاد باشند، ثانیاً متجاهر باشند و ثالثاً مدت زمان نگهداری در مراکز بازپروری هم توسط پزشک و روانشناس مشخص می‌گردد.

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۴ تهران تصریح کرد: مقام قضائی برای تشخیص این موارد ابزاری ندارد و لذا لازم است افراد دستگیر شده به ظن اعتیاد، قبل از معرفی به مراکز بازپروری به مراکز غربالگری اعزام و آزمایش‌ها و معاینات تشخیصی لازم برای برای احراز اعتیاد و متجاهر بودن آنها انجام گیرد.

قناعت کار با بیان اینکه تجاهر به اعتیاد به معنای سوءرفتار ناشی از اعتیاد است و تشخیص آن بر عهده پزشک می‌باشد؛ افزود: اهمیت غربالگری در این است که معرفی معتادان بدون فرآیند غربالگری به مراکز بازپروری خلاف قانون است و در واقع با اجرای غربالگری افراد فاقد اعتیاد و معتادانی که متجاهر نیستند به مراکز بازپروری معرفی نمی‌شوند.

معاون دادستان تأکید کرد: ترخیص معتادان متجاهر از مراکز بازپروری منوط به تأیید پزشک معالج در مراکز نگهداری است.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان نگهداری معتادان در مراکز بازپروری، مطابق قانون حداکثر یک سال است.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر