پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4652
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۱۶
اندازه متن
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد:

برخورد با ترک فعل‌ها در بحث پیشگیری از اعتیاد

به عنوان سازمان بازرسی که ناظر بر اجرای صحیح قوانین هستیم ‏، اگر گزارشی به ما برسد مبنی بر اینکه نسبت به این امر خطیر مبارزه با مواد مخدر کوتاهی از ناحیه دستگاه‌های مسئول شده است به عنوان ترک فعل پیگیری می‌کنیم و اقدام قانونی انجام می‌دهیم.
حجت الاسلام درویشیان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر برخورد با ترک فعل‌ها در بحث پیشگیری از اعتیاد، گفت: پیشگیری از اعتیاد یک امر ضروری و واجب است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام درویشیان در نشست تخصصی ویدئو کنفرانس مسئولان ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با عنوان برنامه تحول راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ افزود: مبارزه با این بلا و نجات افراد مبتلا به بیماری اعتیاد با پیشگیری میسر است و پیشگیری یک اقدام ضروری و یک امر واجب هم محسوب می‌شود.
وی گفت: آمار اعتیاد در کشور ما نسبت به برخی از کشور‌ها کمتر، اما متاسفانه نسبت به برخی از کشور‌ها نیز آمار اعتیاد ما بیشتر است و طبق آمار سال ۲۰۲۰ حدود ۲ درصد جمعیت کشور ما مبتلا به این بیماری هستند که نسبت قابل توجهی است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه راهی بجز مبارزه فراگیر، قاطع و مستمر علیه قاچاق مواد مخدر و روان گردان‌ها نیست، افزود: یکی از مهمترین بخش‌های این مبارزه نیز اقدامات پیشگیرانه است که در کنار آن تقویت باور‌های دینی و فرهنگی و بهره گیری از همه ظرفیت‌های کشور در این امر لازم است.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها و عموم مردم نیز باید در این حوزه همکاری و کمک کنند به ویژه که امروز آمار مبتلایان در میان جوانان، دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر بیشتر شده است که پیام بدی دارد.
حجت الاسلام درویشیان گفت: از یک طرف جمعیت کشور کاهش شدیدی در این سال‌های اخیر پیدا کرده است و از طرف دیگر ۲۵ درصد جمعیت کشور مسن اعلام شده که خطر جدی است و جوانان معتاد نیز جزو جمعیت مطلوب کشور محسوب نمی‌شوند، چون کارآیی ندارند و هزینه‌هایی نیز تحمیل می‌کنند بنابراین حتما باید روی پیشگیری تمرکز کرد.
وی افزود: سازمان بازرسی در این امر خطیر آمادگی کامل دارد که همکاری لازم را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته باشد و از دستگاه‌های ذیربطی که در این خصوص وظیفه و تکالیفی برعهده دارند مطالبه گر باشد و اگر کوتاهی و قصوری در انجام وظایف خود دارند به کمک شما بیاید و انجام این وظایف را مطالبه گر باشد و به عنوان ترک فعل‌های مهم در انجام وظایف دستگاه‌ها دنبال کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در بازرسی‌هایی که داشتیم یکی از موضوع‌هایی که به آن رسیدیم، این است که اقدامات دستگاه‌های ذیربط در بحث مواد مخدر محدود به اعتبارات دریافتی از ستاد است که باید نظارت مستمری بر عملکرد این دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری داشته باشد.
وی گفت: پیشگیری در این بیماری به منزله واکسن است و اقدامات پیشگیرانه در بحث ورود مواد مخدر و چه در بحث آموزش و درمان و چه مراحل پس از درمان ضروری است.
درویشیان افزود: برغم هزینه‌هایی که در بحث درمان معتادان در مراکز نگهداری و اردوگاه‌های صورت می‌گیرد، اما به علت کوتاه بودن مدت زمان نگهداری معتادان و تکمیل نشدن فرآیند تمام این تلاش‌ها بی اثر می‌شود و هزینه‌های گزافی را تحمیل می‌کند که ضروری است تحولی در این زمینه صورت گیرد.

در بحث مبارزه با مواد مخدر، امر پیشگیری مقدم است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر گزارشی از کوتاهی دستگاه‌های مسئول که در امر خطیر مبارزه با مواد مخدر کوتاهی و ترک فعلی کردند، برسد، حتما پیگیری و اقدام قانونی می‌کنیم.
حجت الاسلام درویشیان در حاشیه نشست تخصصی ویدئو کنفراس مسئولان ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر کار‌های خوبی در بحث مبارزه با مواد مخدر انجام شده است که بسیار متفاوت از سال‌های گذشته بود، افزود: در بحث مبارزه با مواد مخدر امر پیشگیری مقدم بر همه اقدامات است و پیشگیری نیز شامل بسیاری از موضوع‌ها می‌شود و بسیاری از دستگاه‌های ذی ربط در این خصوص باید همکاری کنند.
وی گفت: در واقع برخی از دستگاه‌ها در این خصوص تکلیف قانونی دارند که در قانون مبارزه با مواد مخدر مشخص شده است و دستگاه‌هایی که عضو این ستاد هستند و مسئولیت دارند مانند وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما و بخش‌های مختلف دیگر باید همکاری کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به عنوان سازمان بازرسی که ناظر بر اجرای صحیح قوانین هستیم ‏، اگر مشاهده کنیم یا گزارشی به ما برسد مبنی بر اینکه نسبت به این امر خطیر مبارزه با مواد مخدر کوتاهی از ناحیه دستگاه‌های مسئول شده است به عنوان ترک فعل پیگیری می‌کنیم و اقدام قانونی انجام می‌دهیم.
وی درباره اینکه تاکنون گزارشی در این خصوص ارائه شده است یا خیر؟ گفت: گزارش مشخصی ارائه نشده است و تأکید کردم که ما این آمادگی را داریم مواردی که لازم باشد ما پیگیری کنیم، حتما پیگیری می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر