پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 6161
۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۰
اندازه متن
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

از نقاط محروم گرفته تا مناطق بالای شهر مواد مخدر به راحتی در دسترس است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تعداد معتادان جامعه، گفت: اکثر افرادی که معتاد و درگیر مسایل خانوادگی شده و کار و دارایی خود را از دست می دهند، بعد از ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه، چون حمایت نمی شوند و زیرساخت های لازم برای ادا
از نقاط محروم گرفته تا مناطق بالای شهر مواد مخدر ب

به گزارش ادنا و به نقل از شفقنا، آقای حسن لطفی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص آسیب های مصرف مواد مخدر، گفت: گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دلایل متعددی دارد اما 2 نکته اساسی که نباید از ان غافل شد این است که مواد مخدر در کشور ما به راحتی در دسترس است  و از مناطق محروم گرفته تا مناطق بالای تهران مواد مخدر به راحتی در دسترس قرار دارد که سبب افزایش اعتیاد در سطح کشور شده است.

وی افزود: از سوی دیگر روش های پیشگیری و یا درمان مواد مخدر هم منطبق بر الگوهای علمی نیست. ما زمانی کلینیک ها و اماکن ترک اعتیاد پیشرفته تاسیس می کردیم و دولت هزینه های میلیاردی می کرد اما خروجی برای کشور نداشت علت آن هم اجرای روش‌های غلط بود؛ اما الان عملکرد گروه «اجتماع محور»، خوب پاسخ داده است و دولت باید از کسانی که می خواهند از طریق شرکت در کلاس ها اجتماع محور اعتیادشان را ترک کنند، حمایت کند و زیرساخت های مسکونی و رفاهی برای انها فراهم کند و از سوی دیگر برای مرحله بعد از ترک اعتیاد هم حمایت های جانبی داشته باشد.

آقای لطفی تصریح کرد: اکثر افرادی که معتاد و درگیر مسایل خانوادگی شده و کار و دارایی خود را از دست می دهند، بعد از ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه، چون حمایت نمی شوند و زیرساخت های لازم برای ادامه زندگی مناسب را ندارند، باز هم به چرخه اعتیاد باز می گردند. لازمه اش این است که دولت در روش های اجرایی پیشگیری از مواد مخدر تجدید نظر کند و مواد مخدر به راحتی در دسترس افراد جامعه نباشد و دوما در حوزه درمان از کسانی که موفق بودند و توانستند بخش عمده جامعه رانجات دهند، استفاده کند.

وی گفت: اما وقتی مواد مخدر به وفور در دسترس باشد، روش های پیشگیری هم علمی و اگاهانه نباشد و روش های درمان هم خیلی بر اساس شناخت افراد نباشد، باعث می شود اعتیاد گسترش یافته و به دبیرستان هم کشیده شود.

آقای لطفی همچنین در خصوص افزایش مالیات بر دخانیات گفت: افزایش مالیات باعث مصرف کم نمی شود چون هر کسی که بخواهد مصرف کند به هر قیمتی آن را خریداری می کند لذا نیاز است آگاهی به افراد داده شود .مهمتر از همه این کارها بایستی در جامعه دانایی و بینایی افراد آنقدر رشد پیدا کند که خودشان به سمت مصرف مواد و دخانیات نرود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده و صدا و سیما باید به سمتی بروند که ذهن افراد را طوری بار بیاورند که به سمت مصرف مواد، گرایش نداشته باشند اما واقعیت جامعه این را نمی گوید. بنابراین تا زمانی که افراد جامعه، تفکر مثبتی نداشته باشند، با روش های امنیتی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم چون روش های امنیتی در هیچ جای دنیا جواب نداده است. تا کی قرار است معتادان را جمع اوری کنیم و به ازای هر کدام که نمی توانیم مامور بگذاریم.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر