پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4859
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۶
اندازه متن
بررسی پنج شعار رایج پکیج‌های گیاهی درمان اعتیاد در گفت و گو با دکتر امید مساح:

فریب نخورید : درمان بدون درد برای اعتیاد وجود ندارد

 در این گفتگو دکتر امید مساح، پزشک و درمانگر اعتیاد درباره شعارهای رایج پکیج های گیاهیمی‌گوید:«ادعاهای پکیج‌های گیاهی فقط جملاتی دهان‌پرکن و برای فروش بیشتر هستند که مبنای علمی ندارند.»
فریب نخورید : درمان بدون درد برای اعتیاد وجود ندارد

برای آنها فرقی ندارد مراجعه‌کننده‌شان مصرف‌کننده شیشه باشد یا تریاک؛ سیگار یا متادون. آنها فقط برای فروششان حقوق می‌گیرند و برایشان بیمار در حال ترک اعتیاد فقط یک مشتری است. محتویات پکیج‌هایشان چیست؟ کسی نمی‌داند. ولی روایت‌هایی از مصرف‌کنندگان وجود دارد که تایید می‌کند داخل آنها ترامادول یا متادون اضافه شده بوده تا جایگزین مواد مخدر اصلی شود.


شعار 1 : «یک هفته پس از شروع درمان و همزمان با مصرف دارو با خیال راحت می‌توانید آزمایش بدهید.»

دکتر امید مساح: اعتیاد به مواد مخدر و یا محرک‌ها، یک هفته‌ای درمان‌پذیر نیست و بسته به شدت و مدت مصرف آن ماده، معمولا قطع مصرف در بهترین شرایط، حداقل به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد. در روش‌های مختلف مانند پرهیزمدار یا دارویی دو هفته زمان می‌برد که مخدر یا محرک با علائم و عوارضی از بدن خارج و تا حدی مشکلات فیزیکی حل ‌شود. در کنار خارج شدن مواد، دردهای عمقی، استخوانی و مفاصل شبانه‌روز و به خصوص هنگام خواب ظاهر می‌شوند. گاهی حتی اواخر ماه اول یا اوایل ماه دوم هم بیمار این علائم را داد. هیچ دارویی نمی‌تواند یک هفته‌ای بدون برجای گذاشتن عوارض از بدن خارج شود. مگر اینکه پکیج در همان جایی اثر بگذارد که ماده مخدر قبلی موثر بوده.  یعنی درصورتی که پکیج گیاهی، ساختمان شیمیایی مخدر را داشته باشد فرد علامتی را حس نخواهد کرد. اگر اینطور باشد نشان می‌دهد که این پکیج برای ورود به سلول‌های از راه گیرنده‌های سلولی از همان موادی اثر می‌کند که ماده مخدر روی آن اثر می‌کرد. مادامی که این گیرنده‌ها مواد مخدر را دریافت می‌کردند اثراتی در فرود بروز داده می‌شد؛ ولی هنگامی که این ماده قطع شود دسترسی گیرنده‌ها هم به مواد قبلی قطع شده و خماری بروز می‌یابد. اگرفردی دارویی برای ترک اعتیاد مصرف می‌کند که خماری ندارد، حتما این داروها در حال اثر گذاشتن روی همان گیرنده ‌ها هستند. مواد مخدر که هیچ، آن دارو هم که قطع شود باز خماری خودش را نشان می‌دهد. درنتیجه وقتی هم فرد بعد از مصرف پکیج، آزمایش بدهد، داروی شبه محرک یا مخدر دیگری که در پکیج استفاده شده در خون او دیده می‌شود. درمان اعتیاد شامل دو بخش است؛ بخش کوچکی از آن درمان جسمانی و گذراندن خماری است که در جسم ظهور می‌کند و بخش دوم، روان‌درمانی و اصلاح خلاءها و اختلالات روانی و کمبودهای قدیمی در روحیات و شخصیت او است. درمان‌های روانی و اجتماعی اینجا است که سبک زندگی جدیدی به او آموزش دهد و او را به حدی از توانمندی برساند که بدون مواد مخدر بتواند بر مشکلات فائق آید. هرگونه ماده مصرفی که مداوم و هرروزه باشد و فرد به آن وابسته شود، حتما با قطع علائم جسمانی بروز خواهد داد. یک نکته دیگر اینکه آزمایش‌ها هم فقط ماده مصرفی را نشان نمی‌دهد، ماده‌های جایگزین دیگر در بدن فرد هم نشان می‌دهد که نشانه پاکی فرد نیست، مگر اینکه از طریق کلینیک‌ها به فرد داده شود که با گواهی درمان قابل اثبات باشد.

شعار 2 :  «این پکیج ترک اعتیاد گیاهی است و هیچ گونه عوارض، تداخل دارویی یا منع مصرف غذایی برای شخص مصرف کننده ندارد.»

دکتر امید مساح: این یک ادعای کاملا عامیانه و غیرعلمی و صرفا برای فریب مردم است. فروشنده‌های این پکیج‌ها فقط با تکیه بر آگاهی کم مردم جرات دارند که آن را مطرح کنند. در تمام این سال‌ها کتاب دارویی نداشتیم که عوارض و تداخلات آن مشخص نشده باشد یا توصیه به مصرف و منع مصرف غذاهایی خاص نکند. هر ماده‌ای که وارد بدن شود، ممکن است تداخلاتی داشته باشد. این تداخلات گاهی منجر به تقویت اثرات و گاهی منجر به کم شدن اثرات می‌شود. گاهی هم ممکن است در ترکیب مواد با هم، ماده جدیدی پیش بیاید که خود این ترکیب ممکن است خطرناک باشد و بدن واکنش‌هایی به آن نشان دهد. حتی وقتی ادعا می‌کنند دارو گیاهی است، در علم شیمی این گیاه هم ساختاری شیمیایی دارد. حتی مصرف زیاد آب مسمومست درست می‌کند. گیاه هم حتما مواد شیمیایی دارد که باید مشخص باشد. وقتی از این تبلیغ ها استفاده می‌کنند، نادانی فروشنده است که نمی‌داند خواص و عوارض پکیج گیاهی او چیست و فقط برای فروش بیشتر این ادعا را مطرح می‌کنند.

شعار3 : «این پکیج سیستم‌های مختلف بدن را به روز رسانی می‌کند.»

دکتر امید مساح: دربرابر این ادعا آدم عصبانی می‌شود. این حرف عامیانه است و گروه هدف خود را بی‌اطلاع و ساده‌نگر فرض می‌کند و فقط ادعایی دهان پر کن گفته که مردم خوششان بیاید. مگر بدن برنامه کامپیوتری است؟ کدام سیستم‌های بدن؟ یدن ممکن است بافت‌هایی داشته باشد که اندام و ارگانی را تشکیل می‌دهند. ارگان‌ها کنار هم یک دستگاه مثل دستگاه تنفسی را شکل می‌دهند. برای اعصاب است که فقط اصطلاح سیستم را به کار می‌برند و با تصورات فیزیکی که ما در جهان داریم به روزرسانی نمی‌شود. منظور از به روزرسانی این است که مثلا هوش و اعصاب بالاتر می‌رود؟ خیلی ادعای بی اساسی است و هیچ جاویی هم نمی‌تواند این کار را بکند.

شعار 4 : «بدن را سم زدایی و عفونت زدایی می‌کنند.»

دکتر امید مساح: طوری امروزه برای ترک اعتیاد از اصطلاح سم‌زدایی بدن استفاده می‌کنند که انگار که درباره جرم‌گیر حرف می‌زنند. این تبلیغات خواسته تصورات عامیانه مردم از تجارب زیسته خودشان را به کار بگیرد تا قدرت دارو را اثبات کند. انگار که داخل سرویس بهداشتی جرم‌گیر ریخه شده تا همه جا را سفید و تمیز کند یا اگر عفونت‌های قارچی هست آن را از بین ببرد. نمی‌دانم مردم چطور این‌ها را باور می‌کنند؟ این تبلیغات جای غصه دارد. یک ماده‌ مخدر در مقدار مصرف اصلی خواص دارویی دارد و در حالت بیشتر برای فرد حالت مسمومیت و اوردوز ایجاد می‌کند. مصرف کننده این ماده طی سال‌های طولانی بدنش را به این ماده عادت داده است. سم‌زدایی معادل دیتاکس است که یعنی عمدتا سم یا همان مخدر از طریق ادرار دفع می‌شود. درمان دارویی، یعنی مخدر مانند یک سم داخل بدن شماست و این دارو بدن را سم زدایی می‌کند یعنی این دارو کاری می‌کند تا علائم قطع مصرف را قابل تحمل کند تا دارو با گردش خون به سمت کلیه و از طریق ادرار این مواد دفع شوند. گاهی دارو کاری می‌کند که این مواد زودتر از سلول جدا و دفع شود و گاهی فقط علائم را کنترل می‌کنند تا مخدر از بدن خارج شود. حتی در روش پرهیزمدار هم به صورت طبیعی و بدون مصرف دارو و با قطع مخدر تدریجا این ماده در بدن کم می‌شود. هرکسی که مصرف مخدر را قطع کند خود به خود دارد سم زدایی می‌کند. پکیج ها کمک می‌کنند که بدن راحت‌تر این مراحل را بگذراند و سم‌زدایی بیشتری نمی‌کند. یعنی این ماده کار خاصی در زدودن مخدر از بدن نمی‌کند. ولی عفونت زدایی دیگر خیلی بی معنا است. حتی آنتی بیوتیک هم بر دو یا گروه کوچکی از میکروب و باکتری موثر است. هیچ داروی وسیع‌الطیفی هم این ادعا را نمی‌کند.

شعار 5 : «این پکیج درمان هیچ درد خماری ندارد.»

دکتر امید مساح: وقتی ماده‌ای قطع می‌شود، خالی بودن گیرنده‌‌ها از ماده موثره منجر به درد و سایر علائم خماری می‌شود. قطع مصرف مخدر یا محرک، بدون خماری ممکن نیست. ترک محرک‌‌ها هم درد ندارد اما علائم خماری خود را دارد. در طول مصرف فرد ممکن است خشکی دهان، کاهش اشتها کاهش خواب داشته باشند و وقتی ماده قطع می‌شود، افزایش وزن، آبریزش بینی، بی‌قراری و پرخوابی پیدا می‌کند و در او حالت تهوع و ترشح بزاق دهان بیشتر دیده می‌شود. خماری فقط درد ندارد، علائم خماری متنوع است. وقتی شعاردهنده می‌گوید که داروی او درد را کنترل می‌کند، در مواد پکیج او صد در صد از مواد همان مصرفی استفاده شده که در مخدر او بوده است. این مواد گیاهی برای ورود به سلول باید از گیرنده‌های روی دیواره سلول رد شوند. وقتی یک ماده گیاهی می گوید  خماری برجای نمی گذارد، صد درصد در این گیاه ترکیبات شیمیایی مخدر وجود دارد. در هر گیاه ترکیبات آلی و شیمیایی وجود دارد و نمی‌تواند در بدن جادو کند. اگر هم چنین ادعایی دارند چرا ترکیبات آنها را اعلام نمی کنند؟ آزمایش‌های مختلف روی این داروها نشان داده که حاوی ترکیبات شیمیایی از قرص‌ها هستند که به صورت کپسول وارد کشور می‌کنند و به صورت قرص‌های  شکیل می‌فروشند. اگر چنین داروهای خوبی دارند چرا به علم طب معرفی نشده، وارد کتب مرجع آموزش پزشکی نشده و به دنیا اعلام نشده است که در سیستم نوین طب وارد شود؟


پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
امان افشار | ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷
6 0
ممنون از شما که» باعث شدید ک باور کنم من یک بیمارم و راه کنار گذاشتن رو بلد نیستم و فقط دارم از تبلیغات یه سری آدم سود جو خودم گول زده فکر میکردم ک فعلا مصرف کنم بعد این دارو ها ک تبلیغ میکنن هستن راحت ترک میکنم انشاالله عمری باعزت داشته باشید اگر امکان داره بنده حقیر و راهنمایی و با معرفی یک دارو ی زود تر خدوم نجات بدم
ارسال نظر