پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3546
۱۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۵۶
اندازه متن
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر بازدارندگی کافی ندارد

جوامع بین المللی همواره ما را به دلیل اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر به نقض حقوق بشر محکوم می‌کردند، بنابر این، تعدیل مجازات‌ها و کاهش اعدام‌ها باعث شد، دیدگا‌های جوامع بین المللی را نسبت به ایران ترمیم، شود.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر بازدارندگی کافی ندارد، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند عملکرد اجتماعی، فرهنگی و تقویت بنیان‌ها اقتصادی کشور است.

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به صحبت‌های رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اینکه تعدیل مجازات قاچاقچیان موادمخدر نتیجه کار پلیس و سیستم قضائی را زیر سوال می برد، گفت: متاسفانه بسیاری از اظهار نظرهایی که در این رابطه می‌شود، احساسی و غیر کارشناسی است چرا که تاثیر اجرای قانون در جامعه زمان بسیار زیادی را می‌طلبد. اگر به آمار و عملکرد مبارزه با مواد مخدر طی 40 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی بیاندازیم، نقاط ضعف و قوت شیوه‌های مبارزه با مواد مخدر کاملا مشخص خواهد بود که تعدیل مجازات اعدام در افزایش مشکلات پلیس چقدر موثر بوده است.

6هزار شهید و 12 هزار جانباز برای مبارزه با مواد مخدر/ بیشترین مصرف مواد مخدر در محیط‌های بسته زندان  اتفاق می افتد

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سطح زیر کشت مواد مخدر در اوایل انقلاب هزار هکتار بوده و امروزه به 10 هزار هکتار رسیده و همچنین تعداد معتادین شناسنامه‌دار از 200هزار نفر در اوایل انقلاب به 4 میلیون نفر افزایش یافته است، از طرفی در راه مبارزه با مواد مخدر تاکنون 6هزار شهید و 12 هزار جانباز تقدیم کرده‌ایم در حالی که دسترسی به مواد مخدر به کمتر 15 دقیقه رسیده است و بیشترین مصرف مواد مخدر در محیط‌های بسته زندان به نسبت جمعیتشان اتفاق می‌افتد، همچنین بر اساس گزارش پزشکی‌قانونی بیشترین مرگ و میر ناشی از سو مصرف مواد مخدر است. اگر این پازل‌ها را در کنار هم قرار دهیم، متوجه می‌‎شویم مسیری که تاکنون برای مبارزه با مواد مخدر طی شده، اشتباه بوده است.

وی با انتقاد از عملکرد و شیوه مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: طی سالهای گذشته، چه دستاورد‌هایی داشته ایم؟ آیا سطح زیر کشت مواد مخدر و تعداد معتادین کاهش پیدا کرده و یا دسترسی مردم به مواد مخدر سخت تر شده است؟ در حوزه‌های مختلف  اجتماعی هم گرفتاری‌ها و مشکلات خودمان را داریم. از طرفی این قانون تعدیل مجازات قاچاقچیان مواد مخدر حدود یک سال است که تصویب و اجرایی شده است، قبل از آن چه دستاوردی داشته‌ایم‌؟ بیشترین زندانیان موجود در کشور هم زندانیان مرتبط با مواد مخدر است. بنابراین ما نباید غیرکارشناسی صحبت کنیم.

حذف اعدام از مجازات مواد مخدر چهره بین‌المللی ایران را ترمیم می‌کند

کمالی پور با بیان اینکه تصویب قانون تعدیل مجازات قاچاقچیان مواد مخدر و حذف اعدام باعث شد، چهره کشور در فضای بین المللی مخدوش نشود، خاطرنشان کرد: جوامع بین المللی همواره ما را به دلیل اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر به نقض حقوق بشر محکوم می‌کردند، بنابر این، تعدیل مجازات‌ها و کاهش اعدام‌ها باعث شد، دیدگا‌های جوامع بین المللی را نسبت به ایران ترمیم، شود. از طرفی ما به آسیب‌های جانبی ناشی از اعدام توجهی نمی‌کنیم، چرا که اگر سرپرستی را اعدام کنیم، خانواده آنها نیز پس از مدتی گرفتار آسیب‌های اجتماعی در جامعه شده و در همان مسیر حرکت خواهند کرد.

کشورهای غربی سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر ادا کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در قانون تعدیل مجازات اعدام، اعدام را از قاچاقچیان عمده مواد مخدر و قاچاق مسلحانه و باند‌های سازمان‌یافته حذف نشده است، یادآور شد:  ما تاوان امنیت کشورهای اروپایی و غربی را پرداخت می‌کنیم، بر همین اساس مسئولان مبارزه با مواد مخدر باید به این نتیجه برسند که راه مبارزه با مواد مخدر این نیست که مردم کشورمان را اعدام کنیم تا اروپا در امنیت باشد، پس سهم آنها از مبارزه با مواد مخدر در کجا قرار دارد؟ چرا ما باید سهم آنها را در این مبارزه پرداخت کنیم؟. 

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیاز به عملکرد اجتماعی و فرهنگی و تقویت بنیان‌ها اقتصادی کشور داریم،افزود: ما باید کانون‌های اصلی این مسائل را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنیم، هر چقدر با معلول‌ها بیشتر برخورد کنیم، علت‌ها قوی تر می‌شوند، این تجربه ما در چهل سال مبارزه با مواد مخدر است، بنابراین راه مبارزه باید راهی اصولی و منطقی و مبتنی به همه روابط و جوانبی باشد که در کشورمان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر