پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4304
۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۴۷
اندازه متن
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ایجاد اصلاحات در قانون مبارزه با مواد مخدر ضروری است

۸۱ درصد کشفیات پنج ماه گذشته سال ۹۹، به ماده مخدر تریاک اختصاص دارد. پس از آن، ۱۰ درصد به حشیش، دو درصد به هروئین، دو درصد به مورفین و دو درصد به شیشه و سه درصد به سایر مواد مخدر اختصاص دارد.
ناصر اصلانی

 معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران در بحث درمان و صیانت و پیشگیری از اعتیاد الگوی جهانی است، اظهار داشت: متاسفانه در بحث قانون مقابله‌ای مشکل داریم و نقض در قانون نگهداری معتادان و استرداد اموال قاچاقچیان مانع ریشه کن شدن افیون سیاه است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، ناصر اصلانی افزود: در پنج ماهه گذشته سال جاری، ۵۰۶ تن و ۸۰۳ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که این میزان نسبت به زمان مشابه یعنی پنج ماهه نخست سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش کشفیات را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این در حالیست که در سراسر سال ۱۳۹۲، ۵۷۲ تن کشفیات مواد مخدر صورت گرفته که این امر از افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان در سال های اخیر و در نتیجه دوچندان شدن ترانزیت و قاچاق این افیون سیاه حکایت دارد تا آنجا که تنها در پنج ماهه نخست سال این میزان کشفیات را داشتیم.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره درصد مواد مخدر کشف شده هم یادآور شد: ۸۱ درصد کشفیات پنج ماه گذشته سال ۹۹، به ماده مخدر تریاک اختصاص دارد. پس از آن، ۱۰ درصد به حشیش، دو درصد به هروئین، دو درصد به مورفین و دو درصد به شیشه و سه درصد به سایر مواد مخدر اختصاص دارد.

اصلانی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۲ مجموع کشفیات در این پنج ماهه در شرق و حاشیه شرق کشور صورت گرفته، تصریح کرد: این ۵۰۶ تن و ۸۰۳ کیلوگرم مواد مخدر مواد کشف شده در پنج ماهه نخست سال جاری، ۴۵ درصد در شرق کشور و ۲۷ درصد در حاشیه شرق کشف شده که در مجموع ۷۲ درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و ۲۸ درصد در سایر استان ها کشف شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: ۶۹ درصد کشفیات با اقدامات اطلاعاتی، ۲۸ درصد انتظامی و سه درصد هم اقدام رزمی بوده است.

از افزایش اموال توقیفی قاچاقچیان تا کاهش دستگیرشدگان متهم به جرم مواد مخدر

اصلانی با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری، عملیات و درگیری با معاندان مواد مخدر دو درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی ۱۰۵۹ باند قاچاقچیان متلاشی شده که ۱۵ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۸ نشان می دهد.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مورد خودروها و اموال توقیفی و همچنین کشف سلاح جنگی هم تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال، توقیف اموال، خودروها و کشف سلاح جنگی از قاچاقچیان و متهمان مرتبط با جرم مواد مخدر، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی درباره متهمان دستگیرشده در ارتباط با جرایم مواد مخدر هم خاطرنشان کرد: مجموع دستگیرشدگان در این ۵ ماه، ۳۷ هزار و سه نفر است که نسبت به زمان مشابه ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

اصلانی دلیل کاهش این امر را اینگونه توضیح داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستور ستاد مقابله با کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین محدودیت های نگهداری بنا بر این شد که اگر ظرفیت نگهداری ۴۰ هزار نفر است به ۲۰ هزار نفر تقلیل یابد بخصوص در بحث دستگیری معتادان متجاهر که کاهش یافت.

افزایش ۱۳۶ درصدی فروش اموال منقول و غیرمنقول قاچاقچیان در ۵ ماه گذشته

اصلانی در بخشی دیگر از این گفت و گو از افزایش ۱۳۶ درصدی فروش اموال منقول و غیرمنقول مصادره شده از قاچاقچیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: علیرغم اینکه به دلیل شیوع کرونا مزایده ها محدود شد با این وجود ۱۳۶ درصد از اموال شناسایی و ضبط و مصادره شده به فروش رفت.

وی افزود: در این ۵ ماه، ۱۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه وسایل نقلیه توقیف شده که نسبت به سال گذشته، ۶۲ درصد افزایش را نشان می دهد. در بحث املاک هم ۵۳۹ مورد املاک توقیف شده که نسبت به سال گذشته، ۱۱ درصد افزایش داشته است.

نقض قانون نگهداری معتادان و استرداد اموال قاچاقچیان مانع ریشه کنی افیون سیاه

اصلانی با تاکید بر اینکه در بحث استرداد اموال که پیش از این قاچاقچیان از این فرصت سواستفاده می کردند و به نام دیگری می کردند، اقدامات ارزشمندی در قوه قضاییه انجام گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه ۴۷ درصد کاهش استرداد اموال را شاهدیم به این معنا که قاچاقچی نمی تواند اموال کشف شده را به نام دیگری بزنند.

معاون دبیرکل ستاد با ابراز تاسف از اینکه قانون استرداد اموال نقض دارد، توضیح داد: پیش از این قانون اینگونه بود که اموال قاچاقچیان به استثنای هزینه متعارف زندگی شامل یک خانه و ماشین به نسبت درآمد و عرف مصادره می شد. متاسفانه با تغییراتی که در قانون اعمال شد، اثبات کسب اموال ناشی از جرم مواد مخدر بر عهده نیروهای نظامی و اطلاعاتی افتاد؛ کاری سخت و طاقت فرسا که به نوعی مانع برخورد جدی با قاچاقچیان است.

وی افزود: ضعف دیگر قانون در مورد مدت نگهداری معتادان است. در سایر کشورهای جهان معتادان تا دو سال نگهداری می شوند و اگر اصلاح شد به جامعه بازمی گردد. اما در قانون کشور ما، مدت نگهداری معتاد سه ماه است و اگر نهایتا مجموعه درمان که در مرکز ماده ۱۶ مستقر است به این نتیجه رسیدن که معتاد هنوز نیاز به ادامه درمان دارد سه ماه دیگر نگهداری می شود.

اصلانی با بیان اینکه معتاد برای ترک، نیاز به  سه الی چهارماه سم زدایی دارد، تاکید کرد: توانمندسازی، صیانت، اشتغال و حمایت های اجتماعی از فرد معتاد دیگر مواردی است که متاسفانه در قانون به آن اشاره نشده است.

معاون دبیرکل ستاد، خاطرنشان کرد: ستاد به شدت تاکید دارد که قانون به گذشته بازگردد و قاچاقچی اموال حاصله از فروش مواد مخدر را ثابت کند نه نیروهای انتظامی. ضمن اینکه در مورد دستگیری معتادان هم، کمیته حقوقی و قضایی ستاد که مسوولیت آن بر عهده دادستان کل است، پیشنهاد دو سال نگهداری داده تا با تغییر قانون، تمام آسیب ها و موانعی که وجود دارد مرتفع شود.

۸۰ درصد معتادان به مصرف مواد بازمی گردند

اصلانی یادآور شد: با این وضعیت نگهداری و سم زدایی، تجربه نشان داده تنها ۲۰ درصد معتادان در ترک باقی می مانند و ۸۰ درصد به اعتیاد بازمی گردند. دلیل این است که در کنار ترک مواد، باید فضای پذیرش خانواده و جامعه و حمایت اجتماعی و شغلی هم فراهم شود.

ایران در بحث درمان و صیانت و پیشگیری الگوی جهان است

معاون دبیر کل ستاد با تاکید بر اینکه ایران در بحث درمان و صیانت و پیشگیری الگوی جهان است، اظهار داشت: متاسفانه در بحث قانون مقابله ای مشکل داریم و این ریشه درخت درست شود تنه و بار خوبی خواهد داشت.

وی افزود: اگر ریشه فاسد باشد تلاش ها بی فایده است. در مبارزه با مواد مخدر باید با ریشه که قاچاقچی اصلی است، مبارزه کرد و سپس به بازپروری شاخ و برگ پرداخت اما وقتی در قانون ضعف وجود دارد کار سخت می شود که امیدواریم هر چه سریعتر  اصلاحات لازم صورت گیرد.  

منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر