پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4078
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۴۲
اندازه متن
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خبر داد:

سپاه محمد رسول‌الله و سازمان زندان ها متکفل نگهداری معتادان متجاهر

حضور معتادان متجاهر در خیلی از مناطق سبب شده است تا ساختار‌های اجتماعی آن مناطق بهم بریزد و مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کند و این اصطکاک اجتماعی که در این مناطق وجود دارد مطمئنا آلودگی‌هایی را برای افراد سالم جامعه هم ایجاد می‌کند.
سردار مسعود زاهدیان

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا گفت: سپاه محمد رسول الله در تهران مسئولیت مرکزی معتادان متجاهری را که دارای علائم کرونا هستند، متقبل شد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما سردار زاهدیان گفت: سپاه محمد رسول الله در تهران مسئولیت مرکزی معتادان متجاهری را که دارای علائم کرونا هستند، متقبل شد و سازمان زندان‌ها نیز متکفل نگهداری این افراد غیر کرونایی شده است.
برنامه «هاشور» رادیو گفتگو با موضوع ساز و کار‌های جمع آوری معتادان متجاهر با رئیس پلیس مواد مخدر ناجا به صورت تلفنی گفتگو کرد.
سرتیپ دوم پاسدار مسعود زاهدیان با بیان اینکه طرح جمع آوری معتادان در کشور سابقه دارد است، گفت: در این مدت اشکال‌های کاری مشخص و برای رفع آن‌ها اقدامات خوبی شده است. به ویژه در دوره جدید مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر به این موضوع پرداخته شد و ظرفیت‌های خوبی برای نگهداری معتادین تهیه و تامین شده است.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا افزود: متاسفانه با شروع بیماری کرونا بیم این می‌رفت تعداد معتادانی که در شهر هستند آلوده به ویروس کرونا باشند و انتقالشان به مراکز ماده ۱۶ در کنار افراد سالم باعث اپیدمی و شیوع بیش از حد این بیماری و نهایتا تلفات و بیماری‌های ناشی از بیماری کرونا باشد.
رئیس پلیس مواد مخدر ناجا گفت: به همین منظور جلسه‌ای را کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بامسئولیت معاونت وزارت بهداشت و درمان، در اوایل اسفند تشکیل داد و تصمیم گرفته شد تا جمع آوری شکل نگیرد و تعداد افرادی هم که دوره نگهداری شان در مراکز ماده ۱۶ به اتمام رسیده بود به دلیل خلاء قانونی موجود رها سازی شدند و مشکلاتی را هم این افراد ایجاد کردند.
وی افزود: با پیگیری‌های نیروی انتظامی و مطالبات مردم، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد جمع آوری این افراد دوباره انجام شود. با ساز و کاری که وزارت بهداشت و درمان تبیین کرد نشست کمیته درمان تشکیل و دستورالعمل جدید جمع آوری و نگهداری این افراد ابلاغ شد.
سردار زاهدیان به مراکز نگهداری تعیین شده برای نگهداری این افراد اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیته درمان، دو مرکز قرنطینه تعریف شد تا معتادانی که جمع آوری می‌شوند بعد از غربال‌گری اعتیاد و بیماری کرونا به این دو مرکز منتقل شوند. یک مرکز قرنطینه برای افرادی که فاقد علائم اولیه کرونا و یک مرکز هم برای نگهداری افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند.
وی افزود: سپاه محمد رسول الله در تهران مسئولیت مرکزی افرادی را که دارای علائم هستند، متقبل شد و مرکز دیگر را هم سازمان زندان‌ها متکفل نگهداری این افراد فاقد علائم شده است.
رئیس پلیس مواد مخدر ناجا در خصوص اقدامات صورت گرفته گفت: در روز اول جمعیت حدود ۱۵۰ نفر به مرکز ماده ۱۶ سازمان زندان‌ها منتقل شد و بعد از غربال گری در آن مرکز نگهداری می‌شوند.
سردار زاهدیان خاطر نشان شد: همزمان در شهر‌های دیگر نیز این اقدام ابلاغ شده است تا دنبال شود. مشهد این کار را انجام داد و تا الان حدود ۵۰۰ نفر جمع آوری شدند و در استان‌های دیگر این اقدام توسعه پیدا خواهد کرد و نگرانی مردم از این بابت کاهش پیدا می‌کند.
وی متذکر شد: بر اساس اعلام آمادگی استان‌ها که استانداران به عنوان روسای شورای مبارزه با مواد مخدر هر استان مسئول پیگیری امور هستند به ترتیب کار انجام خواهد شد و پلیس نیز آمادگی دارد در هر نقطه‌ای که می‌شود به صورت ضربتی و کاملا هماهنگ و منسجم با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کار را دنبال کند.
رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با تاکید بر صیانت بعد از رهاسازی این افراد گفت: این موضوع خیلی مهم است که بتوانیم از ظرفیت‌هایی که برای این افراد ایجاد شده است، صیانت کنیم و دوباره اجازه ندهیم آن‌ها به این چرخه برگردند. بعد از رهاسازی این افراد ما باید از ساختار‌های مختلفی مثل سازمان بهزیستی و بسیج و کمیته امداد استفاده کنیم. البته ما نیز دفاتر مددکاری و مشاوره را در کنار پلیس مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کرده ایم، اما محدود است.
وی افزود: ما فقط در مجموعه پلیس ۶۰۰ نفر را نگهداری می‌کنیم، اصل نگهداری بر عهده دستگاه‌هایی مثل بهزیستی و مجموعه سازمان زندان‌ها و مجموعه‌های دیگری است که در زمینه نگهداری دارند همکاری می‌کنند. همچنین کمیته مراکز ماده ۱۶ زیر نظر سازمان بهزیستی است و در آنجا سیاست‌های کلی در رابطه با این افراد تنطیم و پیگیری می‌شود.
سردار زاهدیان ضمن بیان اینکه حضور این افراد در جامعه مشکل آفرین است، تصریح کرد: این افراد در مناطقی که کم برخوردارتر و حاشیه نشین هستند و افراد ضعیف جامعه در آنجا زندگی می‌کنند حضور پیدا می‌کنند و مستقیما هم با مردم ارتباط برقرار می‌کنند.
وی افزود: حضور این افراد در خیلی از مناطق سبب شده است تا ساختار‌های اجتماعی آن مناطق بهم بریزد و مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کند و این اصطکاک اجتماعی که در این مناطق وجود دارد مطمئنا آلودگی‌هایی را برای افراد سالم جامعه هم ایجاد می‌کند.

 منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر