پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3660
۰۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۵۰
اندازه متن
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی:

قانون مبارزه با مواد مخدر باید در جهت کارآمدی مجازات‌ها اصلاح شود

اگر قانون مبارزه با مواد مخدر نیاز به اصلاح داشته باشد، این اصلاح باید در جهت بازدارندگی و کارآمدی مجازات‌ها و پیداکردن علل، عوامل و منافذ اینگونه فساد‌ها باشد، همچنین باید در جهت تذهیب مجرمین و بازگشت آنها به اجتماع باشد نه در جهت ارعاب و تخریب آنها.
یحیی کمالی پور

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است قانون مبارزه با مواد مخدر باید در جهت بازدارندگی و کارآمدی مجازات‌ها و پیداکردن علل، عوامل و منافذ اینگونه فساد‌ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، یحیی کمالی پور در واکنش به صحبت‌های دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص ضرورت اصلاح قانون‌ مبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر منظور از اصلاح قانون بازگشت به اشد مجازات‌ها باشد بنده با آن مخالفم چرا که چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قاچاقچیان و حاملان مواد مخدر با اشد مجازات‌، برخورد کردیم که نتیجه آن هم 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در مسیر مبارزه با مواد مخدر بوده و تعدادی زیادی از قاچاقچیان هم محکوم به اعدام شدند. 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از شیوه غلط مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، تصریح کرد: پس از اعدام سرپرست‌ خانواده‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های بسیار زیادی برای اعضای خانواده‌ها به وجود می‌آمد و نهایتاً فرزندان آنها هم پا جای پای پدرانشان گذاشته و در همان مسیر حرکت کردند.

دسترسی به مواد مخدر به کمتر از 15 دقیقه کاهش پیدا کرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، اعلام کرد: سطح زیر کشت مواد مخدر در اوایل انقلاب هزار هکتار بوده و امروز به 10 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است. از طرفی معتادین شناسنامه‌دار در اوایل انقلاب 200 نفر بوده‌اند و در حال حاضر 4 میلیون نفر هستند همچنین دسترسی به مواد مخدر به کمتر از 15 دقیقه رسیده و بیشترین مصرف مواد مخدر در محیط‌های بسته زندان‌ها به نسبت جمعیتشان صورت می‌گیرد و طبق آمار پزشک قانونی درصد عظیمی از مرگ و میرها ناشی از سوء‌ مصرف مواد مخدر است.

کمالی‌پور، گفت: ما در این سالها برای کاهش این آمار‌ و ارقام‌ها چه کاری انجام دادیم؟ در این خصوص شدید ترین مجازات‌ها را اعمال کردیم، بدین صورت که حاملان هروئین بالای30 گرم را اعدام می‌کردیم، برای مواد مخدرهای دیگر همچون کراک و شیشه  نیز به همین صورت برخورد می‌کردیم.اما آیا واقعاً اعدام‌ها و مجازات‌های شدید برای مبارزه با مواد مخدر مناسب و کارساز بوده که دوباره به همان مجازات‌ها برگردیم؟ در دنیا هم به دلیل همین مجازات‌ها به عنوان ناقضین حقوق بشر محکوم می‌شدیم.

قانون مبارزه با مواد مخدر باید در جهت کارآمدی مجازات‌ها اصلاح شود

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر نیاز به اصلاح داشته باشد، این اصلاح باید در جهت بازدارندگی و کارآمدی مجازات‌ها و پیداکردن علل، عوامل و منافذ اینگونه فساد‌ها باشد، همچنین باید در جهت  تذهیب مجرمین و بازگشت آنها به اجتماع باشد نه در جهت ارعاب و تخریب آنها، خواه نا خواه عده‌ای در کشور مواد مخدر استفاده می‌کند بنابر این باید مصرف آنها مدیریت شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در  مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که قرار است قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شود باید ببینیم چه کاری می‌توانیم برای ساماندهی، کنترل، نظارت و بازپروری 4 میلیون معتاد انجام دهیم. بر همین اساس بنده معتقد به بازگشت اشد مجازات و یا اعدام نیستم، البته در قانون برای سه نوع ارتکاب جرم مجازات اعدام در نظر گرفته شده است، ابتدا برای دانه درشت‌ها، تکرار جرم و حاملین مسلح مواد مخدر، بنابراین اعدام دانه‌ریز‌ها به هیچ عنوان عادلانه نیست.

منبع: خانه ملت

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر